Paskirstymo diržas yra vienas svarbiausių vidaus degimo variklio elementų, tiek benzininio, tiek dyzelinio. Jo užduotis yra sinchronizuoti alkūninio veleno darbą su skirstomuoju velenu, kas leidžia teisingai atsidaryti ir užsidaryti vožtuvams reikiamu momentu. Paskirstymo diržo trūkimas yra rimtas gedimas, galintis sukelti brangų remontą, o kai kuriais atvejais net variklio keitimo būtinybę.
Paskirstymo diržo trūkimo pasekmės
Daugelyje vidaus degimo variklių paskirstymo diržo trūkimas sukelia stūmoklių ir vožtuvų susidūrimą. Taip nutinka todėl, kad skirstomasis velenas nustoja suktis, o vožtuvai lieka atviroje arba uždaroje padėtyje. Tuo pačiu metu stūmokliai ir toliau juda cilindruose, kas priveda prie jų susidūrimo su vožtuvais. Tokio susidūrimo pasekmės gali būti labai rimtos:
- Vožtuvų išlinkimas: Dažniausias pažeidimas yra vožtuvų kotų išlinkimas.
- Stūmoklių pažeidimas: Stūmokliai taip pat gali būti pažeisti, pavyzdžiui, įskilti ar nulūžti jų dalys.
- Galvutės pažeidimas: Kraštutiniais atvejais gali būti pažeistos vožtuvų lizdai galvutėje arba net įtrūkti pati galvutė.
- Skirstomojo veleno pažeidimas: Diržo trūkimas taip pat gali pažeisti skirstomąjį veleną, pavyzdžiui, jį iškreipti ar sulaužyti.
Pažeistų elementų keitimas yra brangus ir ilgai trunkantis. Kai kuriais atvejais remontas gali būti nerentabilus, ir vienintelis sprendimas bus variklio keitimas.
Paskirstymo diržo trūkimo priežastys
Paskirstymo diržas gali nutrūkti dėl kelių priežasčių:
- Diržo nusidėvėjimas: Paskirstymo diržas yra eksploatacinė detalė, kuri laikui bėgant nusidėvi. Guma, iš kurios jis pagamintas, sensta ir praranda savo savybes.
- Neteisingas diržo įtempimas: Per laisvas arba per stipriai įtemptas diržas gali greičiau nutrūkti.
- Įtempėjo ar kreipiamųjų ritinėlių pažeidimas: Šių elementų pažeidimas gali sukelti neteisingą diržo darbą ir jo trūkimą.
- Vandens siurblio guolio užstrigimas: Kai kuriuose varikliuose vandens siurblys yra varomas paskirstymo diržu. Siurblio guolio užstrigimas gali sukelti diržo trūkimą.
- Pašalinių objektų patekimas: Pašalinių objektų, pavyzdžiui, akmenų, patekimas tarp diržo ir krumpliaračių gali sukelti jo pažeidimą.
Kaip išvengti paskirstymo diržo trūkimo?
Norint sumažinti paskirstymo diržo trūkimo riziką, reikia:
- Reguliariai keisti diržą: Diržo keitimo dažnumas yra nustatytas automobilio gamintojo ir priklauso nuo variklio modelio. Paprastai diržas keičiamas kas 60-120 tūkst. km arba kas 5-10 metų.
- Kontroliuoti diržo būklę: Periodinių apžiūrų metu mechanikas turėtų patikrinti paskirstymo diržo būklę ir įvertinti jo nusidėvėjimą.
- Keisti diržą kartu su įtempėju ir kreipiamaisiais ritinėliais: Šie elementai taip pat dėvisi ir turėtų būti keičiami kartu su diržu.
- Atkreipti dėmesį į neįprastus garsus: Bet kokie neįprasti garsai, sklindantys iš variklio srities, pavyzdžiui, cypimas ar bildesys, gali signalizuoti apie problemas su paskirstymo diržu.
Ar verta vadovautis gamintojo rekomenduojamais paskirstymo diržo keitimo intervalais?
“Keitimo intervalai yra tam tikra neperžengiama riba, prie kurios visada reikia keisti paskirstymo sistemos elementus. Tai nereiškia, kad tai yra optimalus laikas ar rida, kada tai reikia atlikti. Labiau reikėtų vadovautis transporto priemonės eksploatavimo sąlygomis – jei automobilis naudojamas mieste, spūstyse, variklis dažnai nebūna įšilęs arba dažniau užvedamas, tada šį intervalą reikia trumpinti net perpus”, interviu metu sakė Roman Boluk, Continental įmonės techninis specialistas.
Nesusiduriantys varikliai: ką tai reiškia?
Taip pat yra variklių, kuriuose paskirstymo diržo trūkimas nesukelia stūmoklių ir vožtuvų susidūrimo. Tai vadinami nesusiduriantys varikliai. Tokio tipo konstrukcijose stūmokliai ir vožtuvai nesusiliečia net sinchronizacijos praradimo atveju. Nesusiduriančiuose varikliuose paskirstymo diržo trūkimas paprastai nesukelia rimtų pažeidimų. Tačiau vis tiek būtina pakeisti diržą ir sureguliuoti paskirstymą, kad būtų atkurtas variklio veikimas.
Primename, kad varikliai su paskirstymo grandine taip pat gali turėti problemų dėl išsitempimo ar trūkimo.
Komentarai