Automobilio starteris priklauso įrenginių grupei, kuri yra atsakinga už automobilio užvedimą. Jis atsako už alkūninio veleno greitį, reikalingą variklio užvedimui.
Iš techninių priežiūros dirbtuvių perspektyvos svarbiausia užvedimo sistemoje nustatyti, kuris komponentas kelia problemų užvedant variklį. Kai paaiškėja, kad tai starteris, mechanikas jį demontuoja ir pakeičia nauju arba regeneruotu. Tiesą sakant, kad tik tiek tereikia norint suremontuoti sistemą. Tačiau dauguma mechanikų siekia žinoti daugiau – konkrečią gedimo priežastį. Kas ir kodėl genda starteryje? Žemiau pateikiame dažniausias gedimo priežastis.
Perkaitimas
Perkaitęs komutatorius
Jei starteris „nesisuka“, veikia triukšmingai ar dirba ne su visa jėga, kurios nepakanka pasukti veleno greičiui, reikia įtarti, kad jis perkaito. Starteris yra nuolatinės srovės variklis, pritaikytas dirbti trumpai. Gamintojai nurodo, kad jis turi dirbti maksimaliai 15 sekundžių. Praėjus šiam laikui, reikia dviejų minučių pertraukos. Mažai kuris vairuotojas laikosi šių taisyklių, kai automobilis neužsiveda. Dažnai priežastis slypi kur kitur, bet bandant užkurti variklį, pažeidžiamas starteris. Per ilgai dirbant, užkaista šepetėliai, šepetėlių laikikliai, komutatorius, stūmoklis bei krumpliaratis.
Sugedęs elektomagnetas
Pridegęs elektromagnetas
Sugedęs elektromagnetas yra dažna starterio gedimo priežastis. Šis elementas atsako už magnetinio lauko sukūrimą, reikalingą „pažadinti“ starteriui. Elektromagnetas stumia sukabinimo mechanizmą, vadinamą bendiksą link krumpliaračio, atsakingo už sukibimą su variklio smagračiu. Elektromagneto pažeidimas dėl jėgos trūkumo neleidžia sukibti išstumiant bendiksą. Elektromagneto gedimas gali būti gamyklinis defektas. Jis taip pat gali perdegti eksploatacijos metu. Gali būti kalti išoriniai teršalai, galintys pakenkti elektromagnetui.
Vidaus defektai
Sugedęs rotatorius
Bendiksas ne tik stumia sukabinimo mechanizmą link krumpliaračio (su tikslu įsukti variklio smagratį), bet ir reikiamu momentu atšaukia (kai variklis pasiekia didesnes apsukas nei starteris). Elektros instaliacijos defektas gali sukelti grįžtamojo judesio stoką. Tokiomis aplinkybėmis variklio apsukos perduodamos krumpliaračiui. Efektas yra visiškas starterio elementų sugadinimas.
Korozija
Starterio korozija
Rūdys yra visų elektros instaliacijų priešas. To priežastis yra drėgmės atsiradimas starteryje. Paprastai sakant, surūdiję elementai praranda savo mechanines ir elektrines savybes. Kaip drėgmė atsiranda starteryje? Dažniausiai dėl smagračio apsaugos nebuvimo arba dėl kito nesandarumo, susidariusio dėl sunkių darbo sąlygų. Priežastimi gali būti užpylimas vandeniu, kurią galime laikyti mechaniniu pažeidimu, apie jį bus kalbama kitame skyriuje.
Mechaniniai pažeidimai
Starteris yra veikiamas drėgmės ar teršalų, jeigu transporto priemonė buvo naudojama sunkiomis sąlygomis, pvz.: važiavimas vietovėmis, kuriose nėra kelio. Dažniausiai aptinkami starterio vidaus defektai būna ne tiek dėl sudėtingų darbo sąlygų, kiek dėl montavimo klaidų.
Dawid Kowalewicz iš firmos „Lauber“ komentaras:
- Dažna problema – neteisingas starterio parinkimas – kitos apsukos sukelia elementų destrukciją, pvz.: krumpliaračio dantų lūžius arba galvutės trūkimą, – sako Dawid Kowalewicz iš firmos „Lauber“, gaminančios starterius „Stardax“. – Svarbi pati montavimo procedūra. Reikia atkreipti dėmesį į tai, kad nebūtų pažeistos plombos arba smagračio apsaugos. Šie elementai užtikrina visos instaliacijos sandarumą. Kitas dalykas į kurį reikia atkreipti dėmesį yra teisingas starterio tvirtinimo varžtų ir laidų priveržimas. Jei varžtai surūdiję, reikia pakeisti naujais. Laisvai sumontuotas starteris yra pasmerktas smūgiams, sutrenkimams ir galų gale jo elementų pažeidimams, – priduria Dawid Kowalewicz.
Detali pažintis su starterio veikimu nėra būtinumas kasdieniniame dirbtuvių darbe, tačiau gali turėti teigiamą poveikį klientų aptarnavimui. Dažnai pasikalbėjus su automobilio savininku galime padaryti išvadą, kur ieškoti gedimo šaltinio arba to, kas jį išprovokavo. Gerus santykius su klientais lemia gedimo priežasčių išaiškinimas bei naujo starterio sumontavimo būtinumas.
Komentarai