Kaip bebūtų keista, tačiau šiais laikais vis dar pasitaiko tokių vairuotojų, kurie jų transporto priemonėse esantiems amortizatoriams neskiria pakankamo dėmesio. Jie atsainiai numoja ranka į tai, kad pagal bendrus pojūčius važiavimą jų transporto priemone galima palyginti su malkų pervežimu senu, išklerusiu vežimu. Tokių trans¬porto priemonių savininkai naiviai tikisi, kad blogi amortizatoriai sąlygoja vien tik prarastą važiavimo patogumą. Tačiau jie labai apsirinka. Apie tai, ką sąlygoja transporto priemonėje laiku nepakeisti susidėvėję amortizatoriai, mums šiame straipsnyje papasakos specialistai, apie amortizatorius išmanantys daug daugiau, nei mes galėtume įsivaizduoti.
Tikriausiai niekam ne paslaptis, jog transporto priemonės pakabos sistemą sudaro trys pagrindiniai elementai:
· Ratai ir padangos;
· Pakabos spyruoklės;
· Amortizatoriai.
Siekiant užtikrinti nuolatinį transporto priemonės sukibimą su kelio danga, visi šie elementai turi gerai veikti. Amortizatoriai užtikrina ratų kontaktą su kelio danga ir neleidžia pakabos spyruoklėms laisvai judėti. Jie taip pat užtikrina patogumą ir, svarbiausia – saugų transporto priemonės valdymą.
Net jeigu padangos ir stabdžiai veikia gerai, dėl sugedusio ar susidėvėjusio amortizatoriaus gali būti prarastas kelio dangos ir rato kontaktas. Geri amortizatoriai tiesiog privalomi, nes:
· Transporto priemonė be įmontuotų gerų amortizatorių absorbuos nelygumus, tačiau dėl neslopinamo pakabos virpėjimo padangos gali atitrūkti nuo kelio dangos.
· Naudojant amortizatorius transporto priemonė ne tik absorbuoja nelygumus, bet ir slopina spyruoklių virpėjimą, taip užtikrindama nuolatinį sukibimą su kelio danga.
· Pakabos spyruoklės ir amortizatoriai išlaiko nuolatinį padangų kontaktą su kelio danga.
Techninės būklės kontrolė
Amortizatoriai yra veikiami išorinių veiksnių, t. y. atmosferinių kritulių, smėlio, druskos. Dėl minėtų veiksnių gali atsirasti korozija arba jie gali blogiau funkcionuoti. Amortizatorius būtina tikrinti kas 20 000 km ir keisti, jeigu jie pradeda blogai veikti.
Amortizatoriai ir saugumas
Geri amortizatoriai yra tiesiogiai susiję su saugumu, nes jie ne tik turi įtakos transporto priemonės elgsenai kelyje, bet ir daro tiesioginį poveikį kitoms, ne ką mažiau su saugumu susijusioms, transporto priemonės dalims.
Amortizatoriai:
Susidėvėję amortizatoriai apriboja greitį, kuriuo transporto priemonė gali saugiai pasukti. Taip pat padidėja hidrodinaminio slydimo rizika (angliškai šis reiškinys vadinamas „hydroplaning“ arba „aquaplanning“).
Stabdžiai:
Dėl susidėvėjusių amortizatorių pailgėja stabdymo kelias. Vos 3 metrų stabdymo kelio skirtumas mažina saugaus sustojimo ir didina susidūrimo su kliūtimi galimybę.
Padangos:
Susidėvėję amortizatoriai paspartina padangų susidėvėjimą.
Aukščiausios kokybės amortizatoriai
Kaip jau minėjome anksčiau, važiuojant 80 km/val. greičiu, susidėvėję amortizatoriai (net ir automobiliuose, kurie turi įmontuotą ABS arba ESP sistemą), stabdymo kelią pailgina iki 3 metrų. Toks atstumas mažina saugaus sustojimo ir didina avarijos galimybę. KYB yra didžiausias pasaulyje originalių detalių kokybės amortizatorių tiekėjas automobilių gamintojams. Kas ketvirtame pasaulyje pagamintame automobilyje yra įmontuoti KYB amortizatoriai.
Susidėvėję amortizatoriai gali būti transporto priemonės nesuvaldymo priežastis tokiose situacijose:
· Stabdant;
· Sukant;
· Tempiant priekabą;
· Važiuojant drėgnu arba apsnigtu keliu.
Dėl susidėvėjusių amortizatorių taip pat:
· Susidėvi padangos;
· Pavargsta vairuotojas;
· Sumažėja važiavimo patogumas.
Amortizatoriai susidėvi laipsniškai, todėl važiavimo patogumas prarandamas ne iš karto. Vairuotojas priderina savo važiavimo būdą prie mažiau efektyvaus virpesių slopinimo ir nepastebi rizikos nesuvaldyti transporto priemonės.
Amortizatorius visada būtina keisti poromis. Tai tokios pat svarbios automobilio dalys, nuo kurių priklauso saugumas, kaip ir stabdymo sistema – nekeičiamos tik vienos transporto priemonės pusės stabdžių trinkelės. Keičiant amortizatorius taip pat rekomenduojama keisti ir kitas dalis – apsaugas, ribotuvus, viršutines tvirtinimo lėkštes.
Komentarai