Savaime susireguliuojančios sankabos – geresnis sprendimas automobilio naudojimo patogumui užtikrinti

15 rugsėjo 2015, 20:20

Kiekviena transporto priemonė, varoma vidaus degimo varikliu, turi būti su sankaba, suteikiančia galimybę periodiškai atjungti pavaros perdavimą iš variklio į pavarų dėžę.

Automobiliuose su mechanine pavarų dėže dažniausiai naudojamos sauso tipo vieno disko sankabos. Jas sudaro diskas su frikciniais antdėklais, diskatorius ir išmynimo guolis. Diskatoriuje yra įrengta spyruoklių sistema, suteikianti galimybę jį prispausti prie smagračio ir perduoti sukimo momentą. Šiuo metu, kaip prispaudžiantis elementas, dažniausiai naudojamos lėkštinės spyruoklės. Jų paplitimą lėmė ypatinga savybė. Tokios spyruoklės suspaudimui reikalinga jėga pradžioje didėja, o vėliau ženkliai sumažėja. Palyginti su anksčiau naudotomis spiralės formos spyruoklėmis, ši savybė suteikė galimybę žymiai sumažinti sankabos pedalo spaudimo jėgą, tuo pačiu pagerinti vairavimo patogumą.

Kaip žinome, šiuolaikiniai varikliai sukuria vis didesnius sukimo momentus. Didžiausia galia, kurią gali perduoti atitinkama sankaba, priklauso nuo sankabos skersmens ir trinties jėgos. Pastaroji, savo ruožtu, susidaro prispaudžiant lėkštinę spyruoklę. Todėl, siekiant atitikti vis didesnius sukimo momentus, reikia arba padidinti sankabos skersmenį (tai lemtų didesnį svorį ir didesnės vietos montavimui poreikį), arba padidinti prispaudimo jėgą.

Atsižvelgiant į lėkštinės spyruoklės darbo savybes, palaipsniui susidėvint sankabos disko antdėklams mažėja prispaudimo jėga, o kartu ir sankabos galimybės perduoti sukimo momentą. Taigi sankaba turi būti suprojektuota taip, kad dalinai susidėvėjusi ir toliau galėtų perduoti numatyto dydžio jėgas. Kitas sankabos disko antdėklų susidėvėjimo rezultatas ir su juo susijęs lėkštinės spyruoklės darbo savybių pasikeitimas – tai sankabos išjungimui reikalingos jėgos padidėjimas.

Savaime susireguliuojantis diskatorius

Visi šie trūkumai gali būti pašalinti naudojant savaime susireguliuojančius diskatorius. Masiškai jie buvo pradėti naudoti XX a. pabaigoje. Įmonė „Valeo“ yra viena iš jų gamintojų.

Šiame sprendime naudojama speciali užraktų sistema perkelia prispaudimo žiedą disko kryptimi pagal susidėvėjimo lygį. Tokiu būdu lėkštinė spyruoklė visada veikia tą patį sankabos disko paviršiaus tašką, kaip ir naujo disko atveju. Tai užtikrina pastovią ir nedidelę sankabos išjungimui reikalingą jėgą bei vienodą ir nekintančią jos galimybę perduoti numatytą sukimo momentą. Šie privalumai suteikia galimybę supaprastinti visos sistemos konstrukciją bei naudoti mažesnio skersmens sankabas. Savo ruožtu, automobilių savininkams tai reiškia retesnius apsilankymus servise ir ženkliai patogesnį vairavimą. Tačiau reikia atsiminti, kad savaime susireguliuojantys diskatoriai neapsaugo sankabos nuo sugadinimo dėl netinkamo naudojimo (pvz., disko antdėklų sudeginimo). Pati kompensuojanti sistema taip pat veikia tam tikrose ribose, todėl antdėklams pasiekus mažiausią leistiną storį, būtina pakeisti sankabą nauja.

Praktikoje tinkamai eksploatuojama transporto priemonė, kurioje naudojamas šio tipo sprendimas, turėtų pasiekti kelių šimtų tūkstančių kilometrų ridą, kuri daugeliu atveju reiškia visą automobilio „gyvavimo“ laiką.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!