Efektyvi ir tyli variklio papildomos įrangos pavara
Vidaus degimo varikliai pasižymi netolygiais sukamaisiais judesiais. Dėl keturtakčio darbo principo variklio alkūninis velenas yra nuolat greitinamas ir lėtinamas. Šios vibracijos yra perduodamos pagalbinės įrangos diržinei pavarai, todėl sukelia triukšmą bei sutrumpina diržo naudojimo trukmę. Be to, vibracijos sukelia stiprius sukimo momento svyravimus ir sukuria dideles jėgas, turinčias daug įtakos santykinai sunkiam generatoriaus skriemuliui. Kaip elementas su didžiausiu inercijos momentu, generatorius turi didžiausią įtaką pagalbinių elementų diržinei pavarai.
Dėl šios priežasties šiuolaikinėse transporto priemonėse generatoriai yra su laisvosios eigos skriemuliais (taip pat vadinamais laisvosios eigos generatorių skriemuliais). Jie yra montuojami tiesiogiai ant generatoriaus veleno ir perduoda pavarą tik viena sukimosi kryptimi. Tokiu būdu generatorius yra apsaugomas nuo alkūninio veleno vibracijų, todėl diržinė pavara veikia ramiau ir tyliau, tuo pačiu pailginama diržo naudojimo trukmė.
Inertiškumo momento subalansavimas diržinėje pavaroje suteikia tokius privalumus:
· mažesnes variklio vibracijas dėl sklandesnio diržinės pavaros darbo;
· mažesnį triukšmo, keliamo papildomos įrangos diržinės pavaros, lygį (pašalinamas diržo praslydimas);
· ilgesnę diržinės pavaros naudojimo trukmę;
· mažesnę generatoriaus svorio įtaką diržinei pavarai;
· mažesnį degalų suvartojimą.
Įvairių tipų skriemulių konstrukcijų ir veikimo principų skirtumai
Šiuo metu rinkoje siūlomi dviejų tipų generatorių skriemuliai – laisvosios eigos generatoriaus skriemuliai (OAP) ir laisvosios eigos generatoriaus sankabos (OAD).
Laisvosios eigos generatoriaus skriemulys (OAP) – tai paprasta vienos krypties sankaba, įmontuota į besisukantį profiliuotą skriemulį. Sustabdžius variklį, generatoriaus rotorius palaipsniui sustoja be skriemulio sukimo (žr. 1 pav.).
Priešingai nei laisvosios eigos generatoriaus skriemulyje (OAP), laisvosios eigos generatoriaus sankaboje (OAD) yra sumontuota susukama spyruoklė, kuri sugeria energiją. Ji kompensuoja netolygų alkūninio veleno judėjimą dar prieš atvirkštinio poveikio pačiam generatoriui, o tuo pačiu ir papildomos įrangos pavarai, pasireiškimą (žr. 2 pav.).
Automobilio su pažeistu generatoriaus skriemuliu naudojimo pasekmės
Jeigu generatoriaus skriemulys susidėvi, variklio vibracijos nėra slopinamos, o tai lemia triukšmingą diržo darbą esant žemesniems variklio sūkiams. Dėl didesnio diržo atliekamų judesių skaičiaus ir didesnių diržo įtempiklį veikiančių jėgų gali būti sugadinta visa sistema, įskaitant ir patį skriemulį. Blogiausiu atveju gali pasireikšti ir kiti variklio gedimai.
3 pav. parodyti pažeidimai, sukelti netinkamai veikiančio generatoriaus skriemulio.
Generatoriaus skriemulio patikrinimas
Variklio darbo metu generatoriaus skriemulio gedimą galima nustatyti pagal netolygų ir triukšmingą pavaros darbą. Jeigu skriemulys veikia tinkamai, išjungus variklį generatorius turi sustoti su uždelsimu.
Siekiant patikrinti generatoriaus skriemulio darbą, reikia nuimti juostinį diržą ir nuimti skriemulio dangtelį. Viena ranka prilaikant išorinę skriemulio dalį, kita ranka reikia pasukti iš anksto uždėtą veržliaraktį abejomis kryptimis. Laisvosios eigos generatoriaus skriemulys (OAP) turi laisvai suktis viena kryptimi ir nedelsiant sustoti bandant pasukti priešinga kryptimi.
Laisvosios eigos generatoriaus sankaba OAD turi laisvai suktis viena kryptimi ir didinti pasipriešinimą bei sustoti, bandant pasukti priešinga kryptimi. Jeigu patikrinimo metu paaiškėja, kad viena iš aukščiau nurodytų funkcijų neveikia, skriemulį reikia pakeisti. Visą pasiūlymą rasite svetainėje www.febi-parts.com.
„Febi Bilstein“ rekomenduoja
Tikrinti generatoriaus skriemulio veikimą, atliekant vizualinę apžiūrą arba keičiant pagalbinės įrangos pavaros elementus. Jei reikia, atlikti pakeitimą.
· Keičiant generatorių nauju, visada pakeisti ir skriemulį.
· Tuo pačiu metu keisti diržą, įtempiklį ir skriemulį.
· Keisti generatoriaus skriemulį kaskart nuvažiavus 120 000 km ridą.
Komentarai