Žiema yra ypač sudėtingas laikotarpis transporto priemonių naudotojams. Dauguma jų susiduria su problemomis – užšalusiu automobilio užraktu ar užšalusia tarpine, per silpnu akumuliatoriumi užvesti automobiliui. Siekiant užkirsti kelią tokiems trikdžiams, turėtumėte atsakyti į šiuos klausimus: Ar verta prieš žiemą keisti alyvą mažesne klampa? Ar tai mitas ar pagrįsta techninė būtinybė? Ar alyvos klampa gali turėti įtakos variklio užvedimui ir jo eksploatavimo trukmei?
Pasak koncerno „Total“ ekspertų, atsakymas į pirmiau pateiktus klausimus yra vienareikšmis – TAIP. Kodėl? Kadangi alyva žemoje temperatūroje „tirštėja“, smarkiai sumažėja jos klampumas, didėja vidinis atsparumas ir sumažėja siurbimo galimybė.
Pagrindinis SAE standartas
Automobilių inžinierių asociacija (SAE) nustatė alyvos klampumo standartus, matomus ant kiekvieno variklio alyvos įpakavimo. SAE standartą sudaro du nariai xxW-YY. YY – tai vasarinis klampumas, matuojamas esant 100° C temperatūrai. Ženklas xx apibrėžia žiemos klampumą, t.y alyvos savybes esant žemai temperatūrai. Alyvos žymėjimas: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W. Šis dydis apibūdina alyvos atsparumą, esant žemoms temperatūroms, kuo mažesnis skaičius, tuo mažesnis atsparumas.
Mažiau pasipriešinimo reiškia, kad variklį lengviau „pasukti“, todėl geriau užpumpuojama, o tai tiesiogiai susiję su greitu optimalaus alyvos slėgio padidėjimu, kai variklis užvedamas žemoje temperatūroje. Dėl to visos variklio dalys bus suteptos per trumpesnį laiką ir jis trumpiau dirbs „sausai“. Pasak „American Petroleum Institute“ (API), 75 % variklio elementų greičiau susidėvi užvedimo metu ir akimirką, kol variklis pasiekia optimalią darbo temperatūrą.
Didesnis skystumas esant žemai temperatūrai taip pat yra puikus kuro taupymas, nes alyva yra mažiau atspari judėjimui. Be to, žemesnė klampa yra susijusi su geresniu alyvos šiluminiu laidumu, t.y. alyva įkaista greičiau ir variklis sušyla tolygiai.
Kas „žudo“ variklį?
Tyrimai parodė, kad variklio užvedimas prie -20° C su 15W-YY alyva trunka du kartus ilgiau, kol alyva pasiekia visus komponentus, lyginant su 5W-YY. Tas kelias papildomas sekundes variklis dirba „sausai“. Jo nusidėvėjimas užvedant prie -20° C su 15W-YY alyva yra toks pat žalingas varikliui, kaip 3 000 apsukų, esant +20° C. Transporto priemonių projektuotojams draudžiama naudoti 15W-YY alyvą esant žemesnei nei -15 ° C temperatūrai. Maždaug 10W-YY alyva neturėtų būti naudojama žemiau -20 ° C, o alyva 5W-YY žemiau -25 ° C.
Sprendimai, gelbėjantys automobilį
Jei žiemos metu užvedant variklį bus naudojama 15W40 klampumo mineralinė alyva, jis labiau nusidėvės, bus apkrautas akumuliatorius, starteris ir padidės degalų sąnaudos, kol užvedamas variklis pasieks optimalią darbo temperatūrą. Štai kodėl tai nėra mitas ar variklinių alyvų rinkodaros skyriaus išsigalvojimas, bet pagrįsta būtinybė žiemos laikotarpiu naudoti mažesnio klampumo alyvą, tokią kaip 5W40, 5W30, 0W30 arba 0W40.
Skaičius, skirtas „vasarinei“ klasei YY klampumo žymėjime YY XXw turėtų būti pritaikytas prie variklio ir aplinkos temperatūros reikalavimų. Šiuo metu dauguma gamintojų rekomenduoja naudoti xxW-30 ar net xxW-20 alyvas. Kuo naujesnis variklis, tuo labiau jis pritaikytas prie mažesnio klampumo alyvos, kuri suteikia apčiuopiamos naudos dėl mažesnio vidinio pasipriešinimo. Dėl to sumažėja degalų sąnaudos ir padidėja efektyvumas. Yra išimčių – kai kuriems varikliams reikia naudoti didesnio klampumo alyvą. Visada laikykitės transporto priemonės naudojimo instrukcijose pateiktų nurodymų. Jei konstruktorius nurodė, kad esant aplinkos temperatūrai nuo -30 ° C iki +40° C, rekomenduojama naudoti 5W30 klampumo alyvą, tai 5W40 ar 5W50 alyvos naudojimas neduos jokios naudos ir tik didins pasipriešinimą, kuro sąnaudas ir prisidės prie galios sumažėjimo. Naudojant 5W20 arba 0W20 alyvą variklyje gali būti, kad įkaitusiam variklyje bus per mažas klampumas ir susidarys alyvos plėvelė, jis nebus pakankamai ilgalaikis ir padidės variklio nusidėvėjimas.
Ar turėtume atkreipti dėmesį tik į klampumo žymėjimą?
Be alyvos parinkimo, kaip nurodė transporto priemonės klampumo konstruktorius, reikėtų atkreipti dėmesį, kokią minimalios kokybės alyvą, pateikiamą instrukcijoje, galima naudoti. Alyvos klampumas nenustato, ar alyva yra tinkama mūsų varikliui, ar ji pritaikyta išmetamųjų dujų valymo sistemoms (pvz., DPF kietųjų dalelių filtrui) ir kiek pravažiavus automobiliui reikėtų alyvą keisti. Tam patvirtintos tarptautinės specifikacijos, tokios kaip API, ACEA, ILSAC bei VW, „Mercedes“, BMW, „FORD“ ir kitų konstruktorių sertifikavimas . Pagal šias gaires rinkitės alyvą, ieškodami užrašų ant tinkamos produkto pakuotės. Geriausia naudoti konstruktoriaus patvirtintą alyvą visą variklio tarnavimo laiką.
Komentarai