Kiekvienai žiemai artėjant, tūkstančiai automobilių su dyzeliniais varikliais savininkų susimąsto, ar jų automobilio kaitinimo žvakės veiks tinkamai, ar jas reikės keisti?
Galime išskirti keletą kaitinimo žvakių rūšių:
· kaitinimo žvakės su išorine vielos kaitinimo spirale (naudojamos senesnėse transporto priemonėse ir traktoriuose, statybos mašinose ir stacionariuose varikliuose);
· pliūpsnio žvakės (naudojamos didelio tūrio sunkvežimių varikliuose);
· vienos arba dviejų spiralių kaitinimo žvakės (naudojamos senesnėse transporto priemonėse);
· keraminės kaitinimo žvakės (naudojamos varikliuose, turinčiuose mažą kompresiją);
· pieštukinės, elektroniniu būdu valdomos dviejų spiralių kaitinimo žvakės (naudojamos naujausiuose varikliuose, greito užvedimo sistemose);
· kaitinimo žvakės su slėgio jutikliu (naudojamos naujausiuose varikliuose, atitinkančiuose esamas ir būsimas teršalų emisijos ribines vertes).
Kaitinimo žvakės, neatsižvelgiant į jų konstrukciją, montuojamos variklio įsiurbimo sistemoje. Jų paskirtis – sušildyti orą ir sudaryti sąlygas oro-degalų mišiniui užsidegti. Tačiau naujausiuose dyzeliniuose varikliuose to nepakanka, todėl reikėjo sukurti tokias žvakes, kurios jau užvedus variklį šildytų orą ir tokiu būdu užtikrintų tolygų šalto variklio darbą bei apribotų kenksmingų teršalų emisiją, kol variklis dar nepasiekė optimalios darbinės temperatūros. Tokios žvakės turi įkaisti iki labai aukštos temperatūros (iki 1300 °C) per kuo trumpesnį laiką (net per 2 sekundes).
Senesnės konstrukcijos žvakėse būdavo naudojama vienguba kaitinimo spiralė, pagaminta iš vielos, turinčios didelę varžą, vėliau – dviguba (žvakėse, turinčiose kaitinimo užvedus variklį funkciją). Naujos konstrukcijos žvakėse naudojami keraminiai apvalkalai, pasižymintys labai aukšta lydymosi temperatūra. Tarpas tarp kaitinimo elemento ir tokio apvalkalo yra užpildytas silicio nitridu – taip pat aukštai temperatūrai atsparia medžiaga. Kitas keraminių žvakių privalumas yra aukštos temperatūros pasiekimas per trumpą laiką. Keraminių žvakių konstrukcija ir jose naudojamos medžiagos suteikia galimybę optimizuoti šiuolaikinių variklių, kuriuose daugėja įvairių daviklių, projektavimą ir gamybą. Kaitinimo žvakės naudojamos ne tik variklio užvedimo sistemoje, jos taip pat sušildo aušinimo sistemos skystį. Esant žemai temperatūrai, žvakės sušildo skystį, todėl greičiau pasiekiama optimali variklio darbinė temperatūra, be to, naudojant vidaus ventiliaciją, greičiau sušildomas automobilio salonas.
Neabejotinas kaitinimo žvakių trūkumas yra tai, kad nėra universalių kaitinimo žvakių, skirtingai nuo uždegimo žvakių. Kaitinimo žvakės yra skirtos tam tikro tipo varikliams ir veikia su atitinkama elektros sistema, todėl jas keičiant reikia patikrinti, kokia yra atitinkamo automobilio darbinė įtampa.
Kaitinimo žvakių gedimų priežastys yra per ankstyva įpurškimo pradžia, susidėvėję purkštukai, sugadinta kaitinimo žvakių tvarkyklė (tiekiama per didelė srovė arba srovė tiekiama per ilgai).
Straipsnio autorius Marek Zdunowski
Komentarai