Klimatas automobilio salone labai svarbus – nepalanki temperatūra ir oro drėgmė gali lemti prastą vairuotojo savijautą bei sumažinti jo budrumą. Šiuolaikinėms automobilio kondicionavimo sistemoms keliami vis didesni uždaviniai rūpintis automobilyje esančių žmonių saugumu (vienos iš inovacijų pavyzdys – naujo freono „HFO-1234yf“ sukūrimas). Šiame straipsnyje glaustai papasakosime apie skirtingas automobilio kondicionavimo sistemas ir jų veikimo principus.
Lemia saugumą
Žmogus geriausiai jaučiasi, gali susikaupti, dirbti bei optimaliai reaguoti į įvairius dirgiklius, kai oro temperatūra yra 22°C , o santykinis drėgnumas – apie 50%. Kai aplinkos temperatūra ir oro drėgnumas kyla, žmogaus organizmas reaguoja: jau esant 27°C temperatūrai pakyla pulsas ir kūno temperatūra, sumažėja gebėjimas susikoncentruoti, greičiau pavargstama, netgi gali atsirasti agresija. Tyrimų rezultatai rodo, jog tolimesnis temperatūros kilimas dar 10°C sumažina žmogaus budrumą ir, vairuojant automobilį, padidina eismo įvykio tikimybę iki 20 % . Būdamas tokioje temperatūroje vairuotojas jaučiasi taip, lyg kraujyje turėtų 0,5 promilės alkoholio. Todėl kondicionavimo sistema automobilyje, leidžianti vairuotojui susikurti tinkamiausias oro sąlygas, yra priskiriama prie aktyviųjų transporto priemonių saugumo sistemų.
Šiuo metu automobiliuose montuojamos įvairios kondicionavimo sistemos. Pagal konstrukciją ir atliekamas funkcijas jas galima suskirstyti į 3 pagrindines grupes:
• Rankinis kondicionavimas. Temperatūra, oro paskirstymas ir ventiliatoriaus galingumas yra nustatomi rankiniu būdu. Kondicionieriaus kompresorius yra įjungtas arba išjungtas, o oro temperatūra vairuotojo kabinoje yra reguliuojama karšto oro padavimo sklendėmis.
• Kondicionavimas su temperatūros reguliavimu. Nustatyta temperatūra yra palaikoma pastoviai, o oro paskirstymas ir ventiliatoriaus galingumas nustatomi rankiniu būdu. Kondicionieriaus kompresorius yra valdomas elektroniniu būdu – periodiškai įjungiamas ir išjungiamas.
• Automatinis kondicionavimas. Automobilyje yra pastoviai palaikoma nustatyta temperatūra. Tą padaryti leidžia didelis kiekis daviklių, kurie nuolat matuoja oro temperatūrą, o taip pat jo kokybę įvairiuose automobilio vietose – tiek viduje, tiek išorėje. Davikliai perduoda duomenis į elektroninį valdymo bloką, o šis optimaliai reguliuoja oro srautą ir ventiliatoriaus galingumą.
Kondicionavimo sistemos nemėgsta vandens
Šaldymo agentai turi higroskopinių savybių ir pritraukia ore esančią drėgmę. Drėgmė iš oro gali patekti į kondicionavimo sistemą dėl jos nesandarumo. Kadangi skysčių negalima suslėgti, jie gali pažeisti kompresorių. Todėl šaldymo agento bakelis atlieka išsiplėtimo bakelio funkciją. Sausintuvo įdėklas sugeria drėgmę iš sistemos, o pats sausintuvas atlieka filtro funkciją.
Šaldymo agentas: būsenos pasikeitimai
Kondicionavimo sistemoje cirkuliuojantis šaldymo agentas yra veikiamas kondensacijos ir garavimo. Suslėgimo proceso metu susidariusi šiluma įkaitina šaldymo agentą iki beveik 100°C temperatūros. Patekdamas į oro srautu aušinamą kondensatorių, šaldymo agentas yra atšaldomas ir pakeičia savo būseną iš dujinės į skystą. Kiekį, kiek šaldymo agento pateks į garintuvą, valdo išsiplėtimo vožtuvas arba slopintuvas. Dėl žemesnio slėgio garintuve šaldymo agentas pradeda garuoti. Šiam procesui reikalinga šiluma ir energija imama iš oro, per garintuvą atitekančio iš ventiliatoriaus. Taip atšaldytas oras patenka į automobilio saloną.
Nuotėkio rodiklis
Kondicionavimo sistemos aptarnavimo metu patariama į sistemą įpilti UV dažiklio. Tada, UV lempos pagalba nesunku bus nustatyti vietą, kurioje dėl nesandarios sistemos atsirado agento nuotėkis. Kondicionavimo sistemai jau sugedus, dažnai nėra galimybės jos užpildyti, o taip pat – įpilti dažiklio. Sprendimas įpilti dažiklio iš anksto palengvins nuotėkio aptikimą, išvengiant brangių sistemos elementų keitimo. Ši privalumą klientas, neabejotinai, įvertins.
Saugokit sveikatą!
Drėgnoje, tamsioje garintuvo terpėje susidaro puikios sąlygos veistis bakterijoms, grybeliui ir įvairiems mikroorganizmams. Jie pro ventiliacijos sistemą patenka į automobilio saloną ir gali sukelti akių ašarojimą, peršalimą, alergiją bei rimtus susirgimus. Todėl apžiūrint kondicionavimo sistemą ir ją tvarkant kiekvieną kartą būtina pakeisti salono filtrą, o automobilio ventiliacijos sistemą – dezinfekuoti.
Anonimas, 5 rugsėjo 2013, 20:41 0 0
„HFO-1234yf“ yra degus
Atsakyti