Aštrūs paskirstymo velenėliai puikiai žinomi mechanikams, ruošiantiems automobilius motorsportui. Kuo ypatingas šis modifikavimas ir ką jis iš tikrųjų duoda?
Aštrūs paskirstymo velenėliai
Paskirstymo velenas atlieka labai svarbų vaidmenį. Nepriklausomai nuo variklio tipo: OHC ar OHV, jo užduotis yra ta pati: priklausomai nuo nustatyto paskirstymo, jis sukasi, judindamas vožtuvus, atsakingus už oro įleidimą arba išmetamųjų dujų išleidimą iš degimo kameros.
Aštrūs paskirstymo velenėliai drastiškai keičia variklio darbo charakteristiką. Kumšteliai ant veleno yra būtent “paaštrinti” (didesni), dėl ko vožtuvai gali atsidaryti šiek tiek plačiau nei su gamykliniais paskirstymo velenėliais.
Aštrių paskirstymo velenėlių montavimas. Ar verta?
Ši modifikacija yra labai gerai žinoma motorsporte. Variklio darbas, ypač žemais sūkiais, tuomet drastiškai pasikeičia. Tai būdinga situacija, atsirandanti dėl didesnio degalų ir oro poreikio.
Paklausėme mechaniko, ar pakeitimas yra “viskas arba nieko”, ar galima rasti tokių velenėlių pritaikymą ir “kasdieniam vairavimui” skirtuose automobiliuose.
– Motorsportui skirtuose automobiliuose tai labai gera modifikacija, galinti padidinti galią 10-15%. Automobilis tikrai keičia darbo charakteristiką ir įgauna “gyvybingumo”. Kalbant apie kasdienius automobilius, žinoma, juos galima taip modifikuoti, bet mano nuomone, neverta. Jaučiamas efektas yra aukštesniuose sūkiuose, automobilis gali elgtis mažiau kultūringai žemuose sūkiuose, todėl iš esmės tam tikru mastu prarandame automobilio naudingumą ir komfortą kasdieniam vairavimui, – sakė mums Piotras Pieńczukas, mechanikas iš automobilių tuningavimo dirbtuvių Kobyłkoje netoli Varšuvos.
Prie to prisideda ir išlaidos. Piotras paminėjo, kad aštraus velenėlio naudojimas dažniausiai reikalaus variklio valdymo bloko perprogramavimo, kad būtų suderinta mišinys ir tiesiog nesugadintas variklis. Tai savo ruožtu dažnai reikalauja visiškai kitokio ECU.
Panašią nuomonę, nors šiek tiek išplėstą, turėjo mechanikas, besispecializuojantis BMW automobiliuose ir šio prekės ženklo kolekcininkas, Marcinas Cybulskis iš Piaseczno.
– Aštrūs velenėliai yra įvairių konfigūracijų su skirtingais parametrais. Jie apibūdinami vožtuvų bendro atidarymo kampu ir pakėlimu. Galima įsigyti aštresnius velenėlius nei serijiniai, bet ne labai ekstremalius, o galima įsigyti visiškai aštrius velenėlius, visiškai keičiančius charakteristiką. Pavyzdžiui, mano Alpine E30 gamykliškai yra aštresnis velenėlis ir visiškai nejaučiamas skirtumas. Klientas, rinkdamasis velenėlį, pats sprendžia, ką gauna ir ko kaina, – sakė Marcinas.
– Didžiausias skirtumas yra, kai automobilyje yra Standalone tipo laidų pynė ir kompiuteris. Aštrus velenėlis tuomet suteikia įvairių galimybių, pavyzdžiui, įdėti reguliuojamą paskirstymo ratą ir šiek tiek keisti uždegimą, – po akimirkos pridūrė.
Ar verta rekomenduoti šį pakeitimą?
Apibendrinant, aštrūs paskirstymo velenėliai yra modifikacija, kuri gali žymiai paveikti variklio darbo charakteristiką ir pagerinti jo eksploatacines savybes. Lieka klausimas, ar verta rekomenduoti šią modifikaciją klientams. Aštrių velenėlių kaina, žinoma, priklausys nuo modelio ir parametrų, tačiau tuo modifikacija nesibaigs: papildomai reikės perprogramuoti variklio valdymo bloką, o tai yra gana brangus procesas, reikalaujantis papildomų specialistų.
– Asmeniškai nerekomenduočiau tokios operacijos klientams, norintiems tokiu automobiliu važinėti kasdien. Yra daug daugiau galimybių padidinti variklio galią, kurios reikalauja daug mažiau kišimosi į variklį, pavyzdžiui, nauja išmetimo sistema, įsiurbimo sistema ar net chiptuningas, – pridūrė Piotras.
– Visai kas kita motorsportui ruošiamų automobilių atveju. Neįsivaizduoju neįrengti aštrių velenėlių į kompleksiškai perdaromą trasai automobilį, kuris turi tarnauti geriausių laikų pasiekimui ir didžiausios galios išgavimui, tilpstant į taisyklių normas, pavyzdžiui, susijusias su atmosferinio variklio tūriu, – apibendrino mechanikas.
Komentarai