Š. m. balandžio mėnesį ES Taryba priėmė bendrą poziciją dėl reglamentų 883/2004 ir 987/2009, susijusių su socialinio draudimo sistemų koordinavimu, pakeitimo. Netrukus po to devynių pagrindinių transporto organizacijų atstovai kreipėsi į ES valdžios institucijas su raginumu nedelsiant sustabdyti šią reformą. Tiriame, kodėl ji laikoma grėsme Vidurio ir Rytų Europos šalims.
Kas keičiasi – pagrindiniai pakeitimo sprendimai
Naujos nuostatos išplečia pluriactivity apibrėžimą. ES reglamentų apie socialinio draudimo sistemų koordinavimą kontekste tai reiškia situaciją, kai asmuo dirba arba vykdo veiklą daugiau nei vienoje ES valstybėje narėje tuo pačiu metu arba artimomis dienomis.
Pakeitimas numato, kad vairuotojas, dirbantis skirtingose šalyse, bus priskirtas prie draudimo sistemos ten, kur generuoja didžiausias pajamas, o ne ten, kur yra registruota vežimo įmonė. Praktiškai tai reiškia, kad vežimo įmonė gali būti įpareigota mokėti įmokas kitoje šalyje (pvz., Vokietijoje, Olandijoje ar Belgijoje), priklausomai nuo to, kur aptarnauja daugiausiai užsakymų. Be to, ši situacija gali keistis, keičiantis užsakymų skaičiui per kalendorinius metus atskiromis vežimo darbo kryptimis.
Papildomai pakeitimai reglamentuose nustato transporto įmonėms pareigą registruoti vairuotojus draudimo sistemoje prieš kiekvieną išvykimą (vadinamoji išankstinis pranešimas), taip pat gauti A1 formą, kuri patvirtina, kad darbuotojas apdraustas išsiunčiančioje šalyje. Tai paralyžiuos vairuotojų darbą, kurie cross-trade ir kabotažinių paslaugų atveju dažnai gauna užsakymus tiesiog kasdien, todėl neturės laiko atlikti reikalaujamo registravimo.
Kodėl sektorius skelbia pavojų?
Minėtą kreipimąsi pasirašė didžiausios transporto organizacijos iš penkių Vidurio ir Rytų Europos šalių:
- Darbdavių sąjunga „Transportas ir logistika Lenkija” (TLP) – Lenkija
- Tarptautinių automobilių vežėjų susivienymas (ZMPD) – Lenkija
- Bendralenkijos automobilių transporto darbdavių sąjunga (OZPTD) – Lenkija
- Lenkijos transporto sąjunga (PUT) – Lenkija
- Čekijos Respublikos pramonės konfederacija – Čekija
- Nacionalinė automobilių vežėjų asociacija Vengrijoje (NiT Hungary) – Vengrija
- Transporto sekcija, Slovėnijos prekybos rūmai – Slovėnija
- Kroatijos automobilių vežėjų asociacija (UHCP) – Kroatija
- Transporto sąjunga, Slovėnijos prekybos rūmai – Slovėnija
Sektorius skelbia pavojų, nes užsienio įmokų kaštai sumažina viso transporto pelningumą. Atsiranda ir administraciniai kaštai, susiję, pvz., su papildomo personalo įdarbinimu, užsakymų stebėjimo sistemomis ir prioritetiniu A1 formų paruošimu.
Tuo tarpu Vidurio ir Rytų Europos vežėjai dažnai yra mikro ir mažos įmonės, kurios veikia su žemomis maržomis ir ribota personalo infrastruktūra. Būtinybė staigiai ją plėsti sumažins konkurencingumą Vakarų operatorių atžvilgiu.
Be to, vairuotojas, priklausantis kelioms draudimo sistemoms, gali nepasiekti nė vienoje šalyje reikalaujamo minimalaus įmokų dydžio pensijos teisėms įgyti. Arba turės eiti sudėtingas, daugiametes draudimo laikotarpių iš skirtingų šalių sumuojimo procedūras.
Pasekmės rinkai ir aplinkai
Reglamentų pakeitimo pasekmės bus žymiai platesnės. Lankstumo trūkumas vykdant cross-trade ir kabotažinius užsakymus gali sukelti vėlavimus ir apribojimus paslaugų prieinamumui. Vežėjai tiesiog negalės vykdyti trumpalaikių užsakymų.
Be to, jie siekys „uždaryti” komandiruotę vienoje šalyje, dėl ko daugelis grįžimų bus vykdomi „tuščiai”. Tai padidins kuro sąnaudas ir CO2 emisijas, kas prieštarauja ES klimato tikslams.
Ką siūlo sektorius?
Aprašomame kreipimesi transporto organizacijos siūlo ES nedelsiant sustabdyti darbus su pakeitimais ir pradėti plačias konsultacijas su TSL sektoriumis. Keliamas klausimas dėl galimybės supaprastinti išankstinio pranešimo ir A1 formų procedūras, pvz., naudojant automatizuotas informacines sistemas.
Papildomai ragina taikyti pereinamuosius laikotarpius, kurie leistų įmonėms įvesti būtinus pakeitimus be staigaus veiklos kaštų padidėjimo. Taip pat paliesta klausimas dėl reglamentų suderinimo su rinkos realijomis, ypač buveinės ir sistemos apibrėžimų patikslinimo, kad jie atitiktų vairuotojų komandiruočių praktiką.
Kol kas nėra oficialaus ES Tarybos ir EK atsakymo į kreipimąsi. Įstatymdavos procedūra tęsiasi. Šakos organizacijos vykdo lobbistinę veiklą, ypač siekdamos išbraukti nuostatas dėl „pluriactivity” ir išankstinio pranešimo pareigų.
Komentarai