Deguonies jutiklio gedimas ir keitimo patarimai

12 birželio 2025, 7:00

Deguonies jutiklis, dar žinomas kaip O2 jutiklis arba lambda zondas, daro būtent tai, ką rodo jo pavadinimas – matuoja deguonies kiekį išmetamosiose dujose. Nors tai gali atrodyti kaip gana kukli užduotis, O2 jutiklis iš tikrųjų yra vienas svarbiausių jutiklių bet kurioje transporto priemonėje, atsakingas už tinkamos pusiausvyros tarp oro ir degalų palaikymą optimaliai emisijai užtikrinti. Dėl to norėsite žinoti, ką jis daro, kodėl genda ir, svarbiausia, kaip jį pakeisti, kai to prireikia.

Kaip veikia deguonies jutiklis?

Dauguma automobilių turi mažiausiai du deguonies jutiklius, išdėstytus išmetimo sistemoje; bent vieną prieš katalizatorių ir vieną ar daugiau už katalizatoriaus. „Prieš katalizatorių esantis jutiklis” reguliuoja degalų tiekimą, o jutiklis už jo matuoja katalizatoriaus efektyvumą.

O2 jutiklius paprastai galima suskirstyti į siaurajuosčius arba plačiajuosčius jutiklius. Jutimo elementas yra jutiklio viduje, uždarytas plieniniame korpuse. Deguonies molekulės iš išmetamųjų dujų patenka pro mažus plyšius ar skyles jutiklio plieniniame korpuse, kad pasiektų jutimo elementą arba Nernsto elementą. Kitoje Nernsto elemento pusėje deguonis iš oro už išmetimo sistemos juda žemyn O2 jutikliu ir susiliečia. Skirtumas tarp deguonies kiekio, esančio išoriniame ore, ir esančio išmetamosiose dujose skatina deguonies jonų srautą ir sukuria įtampą.

Jei išmetamųjų dujų mišinys yra per riebus ir išmetamosiose dujose yra per mažai deguonies, variklio elektroniniam valdymo blokui (ECU) siunčiamas signalas sumažinti į cilindrą tiekiamų degalų kiekį. Jei išmetamųjų dujų mišinys yra per liesas, tada siunčiamas signalas padidinti variklyje naudojamų degalų kiekį. Per daug degalų gamina angliavandenilius ir anglies monoksidą. Per mažai degalų gamina azoto oksido teršalus. Jutiklio signalas padeda išlaikyti tinkamą mišinį. Plačiajuosčiai O2 jutikliai turi papildomą O2 siurbimo elementą, reguliuojantį jutimo elemente esančio deguonies kiekį. Tai leidžia matuoti daug platesnį oro/degalų santykį.

Kodėl genda O2 jutikliai?

Kadangi deguonies jutiklis yra išmetamųjų dujų sraute, jis gali užsiteršti. Dažni užteršimo šaltiniai yra per riebaus degalų mišinio būklė arba alyvos prasiskverbimas senesniame variklyje ir variklio aušinimo skysčio degimas degimo kameroje dėl variklio tarpinės nuotėkio. Jis taip pat veikiamas itin aukštos temperatūros ir, kaip bet kuris komponentas, laikui bėgant gali susidėvėti. Visa tai gali paveikti deguonies jutiklio atsako charakteristikas, todėl pailgėja atsako laikas arba pasislenka jutiklio įtampos kreivė, o ilgainiui sumažėja jutiklio veikimas.

Į ką atkreipti dėmesį gedus deguonies jutikliui:

Kai deguonies jutiklis sugenda, kompiuteris nebegali nustatyti oro/degalų santykio, todėl pradeda spėlioti. Dėl šios priežasties yra keletas požymių, į kuriuos reikia atkreipti dėmesį:

  • Variklio patikros lemputė: nors variklio patikros lemputė gali užsidegti dėl daugelio priežasčių, paprastai tai susiję su emisijos problema.
  • Didelės degalų sąnaudos: sugedęs deguonies jutiklis sutrikdys oro ir degalų santykį, todėl padidės degalų suvartojimas.
  • Nelygus variklio veikimas tuščiąja eiga arba uždegimo praleidimai: kadangi deguonies jutiklio išėjimo signalas padeda valdyti variklio laiką, degimo intervalus ir oro bei degalų santykį, sugedęs jutiklis gali priversti transporto priemonę veikti nelygiai.
  • Prastas variklio veikimas.

