Pirma, turime suprasti stabdžių sistemos pagrindus, kad galėtume suprasti, kokie patobulinimai gali būti naudingi. Stabdžių elementai įvairiuose automobiliuose turi nedidelių skirtumų, tačiau pagrindiniai elementai yra tokie patys.
Stabdžių sistema – problemos peržiūra
Stabdžių siurbliukas įjungiamas paspaudus stabdžių pedalą. Virš siurbliuko yra stabdžių skysčio rezervuaras, pagamintas iš permatomo plastiko, kad būtų kontroliuojamas stabdžių skysčio lygis. Paspaudus stabdžių pedalą, stabdžių sistemoje susidaro slėgis – elastingose ir standžiose žarnelėse stabdžių trinkelės prispaudžia prie stabdžių diskų arba prie stabdžių būgnų ir galų gale transporto priemonė yra sustabdoma.
Stabdžių žarnelių slėgį gali pakeisti ABS (anti-lock braking systems). Kompiuteris naudoja ratų greičio jutiklių, esančių ant kiekvieno rato, signalus. Jei jutikliai aptinka greičio skirtumą tarp ratų stabdant, ABS modulis atleidžia solenoidus, kad sumažėtų rato spaudimas esant didesniam greičiui. Todėl galima jausti pulsaciją ant stabdžių pedalo, ypač staigiai stabdant. Tai padeda kontroliuoti transporto priemonių judėjimą ekstremaliomis sąlygomis arba sudėtingomis kelio sąlygomis bei žymiai sumažina stabdymo kelią.
Minimalus išplėtimas siekiant maksimalaus saugumo. Kodėl tai taip svarbu?
Siekiant išlaikyti stabilią ir veiksmingą stabdymo jėgą, reikia kad sistemoje nuolat būtų pastovus slėgis. Jei elastinga stabdžių žarnelė tampa dar elastingesnė ir praranda atsparumą slėgiui, sistemoje krinta slėgis ir dėl to susilpnėja stabdymo jėga.
Stabdžių žarnelių gamybos medžiaga turi atitikti SAE J1401 normas (vidinis skersmuo (1/8” ir 3/16”)):
- dujų testinis slėgis nuo 103 iki 145 barų,
- skysčių testinis slėgis nuo 206 ik 245 barų,
- sprogimo slėgis – skystis – min. 482 (1/8 „) arba 344 (3/16”)
- senėjimas per 70 valandų -40 ° C po to + 100 ° C
Kodėl taip yra?
Automobilio eksploatacijos metu elastinga žarnelė turi labai didelį veikimo ciklų skaičių. Ypač miesto sąlygomis. Žarnelių medžiaga su laiku praranda mechanines savybes – tampa per minkšta, negali išlaikyti aukšto slėgio, todėl stabdymo kelias pailgėja.
„CORTECO“ siūlo visą spektrą elastingų ilgalaikių stabdžių OE kokybės žarnelių. Gamyba vykdoma pagal ISO 9001-2008, gamybos metu užtikrinama 100% kokybės kontrolė, garantuojanti, kad kiekviena stabdžių žarnelė pritaikyta pakelti tokius krūvius, kokie yra stabdžių sistemoje ir tuo prailgina eksploatacijos laiką.
Kiekvienam „CORTECO“ stabdžių vamzdeliui turi būti atliktas EOL (End Of Line) testas. Stabdžių žarna yra bandoma 120 barų slėgiu ir tempimo jėga, patikrinama ar movos yra tinkamai pritvirtintos ir atlaiko bandymą. Tik po šio bandymo „CORTECO“ stabdžių vamzdelis pripažintas OE gaminiu ir atitinka D.O.T. normas. Taisyklės FMVSS 106 ir ISO 9001: 2000 „Vision 2000”.
Svarbu: stabdžių žarnų žymėjimas spalvomis:
- GELTONA ir BALTA – žarnelę galima naudoti tik su DOT3 ir DOT4.
- ŽALIA – žarnelė skirta naudoti tik su mineraliniu skysčiu.
