Kibernetinis saugumas yra terminas, kuris labiau siejamas su IT sektoriumi, o ne automobilių pramone. Tačiau technologija gerai įsitvirtino automobiliuose, o visi jos aspektai yra tiek pat teigiami, kiek ir pažeidžiami.
Kibernetinis saugumas automobilių pramonėje
Lengvieji automobiliai vis dažniau palieka gamyklos vartus su elektroninėmis važiuoklės sistemomis. “Steer-by-wire” ar elektrifikuotos stabdžių sistemos nustoja būti naujove, bet taip pat gali tapti potencialia grėsme ir skaniu kąsniu programišiams. Kuo mažesnis sąmoningumas, tuo didesnė rizika.
Prie viso to prisideda ir tiesioginis automobilio ryšys su internetu ar net netiesioginis multimedijos ryšys su tinklu per mobiliuosius telefonus. Pridėkime daugiau pikanteriškumo: net paprasti automobiliai be labai pažangių multimedijos sistemų jau naudoja įvairaus pobūdžio ryšius, pavyzdžiui, padangų slėgio stebėjimo sistemą ar diagnostinį modulį, teikiantį informaciją apie automobilį.
Apie tai, koks svarbus yra šis aspektas, buvo patikrinta 2015 metais. Gana garsus incidentas, per kurį mokslininkai sugebėjo nuotoliniu būdu valdyti kai kurias transporto priemonės funkcijas, tapo labai skausminga patirtimi tiek vartotojams, tiek patiems automobilių pramonės pionieriams. Situacija privertė gamintojus imtis veiksmų, siekiant apsaugoti automobilius nuo nepageidaujamų atakų tinkle.
– Suvokdami, kad automobilio naudotojas neprivalo turėti žinių apie galimas grėsmes skaitmeniniam saugumui, įgyvendinome mažiausios prieigos principą. Tai reiškia, kad transporto priemonės naudotojas turi minimalias teises ir negali laisvai valdyti visų transporto priemonės funkcijų. Kai kuriame savo sistemas, projektuojame jas taip, kad vairuotojas gautų prieigą prie konkretaus įrenginio transporto priemonėje tik tiek laiko, kiek reikia konkrečiai funkcijai naudoti. Pavyzdžiui, automobiliuose gamintojai retai įdiegia programėlių parduotuves, o vairuotojas turi prieigą tik prie gamykloje įdiegtos programinės įrangos. Taikydami tokį požiūrį, esame tikri, kad dėl naudojimo klaidos ar nekontroliuojamos prieigos neatsiras jokia automobilio saugumo spraga, – paaiškina Dariusz Mruk, Aptiv technikos centro Krokuvoje direktorius.
Todėl lengva padaryti išvadą, kad kibernetinis saugumas turėtų visiškai eiti koja kojon su technologine plėtra automobilių pramonėje. Tai taip pat sukuria galimybę daugeliui programinės įrangos kūrėjų bendradarbiauti su pramone ir nuolat tobulinti apsauginį barjerą, kuris uždarytų potencialius vartus programišiams. Iš esmės ataka prieš automobilį gali turėti labai rimtų pasekmių ir net sukelti pavojingus eismo įvykius, ypač jei automobiliuose elektrifikuojame vairo ar stabdžių sistemas.
Komentarai