Ar „skystas” aliejus yra blogesnis? TotalEnergies ekspertų atsakymas

15 birželio 2025, 9:13

Aliejų gamintojas TotalEnergies stengiasi paneigti mitus apie variklio aliejaus klampumą. Bendrovė taip pat įspėja transporto priemonių naudotojus dėl rizikos.

Didesnio klamputmo aliejus nereiškia geresnį

Internete vis dar sklinda mitas, kad aliejaus pakeitimas į „klampesnį” pagerins variklio darbą – turėtų jį nutildyti ir sumažinti aliejaus suvartojimą. Kai kurie interneto naudotojai dalijasi tokiais patyriais, nesuvokdami galimų neigiamų pasekmių. Eksperimentavimas su savo automobiliu, žinoma, nėra draudžiamas, tačiau TotalEnergies ekspertai pabrėžia, kad tokie pakeitimai gali rimtai pažeisti variklį ir pagreitinti jo susidėvėjimą.

Tankis ir klampumas – esminis skirtumas

Kasdienėje kalboje „tankis” dažnai painiojamas su klampumu. Techniškai tai yra visiškai skirtingi parametrai:

  • tankis nusako skysčio specifinį svorį
  • klampumas yra pasipriešinimo, kurį skystis kelia tekėdamas, matas

Didesnio klamputmo aliejų šalininkai dažnai remiasi įspūdžiu, kad kambario temperatūroje skystas aliejus „panašus į vandenį”. Tačiau varikliai nedirba tokiomis sąlygomis, o šiuolaikiniai aliejai sukurti taip, kad veiksmingai apsaugotų jėgainę tiek šaltai, tiek aukštose temperatūrose.

Šiuolaikiniai mažesnio klamputmo variklio aliejai

Šiuolaikiniai mažesnio klamputmo variklio aliejai, tokie kaip 0W-20 ar 0W-30, yra glaudaus aliejų ir variklių gamintojų bendradarbiavimo rezultatas. TotalEnergies kuria savo produktus pagal griežtus reikalavimus, o gamintojo homologacija ant aliejaus pakuotės reiškia, kad ne tik klamputmo klasė, bet ir visa receptūra, įskaitant priedų kompoziciją, parinkta taip, kad varikliui būtų užtikrinti tinkami darbo parametrai.

Čia svarbus ne tik klampumas – visas cheminis sudėtis, gerinančiosios medžiagos ir tepaluosios medžiagos darbo charakteristikos pritaikytos konkrečiai variklio konstrukcijai. Savarankiškas pakeitimas į kitą aliejų, net su „panašiu” klampumu, gali sukelti rimtų gedimų.

Kokią riziką kelia savivališkas aliejaus keitimas?

Deja, dalis žmonių pamiršta, kad aukštesnėse temperatūrose aliejai keičia savo savybes. Laboratoriniai tyrimai rodo, kad naujausių, didelio galingumo varikliuose didesnio klamputmo aliejai (t.y. tie „klampesni”) prasčiau aušina variklį, o tai padidina kai kurių elementų temperatūrą (pvz., stūmoklio žiedų ar turbokompresoriaus guolių). Dėl to, pakeitus aliejų į „klampesnį”, galima sukelti vietinį variklio perkaitimą.

Kraštutiniais atvejais gali įvykti rimtų mechaninių gedimų, tokių kaip jėgainės elementų plyšiai ar įstrigimas. Šiuolaikiniuose varikliuose, kurie yra labiau termiškai apkrauti, ši tepaluosios medžiagos funkcija yra ypač svarbi.

Netinkamo aliejaus rizikos

Netinkamų parametrų aliejaus naudojimas taip pat gali:

  • sutrikdyti hidraulinių vožtuvų tarpelių kompensatorių veikimą
  • sutrikdyti hidraulinių pavaros grandinės įtempiklių ir kintamų pavaros fazių ratų veikimą
  • pagreitinti pavaros grandinės susidėvėjimą dėl prastesnės suodžių dispersijos
  • sustiprinti ankstyvo užsidegimo (LSPI) reiškinį benzininiuose turbo varikliuose su tiesioginiu įpurškimu
  • sustiprinti dumblo ir nuosėdų susikaupimo reiškiniui variklyje
  • pabloginti variklio elementų aušinimą
  • pagreitinti kietųjų dalelių filtro degradaciją
  • pažeisti aliejaus siurblį

Todėl, siekiant užtikrinti patikimumą ir ilgaamžiškumą, šiuolaikiniai jėgainiai reikalauja tiksliai parinktų tepaluosiųjų medžiagų.

Kada galima keisti klamputmo klasę?

Kai kuriais atvejais gamintojas leidžia naudoti kelis klamputmo variantus, pvz., 0W-20, 0W-30 ar 10W-30, visada nurodydamas konkrečias homologacijas ir reikalavimus. Jei naudojimo instrukcijoje numatytos alternatyvios galimybės ir aliejus turi atitinkamą homologaciją – keitimas yra saugus. Priešingu atveju klamputmo klasės keitimas savo nuožiūra yra rizika, kuri gali sukelti rimtų gedimų, net jei jų pasekmės nepasirodys iš karto.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!