Alyvos nutekėjimas iš turbokompresoriaus – ne visada gedimas

4 gruodžio 2017, 23:19

Kai kurie teigia, kad turbokompresorius sunaudoja daug alyvos, kiti – kad turbokompresorius „valgo“ alyvą, dar kiti, kad turbokompresorius „leidžia“ alyvą. Galima kalbėti apie alyvos nutekėjimą iš turbokompresoriaus. Kasdieniniame mechaniko darbe tai yra viena dažniausiai pasitaikančių potencialaus gedimo priežasčių, dėl kurių kreipiasi klientai. Norint išsiaiškinti alyvos nuotėkio priežastį, pirmiausiai reikia prisiminti turbokompresoriaus konstrukciją, o konkrečiai kaip jis sudarytas, iš ko susideda ir kaip veikia sandarumo sistema.

Jei turbokompresorių, gulintį ant dirbtuvių stalo, užpildysime alyva, nieko nenustebins, kai alyva iš centrinio korpuso prasisunks ir į turbinos pusę ir į įsiurbimo pusę. Norint kad turbokompresorius būtų sandarus, turi vykti sukimosi judesiai (suktis) bei atsirasti slėgis korpusuose iš abiejų pusių. Tinkamai veikiant sistemai, šie slėgiai visada didesni nei alyvos slėgis, kuris yra apie 1 barą po prasisukimo per guolius.

Dėl didelių sukimosi greičių, siekiančių iki 250 000 aps./min. ir esant 1 200 laipsnių Celsijaus turbokompresoriaus temperatūrai išmetimo pusėje, tipiniai alyvos sandarinimo žiedai (O-ring) negali būti naudojami turbokompresoriuose. Turbokompresoriaus sandarinimo sistema yra gana paprasta. Iš oro pusės, kaip ir turbinos, yra alyvos bakelis kartu su sandarinimo žiedu ir sukantis turbokompresoriaus velenui,  išcentrinė jėga atmeta alyvą į išorę į specialias alyvos  erdves, kurios nuteka į alyvos rezervuarą. Sumontuotas metalo žiedas, papildomai spaudžiamas išmetamųjų dujų, užsandarina sistemą. Būtent tą patį galime pastebėti ir oro padavimo pusėje, skirtumas tik alyvos surinkimo bakelio, kuris būna sumontuotas galiniame skydelyje arba kaip visiškai atskiras mazgas, konstrukcijoje.

 

Pirmiau minėti techniniai sprendimai neleidžia alyvai ištekėti iš turbinos, jei nėra turbokompresoriaus guolių sistemos pažeidimo. Pasirodantys alyvos nutekėjimai nėra priežastis, bet tik simptomai, rodantys gedimo galimybę.

Dažniausios alyvos turbokompresoriuje nutekėjimo priežastys, nesusijusios su gedimu:

Netinkamai veikia švaistiklio sistemos ventiliacija.

Turbokompresoriaus  siurbimo mazgas  ne tik siurbia orą, bet ir padeda atpalaiduoti karterį. Dažnai neteisingai atskiriant alyvą, ji atsiranda ant turbokompresoriaus veleno ir ant tarpinio aušintuvo (intecooler). Bet ne turbokompresorius už tai atsakingas.

Variklio prapūtimai

Paprastai gerai žinoma, kad alyva išteka iš turbokompresoriaus nutekėdama į alyvos bakelį. Stūmoklių judėjimas sukelia vakuumą, kuris palengvina jos nutekėjimą. Net nedidelis slėgio padidėjimas karteryje, blokuoja laisvą alyvos nuotėkį iš turbokompresoriaus  į automobilio dujų išmetimo sistemos pusę. Slėgio padidėjimui karteryje turi įtakos šios priežastys: dujų prasiskverbimas per vožtuvo žiedus, dujų prasiskverbimas  per vožtuvų kreiptuvus ar dujų prasiskverbimas tarp stūmoklio ir cilindro.

Kiti, dažnai banalūs reiškiniai, blokuojantys laisvą alyvos nutekėjimą iš turbokompresoriaus

Tai gali būti per didelis alyvos lygis variklyje, kuris blokuoja laisvą alyvos nutekėjimą į alyvos surinkiklį. Alyvos drenažo linija, kuri gali būti sulenkta arba labai užteršta dėl labai senos ir sudegintos alyvos, sumažina jos skerspjūvį.

Dažnai netinkamai parinkta tarpinė taip pat gali būti alyvos iš turbokompresoriaus nutekėjimo priežastismi. Per mažas tarpinės skerspjūvis blokuoja alyvos nutekėjimą ir dėl to išlieja alyvą į išmetimo vamzdžio ir kompresijos pusę.

Apsvarstę tinkamą turbokompresoriaus sandarinimo sistemos veikimą, mes paminėjome, kaip svarbu turėti tinkamą spaudimą korpusuose oro bei dujų išmetimo pusėje, be kurių mūsų turbokompresorius nebus sandarus. Daugelis iš mūsų dažnai susiduria su  katalizatoriaus išpjovimu ar kietųjų dalelių filtru. Reikia atminti, kad pašalinus bet kokius komponentus iš automobilio išmetimo sistemos, pasikeičia išmetamųjų dujų slėgis išmetimo sistemoje, o tai dažnai sukelia alyvos nutekėjimą iš turbokompresoriaus ir trukdo jam tinkamai dirbti.

Alyvos nutekėjimo priežastis ne tik galimas turbokompresoriaus gedimas, bet labai dažnai – tai gedimas nesusijęs su turbokompresoriumi. Štai kodėl yra labai svarbus tikslus diagnozės nustatymas. Alyvos nutekėjimo priežasties suradimas sutaupys laiko bei pinigų, kuriuos reikėtų išleisti naujam turbokompresoriui.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!