O2 jutiklio gedimų šalinimas

Norėdami nustatyti bet kokių O2 jutiklio gedimų šaltinį, atsižvelkite į šiuos veiksmus:

  • Nuskaitykite visus gedimų kodus naudodami diagnostikos įrankį. Pastaba: susidūrus su O2 jutiklių problemomis, dažnai būna keli gedimų kodai.
  • Lambda zondai turi vidinį kaitinimo elementą, todėl patikrinkite kaitinimo elemento varžą – paprastai ji bus gana maža.
  • Patikrinkite kaitinimo elemento maitinimą – dažnai šie laidai yra tos pačios spalvos.
  • Patikrinkite elektros jungtį, ar nėra pažeidimų ar nešvarumų.
  • Patikrinkite išmetimo kolektorių ir degalų purkštukus, ar nėra nuotėkių, taip pat uždegimo komponentų būklę – jie gali paveikti jutiklio veikimą.
  • Patikrinkite, ar O2 jutiklis skaito teisingai, patvirtindami O2 vertę keturių ar penkių dujų emisijos analizatoriumi.
  • Naudokite osciloskopą signalui patikrinti tiek tuščiąja eiga, tiek esant maždaug 2500 aps./min variklio greičiui.
  • Naudokite realaus laiko duomenis signalui patikrinti, jei jutiklio laidai sunkiai prieinami.
  • Patikrinkite zondo elemento apsauginės vamzdelės būklę, ar nėra pažeidimo ir užteršimo požymių.

Dažni deguonies jutiklio gedimų kodai:

  • P0135: deguonies jutiklis prieš katalizatorių 1, kaitinimo grandinė / atvira
  • P0175: sistema per riebi (2 blokas)
  • P0713: degalų koregavimo sutrikimas (2 blokas)
  • P0171: sistema per liesa (1 blokas)
  • P0162: O2 jutiklio grandinės gedimas (2 blokas, 3 jutiklis)

Kaip pakeisti deguonies jutiklį:

Prieš keisdami jutiklį, turite diagnozuoti problemą. Prijunkite diagnostikos įrankį, pvz., Delphi DS, pasirinkite tinkamą transporto priemonę ir nuskaitykite gedimo kodą(-us). Patvirtinkite gedimo kodą pasirinkdami realaus laiko duomenis ir palygindami įtariamo sugedusio jutiklio vertę su žinomo veikiančio jutiklio verte. Jei reikia, peržiūrėkite transporto priemonės gamintojo duomenis, kad rastumėte tinkamą palyginimo vertę. Gali prireikti kitų įrankių ar įrangos, kad nustatytumėte, ar problema yra pačiame jutiklyje, o ne laiduose.

  • Kadangi daugelyje naujausių modelių transporto priemonių yra keli deguonies jutikliai, įsitikinkite, kad teisingai nustatėte sugedusį jutiklį, kad per klaidą nepakeistumėte neteisingo. Transporto priemonių gamintojai šiek tiek skirtingai identifikuoja „1 blokas” ir „2 blokas” bei „priekis/galas” ir „prieš/po” pozicijas, todėl reikia būti atsargiems ir įsitikinti, kad nustatėte tinkamą (probleminį) jutiklį. Geriausias būdas tai padaryti – peržiūrėti realaus laiko duomenis naudojant diagnostikos įrankį.
  • Tada atjunkite laidų jungtį.
  • Tada naudokite veržliaraktį – arba specialų O2 jutiklio raktą – jutikliui išsukti iš jo lizdo. Išsukę išmeskite seną jutiklį ir pakeiskite nauju.
  • Dauguma deguonies jutiklių tiekiami su specialia elektrai laidžia priešužkaitimo pasta, užtepta ant sriegių, todėl tereikia įsukti naują jutiklį į senosios paliktą vietą.
  • Siekiant apsaugoti jutiklį nuo privirinimo prie sriegio, Delphi jutikliai tiekiami su priešužkaitimo medžiagomis, kurios yra iš anksto užteptos arba pridėtos dėžutėje. Jei reikia, prieš montuodami iš naujo, užtepkite medžiagas ant naujo jutiklio. Būkite atsargūs ir nedėkite per daug priešužkaitimo medžiagos ant sriegių, nes tai gali užteršti jutimo sritį.
  • Priveržkite jutiklį rekomenduojamu sukimo momentu.
  • Kai jutiklis yra vietoje, prijunkite elektroninę jungtį.
  • Dabar vėl prijunkite diagnostikos įrankį ir ištrinkite visus susijusius gedimų kodus.
  • Galiausiai įjunkite uždegimą ir įsitikinkite, kad variklio patikros lemputė užgeso, tada atlikite bandomąjį važiavimą.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!