Ksenono lempos yra gana dažnai naudojama automobilių pramonės apšvietimo sistema, kuri montuojama ne tik aukščiausios klasės automobiliuose. Šios lempos pasižymi didesniu šviesos efektyvumu, lyginant su tradicinėmis halogeninėmis lempomis, jos taip pat yra patvaresnės. Kaip tinkamai pasirinkti ksenono lempas, kad jos nepriekaištingai atliktų savo funkcijas?
Sunku pasakyti, ar ksenonai, kaip apšvietimo sistema, išgyvens susidūrimą su efektyvesne LED technologija, tačiau jie vis dar yra įdiegti daugelyje transporto priemonių. Išlydžio lempos veikimas labai panašus į žaibo veikimą. Tarp dviejų elektrodų atsiranda elektros lankas, kuris skleidžia šviesą. Kiekvienoje ksenono lempoje yra vadinamoji išlydžio kamera, kurioje yra ksenono dujų ir įvairių metalų druskų, kurios užsidega suskystinus, išgaruoja ir gamina skirtingas spalvų spektrines linijas. Šių spalvų derinys sukuria būdingą baltą ksenono šviesą. Standartinė ksenono šviesos spalva yra apie 4100 K, tačiau priklausomai nuo naudojamų metalo druskų spalvos temperatūra gali siekti iki 5000 K. Daugelio gerbiamų gamintojų ksenono lempos (idealiomis sąlygomis) veikia apie 2500-3000 valandų.
– Ksenono keitimas atliekamas analogiškai kaip ir halogeninės lemputės. Tačiau norint tai padaryti teisingai, būtina turėti žinių ir patirties halogeno keitimo srityje ir kas be ko, būtina laikytis saugos taisyklių. Uždegimo įrenginys, naudojamas įjungiant žibintus, generuoja daugiau kaip 20 000 V impulsą, kuris gali tiesiogiai kelti grėsmę žmogaus gyvybei. Po pakeitimo paprastai reikia adaptacijos, kad būtų tinkamai išlyginti ksenonai. Naujausiose šios technologijos variantuose keitimas atliekamas naudojant diagnostikos testerį, todėl automobilį geriausia palikti specialistams, kurie tinkamai pakeis perdegusią išlydžio lempą. Ksenono lempas patariama keisti poromis, nes ilgainiui pakinta jų temperatūros spalva – aiškina Lenkijos „Lumileds“ Vidurio Europos rinkodaros vadovė Wioletta Pasionek.
Kaip atpažinti, kad ksenonas netrukus nustos veikti?
Tai tikrai neįvyksta per naktį. Šviesa pamažu ima keisti spalvą, dažniausiai į violetinę. Jei spalva pakinta tik vienoje lempoje, verta pakeisti ir antrą, nes netrukus ir ji ims keisti spalvą. Kitas gedimo tipas yra mirksėjimas, o tai reiškia, kad galbūt kaltas uždegiklis, o ne pats degiklis. Jei jie nėra integruoti, tuomet gali būti pakeistas atskiras elementas.
– Renkantis naujas ksenono lempas neturėtume kreipti dėmesio į jų kainą. Pigūs pakaitalai nesukuria pakankamai stipraus šviesos spindulio, dažnai skiriasi spalva ir degimo laikas yra gana trumpas. Be to, jie gali pakenkti inverteriui. Štai kodėl verta sutelkti dėmesį į žinomų gamintojų produktus, atitinkančius standartus, ir galinčius garantuoti, kad po dviejų mėnesių neturėsime pirkti naujo lempčių rinkinio. Geras pavyzdys yra „Philips LongerLife“ lempos, kurios užtikrina važiavimą be problemų, kadangi lempos išlaiko savo parametrus iki 7 metų. Jų 4 metų garantija gali būti pratęsta dar trejiems metams po produkto registravimo internetu, – sako Wioletta Pasionek.
Atmintinė keičiant ksenono lempas
Visų pirma, pasirinkti tinkamą rūšį. Rinkoje yra degikliai, integruoti su uždegikliu (D1, D3, D5, D8) ir be jo (D2, D4). Taip pat turime atsižvelgti į reflektorių, kurį turime automobilyje. Mes išskiriame projektoriaus prožektorius su objektyvu (pažymėta gale su raide S, pvz., D3S) ir reflektorių (R raidė), tai lemia išlydžio lempos pasirinkimą. Ksenono integruotos sistemos (D5S) tampa vis populiaresnės. Nepaisant mažos vertės, 25 W ir 2000 liumenų, nedaug skiriasi nuo standartinės ksenono lempos dėka šviesos šaltinio ir specialios konstrukcijos lanko, taip pat specialiai pritaikytos optinės projekcinės sistemos. Integruoto elektroninio sprendimo dėka sumažėja automobilių gamybos sąnaudos. Taupymas atsiranda dėl automatinio reguliavimo sistemos ir reflektoriaus valymo. Todėl nereikia tiek daug erdvės ir elektronikos, aptarnaujančios visą sistemą.
Komentarai