Torsionai – truputis teorijos

4 balandžio 2018, 23:23

Susukta sija dar kartais vadinama torsionine pakaba, yra žinoma daugeliui mechanikų praktikoje. Pateiksime šiek tiek informacijos.

Torsioninė pakaba – tai galinės ašies pakabos tipas, pagrįstas dviem išilginėmis svirtimis, privirintomis prie sijos ir pritvirtintos prie kėbulo didelėmis elastinėmis jungtimis. Sistema taip pat apima amortizatorius ir spyruokles, pritvirtintas prie svirčių. Kartais, kaip konstrukcijos papildymas, palei siją sumontuotas papildomas stabilizatorius.

Ši konstrukcija pradėta naudoti 1970-aisiais metais, pritaikyta „Audi 50“, „Volkswagen Polo“, „Golf“ ir „Scirocco“- visi buvo pristatyti 1874 metais. Šis sprendimas vis dar yra daugelyje vidutinės ir žemesnės klasės automobiliuose. Tokiuose automobiliuose galime išskirti vamzdines sijas (vamzdis yra su uždara sekcija) ir trapecijos formos (skersinis turi U formos skerspjūvį). Šiai pakabai būdingi nedideli matmenys, dėl kurių gali būti žymiai padidinta bagažinė. Nesudėtinga konstrukcija tampa pigiu sprendimu.

Labai svarbus priklausomos pakabos elementas yra susuktos juostos – jos pakeičia resoras ir varžtines spyruokles. Tai yra elastingas elementas, jis yra strypo ar vamzdžio formos. Viena dalis patalpinta svirtyje, o kita – skersinio atramoje. Dalis, ribojanti šoninį kėbulo pakrypimą ir mažinanti svyravimus važiuojant per nelygumus, yra stabilizavimo juosta, kuri veikia kaip stabilizatorius.

Sija dažnai vadinama pusiau priklausoma arba tokia, kurios vieno rato judesys tik šiek tiek paveikia kitą tos pačios ašies ratą. Čia verta paminėti, kad yra priklausoma pakaba (kai vieno rato judėjimas daro įtaką kito rato judėjimui) ir nepriklausoma (kai tam  tikros ašies vieno rato judėjimas neturi įtakos kito rato judėjimui).

Kodėl susukta?

Skirtingai nuo priklausomos pakabos, skersinė sija yra prieš ratų ašį ir todėl turi „pareigą“ priimti visas sąveikaujančias jėgas – skersines ir išilgines, sukamąsias. Tam, kad susidorotų su šia užduotimi ir leistų svirtims judėti, ji turi būti lengvai pasiduodanti visokiems nukrypimams, t.y. turi sukiotis.

Pavyzdžiui, kai automobilis važiuoja per nelygumus, svirtis vertikaliai „spaudžia“ siją, kad ji pasisuktų. Iš pradžių sija daro įtaką tik vienam ratui, bet laikui bėgant ji ima daryti įtaką ir kitam ratui, kuris važiuoja per kliūtį, priverčia tokį patį judesį atlikti ir kitoje pusėje. Visa ratų ašis linkusi slankioti kėbulo atžvilgiu.

Privalumai ir trūkumai

Kaip ir kiekviena konstrukcija, susukta sija turi savo stipriąsias ir silpnąsias puses. Privalumas yra tai, kad tai paprasta konstrukcija, kuri turi nedaug elementų, dėl kurių sumažėja eksploatacijos kaštai. Yra nedidelės masės, ją lengva sumontuoti ir išmontuoti. Eksploatavimo metu automobilio ratų geometrijoje yra nedideli pokyčiai.

Minusams galima priskirti kėbulo vibravimą dėl pakabos ir mažesnį stabilumą važiuojant per nelygumus.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!