Antrinė automobilių dalių rinka (aftermarket) grindžiama įvairove. Šalia pripažintų premium prekės ženklų randame produktus, pažymėtus logotipais, priklausančiais platintojams, t.y. vadinamais privatūs prekės ženklai. Tai natūralus pusiausvyra, kuri leidžia aptarnauti įvairias klientų grupes ir užtikrina visos rinkos konkurencingumą. Bet kas būtų, jei vienas iš šių pasaulių išnyktų? Kaip atrodytų aftermarket, jei egzistuotų tik premium prekės ženklai arba tik privatūs prekės ženklai? Laikas trumpam vaizduotės pratimui aftermarket fantastikos stiliuje.
1 scenarijus: pasaulis tik su premium prekės ženklais
Iš pirmo žvilgsnio tai skamba kaip rojus gamintojams: tik pripažinti logotipai, aukštos kainos, pigios konkurencijos nebuvimas. Bet tikrovėje toks pasaulis galėtų greitai tapti problematiškas.
Atsisakymas remonto ir pilkosios ekonomikos augimas
Ne kiekvienas vairuotojas gali sau leisti aukštos klasės atitikmenis. Pasaulyje, kur prieinami tik premium prekės ženklai, dalis senesnių automobilių savininkai atsisakytų remonto, atidėtų jį arba pabėgtų prie naudotų dalių – dažnai nežinomos kilmės. Dėl to padidėtų rizika saugumui, taip pat vystytųsi pilkoji ekonomika.
Kainų karai be pabaigos
Platintojai, neturėdami pasiūloje savo prekės ženklų, būtų priversti konkuruoti tik premium produktų kainomis. Agresyvūs nuolaidos ir akcijos yra kasdienybė jau šiandien, bet tokioje schemoje niekas nebūtų patenkintas maržomis – nei gamintojas, nei didmeninė prekyba, nei autoservisas.
Išlaidos mažinimo pagunda
Konkurencijos iš vidurinio segmento ir privatūs prekės ženklų trūkumas taip pat galėtų sukelti kokybės standartų atsipalaidavimą. Pasaulyje, kuriame nėra dalių iš žemų kainų segmentų, dar labiau aštrėja konkurencija tarp premium gamintojų. Anksčiau ar vėliau kažkas iš jų sugalvotų sumažinti produkto kainą (sumažinus gamybos, kokybės ar dalių ilgaamžiškumo išlaidas). Jei kiti sektų jo pavyzdžiu, įvyktų postepenis premium segmento degradacija.
2 scenarijus: pasaulis tik su privatūs prekės ženklais
Toks pasaulis – kurį dominuoja platintojų prekės ženklai – gali atrodyti patrauklus dalių prieinamumo ir kainų požiūriu. Bet ilgalaikėje perspektyvoje jis taip pat kelia eilę grėsmių.
Gana naujų automobilių savininkų bėgimas į ASO
Pripažintų prekės ženklų trūkumas aftermarket rinkoje yra problema naujesnių transporto priemonių savininkams, kurie ieško kokybės, nuspėjamumo ir patikimumo. Bijodami prarasti remonto ilgaamžiškumą, jie liktų prie ASO servisų, turinčių prieigą prie pirminės komplektacijos dalių (OES). Dėl to nepriklausomi autoservisai galėtų prarasti turtingesnius klientus.
Rinkos vertės kritimas
Automobilių rinka yra ne tik parduotų dalių skaičius, bet ir apyvartos vertė. Jei visą paklausą (pvz., 20 mln. oro filtrų per metus) patenkinsime pigesniais produktais, rinkos vertė bus mažesnė, nepaisant identiškas apimtis. Mažesnė vertė reiškia mažesnes investicijas, silpnesnę reklaminę galią, skurdesnės lojalumo programas, mažiau mokymų – domino efektą.
Gamintojų plėtros sustabdymas
Be aftermarket premium prekės ženklų dalyvavimo, aukščiausios kategorijos dalių gamintojai apsiribotų OE ir OES rinkomis – tiekdami komponentus tik naujų transporto priemonių gamybai ir autorizuotoms servisams. Antrinę rinką dominuotų mažesni gamintojai, dirbantys tik kaip subrangovai privatūs prekės ženklams – be ambicijų kurti savo prekės ženklą ir kokybę. Ilgalaikėje perspektyvoje išnyktų inovacijų dvasia, o sektorius nustotų technologiškai vystytis.
Dalių rinka reikia pusiausvyros
Mūsų aftermarket mokslinėje fantastikoje sąmoningai pateikėme dviejų toli vienas nuo kito esančių rinkos segmentų palyginimą. Tikrovėje rinkos vaizdas yra akivaizdžiai sudėtingesnis, joje veikia visa eilė gamintojų, kurių negalima priskirti nei vienai iš minėtų grupių. Turime daug gamintojų, siekiančių premium klasės, šiuo metu užimančių vidurines lentyna parduotuvėse, taip pat turime biudžetinius prekės ženklus, veikiančius rinkoje nepriklausomai, bet negalima pamiršti ir gamykliškai atnaujintų dalių. Kiekviena iš šių įmonių turi savo vietą rinkoje.
– Aftermarket, kokį pažįstame šiandien, yra susisiekiančių indų sistema. Premium prekės ženklai kuria pasitikėjimą, moko, propaguoja kokybę ir nustato rinkos toną. Bet privatūs prekės ženklai taip pat yra reikalingi – jie užpildo kainų spragas, pasiekia riboto biudžeto klientus ir leidžia autoservisams lanksčiai formuoti pasiūlą. Visa “vidurio” prekės ženklų gama tenkina klientų, ieškančių kokybės už palankią kainą, poreikius. Skirtingų asortimentų ir verslo metodų sambūvis užtikrina rinkos pusiausvyrą, kurioje kiekvienas dalyvis – gamintojas, platintojas, autoservisas ir vairuotojas – gali rasti ką nors sau – sako Alfredas Franke, MotoFocus grupės prezidentas.
Komentarai