Vairo stiprintuvas yra sprendimas, leidžiantis vairuotojui naudoti daug mažesnę sukimo jėgą nei iš tikrųjų reikia norint pakeisti ratų padėtį. Tai įmanoma dėl papildomos ratų sukimo jėgos, kuri atsiranda dėl hidraulinės sistemos arba, vis dažniau, elektrinio variklio, kuris padeda šiam procesui.
Pirmuoju atveju hidraulinis siurblys sukuria papildomą slėgį, kurio nešėjas yra hidraulinis skystis. Antroji sistema yra tiesiog elektrinis variklis, variantis vairo kolonėlę. Nors skystis vairo sistemoje veikia daug mažiau reikliomis sąlygomis nei, pavyzdžiui, variklio alyva, jis taip pat turi pasižymėti tam tikromis savybėmis ir yra periodiškai keičiamas.
Standartinis stiprintuvo siurblys yra varomas V formos arba daugiajuosčiu diržu nuo variklio, todėl tam tikru mastu sumažina galią ir padidina degalų sąnaudas. Ši problema nekyla elektrinių siurblių atveju, kur vairo pasukimo stiprinimas vyksta keičiant sukimo momentą ir yra ne kas kita, kaip tik skaitmeninis įrašas, nuskaitomas ECU. Be to, visiškai elektroniškai valdomame stiprintuve kompiuteris gali pritaikyti vairo sistemos darbą prie vairavimo sąlygų ir, pavyzdžiui, “sustangrinti” jį esant didesniam greičiui. Gamintojai taip pat naudoja mišrias sistemas, kur elektrinis variklis atlieka tradicinės sistemos pagalbinį vaidmenį. Tokiu atveju po gaubtu taip pat rasime vairo stiprintuvo skysčio išsiplėtimo bakelį.
Hidrauliniame stiprintuve, kai vairuotojas pasuka vairą, sukimo velenas susisuka ir tuo pačiu metu pasuka valdymo vožtuvą. Uždarytas vožtuvas lemia, kad skystis pradeda tekėti į vieną iš pavarų dėžės kamerų, o tuo pačiu metu iš kitos kameros skystis laisvai grįžta į išsiplėtimo bakelį. Slėgis iš abiejų pusių lemia, kad vairas sukasi be didesnės žmogaus jėgos. Svarbu tai, kad kai vairuotojas nustoja sukti vairą, slėgio veikiamas skystis siekia pusiausvyros būsenos. Dėl šios priežasties tinkamai veikiantis stiprintuvas visada grąžina vairą į pradinę padėtį. Stiprintuvo siurblio gedimas ar sistemos nesandarumas paprastai pasireiškia:
- siurblio “kaukimu” maksimaliai pasukus ratus (didžiausia apkrova) triukšmu sukant vairą
- vairo stiprintuvo skysčio nutekėjimu (matomas, pavyzdžiui, po automobiliu), skysčio sumažėjimu išsiplėtimo bakelyje
- visišku arba daliniu vairo stiprintuvo neveikimu (pvz., stiprintuvas neveikia į vieną pusę)
Automobilių pramonėje, kalbant apie lengvuosius ir komercinius automobilius, naudojame kelių rūšių vairo stiprintuvo skysčius. Senesniuose automobiliuose arba specifinių poreikių turinčiose transporto priemonėse tai gali būti mineraliniai skysčiai, pvz., žalias Total LHM Plus skystis, kuris taip pat naudojamas senesniųjų Citroen automobilių hidropneumatinėje pakaboje. Daugelyje stiprintuvo sistemų naudojami sintetiniai hidrauliniai ATF skysčiai (jie taip pat veikia pavarų dėžėse), paprastai raudonos spalvos, arba specialios hidraulinės alyvos. Specializuoti priedai užtikrina, kad jie puikiai veikia visomis eksploatacijos sąlygomis. Rinkoje taip pat yra bespalvių universalių vairo stiprintuvo skysčių. Nepriklausomai nuo jų rūšies, jie turėtų būti periodiškai keičiami, geriausiai pagal gamintojo rekomendacijas. Svarbu tai, kad negalima maišyti ATF ir LHM skysčių, nes jie pasižymi visiškai skirtingomis savybėmis.
– Renault markės transporto priemonių elektro-hidraulinio stiprintuvo atveju tinkamas produktas bus TOTAL FLUIDE DA, kuris yra specialus hidraulinis skystis. Tai mūsų pagrindinis raudonos spalvos skystis (sintetinis hidraulinis skystis), skirtas EHPS stiprintuvo sistemoms. Jis pasižymi labai aukštu klampumo indeksu, terminiu stabilumu, optimaliomis tepimo, priešputojimo ir apsaugos nuo dilimo savybėmis. Prieš papildydami vairo stiprintuvo skystį, visada turėtume susipažinti su transporto priemonės naudojimo instrukcija arba skysčių gamintojų nurodymais, prieinamais internete, pavyzdžiui, https://www.total.com.pl, kur pateikiama kiekvieno skysčio charakteristika ir galimi panaudojimo būdai, – apibendrina Andrzej Husiatyński iš Total Polska.
Komentarai