Kaip tai daroma:
Vidinė žarnelė skysčiams pagaminta iš EPDM – atspariausia medžiaga glikolio pagrindu. Kai kurioms specialioms užduotimis, kuriose skystis pakeičiamas alyva, centrinė dalis yra pagaminta iš PTFE. Dėl itin sunkių darbo sąlygų išorinė dalis pagaminta iš plieno.
Nepaisant vamzdelių konstrukcijų ir formų įvairovės „CORTECO“ linija naudojasi 92% Europos automobilio parko:
- 1767 kabelių numerių;
- 4520 OE pakeitimo numerių;
- 12000 paraiškų.
Priežiūra
Transporto priemonių stabdžiai yra pagrindinis vairuotojo ir keleivių saugos elementas. Visa sistema reikalauja periodinio patikrinimo ir įprastos priežiūros, kad būtų išvengta problemų, kurios gali atsirasti dėl automobilio senėjimo.
Pagrindinis principas yra stabdžių skysčio keitimas bei lanksčių stabdžių žarnelių keitimas kas 4 metus arba kas 100 000 km. Tai užtikrina, kad transporto priemonės našumas panašus į naujų transporto priemonių eksploatacines savybes.
Jei užsidegė kontrolinė lemputė, gali būti jau vėlu. Visada patartina vadovautis transporto priemonės gamintojo pateiktomis instrukcijomis, kaip ir kada prižiūrėti stabdžių sistemą.
Kai kas nors vyksta
Stabdant automobilį, jis pakrypsta į vieną pusę. Tai nutinka dėl netinkamos, senos arba pažeistos stabdžių žarnelės arba dėl pažeistų stabdžių kaladėlių. Jei stabdžių kaladėlės negali generuoti stabdymo jėgos, atitinkančios vairuotojo nustatytą slėgį ant stabdžių pedalo, tai sukelia sutrikimus stabdant. Sugedę stabdžiai verčia stabdžių kaladėles prisispausti netolygiai. Esant tokiai situacijai, nedelsiant reikia patikrinti stabdžių sistemą ir žarnelių bei jungčių būklę.
Naudojamas kitoks stabdžių skystis nei pataria gamintojas, gali sukelti ankstyvą kanalo senėjimą ir prastą stabdžių darbą.
Atsižvelgiant į medžiagos pakitimus (senėjimas), jei skerspjūvis nukris žemiau 64% naujos vertės, turėsime rimtų problemų su trinkelėmis/cilindriukų funkcionavimu bei stabdžių siurblio veikimu. Kai kuriais atvejais trinkelės gali užsiblokuoti.
Nutekėjimas: Nutekėjimas yra tipiškas hidraulikos gedimo simptomas. Kai stabdžių pedalas išminamas iki galo, tai akivaizdžiai rodo skysčių nutekėjimą iš sistemos. Dėl to prarandamas stabdžių skystis ir galiausiai nebeveikia stabdžiai. Šlapia stabdžių skysčio dėmė po vienu iš ratų rodo, jog stabdžių žarna yra trūkusi.
Jeigu stabdžių pedalas dar nesiekia dugno, tai gali reikšti apie kurio nors sluoksnio ar vidinio kanalo gedimą. Matoma kažkas panašaus į pūslę ar išsikišimą ant kanalo.
Jei tokie simptomai nebus pastebėti ir tuoj pat nebus pakeistos stabdžių žarnelės, vairuotojas ir keleiviai atsidurs per žingsnį nuo avarijos. Kiekvienas stabdžių pedalo paspaudimas gali baigtis nelaime.
Periodiškai tikrinant ir reguliariai prižiūrint stabdžių sistemą, galima išvengti nepageidaujamų pasekmių. Nepastebėti priešlaikiniai senėjimo požymiai (maži įtrūkimai ant žarnos plokštumos) arba nukrypimas nuo įprasto pakitimo prives prie vieno iš sluoksnių gedimo ir dėl to bus prarasta stabdymo jėga.
PATARIMAS: visada naudokite originalias dalis su sertifikatais, pažymėtais matomais ženklais. Naudojant žemos kokybės dalis, be kontrolės ir pagamintas įtartinose gamyklose, kainuoja daug daugiau – transporto priemonės gedimą ir riziką netekti vairuotojo bei keleivio.
Komentarai