Sausasis alyvos padėklas – tai sprendimas, kuris dešimtmečiais žadina motosporto entuziastų ir aukštų charakteristikų variklių konstruktorių vaizduotę. Nors iš pirmo žvilgsnio nuo klasikinės tepimo sistemos skiriasi tik alyvos rezervuaro nebuvimu variklio padėkle, už šiuo sprendimu slypi visiškai kitokia konstrukcijos filosofija. Tai sistema, kuri siūlo eilę privalumų, bet taip pat siejasi su konkrečiais kompromisais – todėl už motosporto ribų lieka technologiniu kuriozumu.
Sausojo alyvos padėklo genezė
Sausojo alyvos padėklo istorija siekia automobilių lenktynių pradžią, kai inžinieriai ieškojo būdų užtikrinti stabilų tepimą didelių šoninių perkrovų, greitėjimo ir stabdymo sąlygomis. Klasikinis šlapasis padėklas – su alyva, sukauptu apatinėje variklio dalyje – nesusitvarko su tinkamo slėgio palaikymu, kai alyva padėkle juda nekontroliuojamu būdu.
Sprendimas pasirodė esant alyvos rezervuaro atskyrimas nuo variklio ir atskiro siurblio, paimančio alyvą tiesiogiai iš apatinės dalies, įvedimas. Pirmieji sėkmingi diegiai pasirodė dar XX a. 4-ajame dešimtmetyje, o technologija įgavo reikšmės kartu su Formulės 1, Le Mano ir ilgų distancijų ralio plėtra.
Kaip veikia sausasis alyvos padėklas?
Sausojo alyvos padėklo sistemoje alyva nesikaupia variklio padėkle, o iš karto yra nusiurbiama vakuuminiu siurbliu (scavenge) į išorinį rezervuarą. Ten vyksta jos atskyrimas nuo oro ir aušinimas. Antrasis siurblys – slėginis – pristato išvalytą alyvą į variklio tepimo taškus.
Paprastai sistema reikalauja dviejų, trijų, o kartais net daugiau siurblių, kurie gali būti varomie dirželiu arba grandine nuo alkūninio veleno.
Schematinė pagrindinės variklio tepimo sistemos su sausųjų alyvos padėklu diagrama. Alyva kaupiasi alyvos padėkle (1), iš kur nuolat siurbiama siurblio (2) ir patenka į alyvos rezervuarą (3), kur vyksta dujų atskyrimas nuo alyvos ir jos aušinimas. Dujos (6) grąžinamos į variklį. Alyvos siurblys (4) spaudžia išdujintą ir atvėsintą alyvą (5) atgal į alyvos magistralę (7).
Sausojo alyvos padėklo privalumai
- Stabilus tepimas – Alyva nejuda padėkle važiavimo metu, kas apsaugo nuo kavitacijos ir slėgio kritimų. Tai ypač svarbu didelių perkrovų posūkiuose, stabdant ir greitėjant.
- Žemesnis sunkio centras – Klasikinio padėklo nebuvimas leidžia montuoti variklį žemiau rėme, kas pagerina valdymą ir automobilio balansą.
- Didesnis alyvos kiekis – Išorinis rezervuaras gali turėti didesnį tūrį, o tai reiškia geresnį aušinimą ir mažesnę alyvos perkaitimo riziką.
- Mažesni alkūninio mechanizmo pasipriešinimai – Sausasis alyvos padėklas eliminuoja alyvos “šlakstymosi” poveikį nuo besisukančių elementų (vadinamasis windage), kas sumažina mechanines nuostolius ir gali lemti galios padidėjimą. Be to, siurbiamieji siurbliai sukuria dalinį vakuumą karteryje, kas dar labiau riboja stūmokliųjudėjimo pasipriešinimą – ypač jų ejimo žemyn metu, kai jie turėtų spausti po savimi esantį orą. Sumažintas slėgis taip pat pagerina stūmoklio žiedų sandarinimą, kas sumažina prasiskverbimus į karterį ir gerina degimo efektyvumą.
- Didesnis temperatūros ir slėgio kontrolės lygis – Dėka atskirų aušinimo sistemų ir galimybės tiksliai valdyti siurblių darbą.
Trūkumai ir apribojimai
- Sudėtingumas – Sistema reikalauja daugiau komponentų, papildomo rezervuaro, filtrų, vamzdynų ir svarbiausia – precizinio montavimo.
- Aukšta kaina – Tiek patys elementai, tiek jų aptarnavimas yra brangūs. Civiliniam automobiliui tai nereikalinga investicija.
- Didesnė gedimo rizika – Daugiau potencialių nuotėkio ir gedimo vietų.
- Problemiškas aptarnavimas – Alyvos keitimas ir sistemos oro pašalinimas yra sudėtingesni nei klasikiniuose sprendimuose.
Kodėl neplačiai naudojama?
Sausasis alyvos padėklas yra tipiškai varžybinis sprendimas. Kelių transporto priemonėse jos privalumai neturi esminės reikšmės, o trūkumai viršija naudą. Dauguma šiuolaikinių kelių variklių pakankamai gerai susitvarko su perkrovomis – per padėklo pertvaras, grįžtamuosius vožtuvus ar dinaminio tepimo sistemas.
Paprastam vairuotojui skirtumas bus nepastebimas, o gamintojui – diegimo kaina per aukšta. Todėl sausąjį padėklą naudoja daugiausia lenktynių komandos, superautomobilių gamintojai ir tjuneriai, kurie kuria trasų automobilius.
Išvada
Sausasis alyvos padėklas yra inžinerijos perlas, kuris siūlo aukštesnį variklio tepimo kontrolės lygį – bet už atitinkamą kainą. Tai sprendimas, skirtas transporto priemonėms, sukurtoms ekstremalių sąlygų mintyse, kur kiekviena sekundės dalis turi reikšmės. Kasdienėje vairavimo praktikoje jos privalumai lieka neišnaudoti, bet technologijų ir motosporto entuziastams tai tema, kuri vis dar kelia žavesį ir pagarbą.
Komentarai