Keliaujate su kemperiu į atostogas? Negalite to pamiršti!

27 birželio 2024, 23:01

Daugeliui vairuotojų priekabos kablys yra aksesuaras, kurio reikia tik atostogų metu. Ilgų atstumų priekabos tempimas, dažnai susijęs su kelionėmis per kalnus, yra veikla, apie kurią daugelis vairuotojų neturi supratimo. Kaip pasiruošti kemperių sezonui?

Ar priekabos tempimas yra iššūkis automobiliui?

Jau pačioje pradžioje reikia paminėti, kad šioje medžiagoje kalbama apie dideles kemperines priekabas, su kuriomis važiuojame į kitą Lenkijos arba net Europos galą. Lengvos krovininės priekabos, nuomojamos iš statybinių hipermarketų, dažniausiai nėra iššūkis automobiliui, ypač jei kalbama tik apie atsitiktinį prekių pristatymą iš parduotuvės į namus ar sodybą.

TotalEnergies nurodo, kad problema atsiranda tada, kai priekabos svoris artėja prie automobilio galimybių ribų, o vairuotojas turi įveikti šimtus kilometrų kelio, kuriame yra kalnų. Papildomas iššūkis bus aukšta oro temperatūra.

Yra daug tipų pavarų dėžių, kurios populiariai vadinamos automatinėmis. Kiekviena iš jų turi skirtingus eksploatacinius reikalavimus ir skirtingai toleruoja papildomą apkrovą, susijusią su priekabos tempimu. Tačiau galima rizikuoti teiginiu, kad kiekvienu atveju – jei tai techniškai įmanoma – papildomas aliejaus keitimas prieš sunkią kelionę atostogų metu (arba iškart po jos) nepakenks. Kai kuriems pavarų dėžių tipams tai netgi rekomenduojama.

Kodėl rekomenduojama keisti aliejų automatinėje pavarų dėžėje?

Toks patarimas kyla iš fakto, kad automatinės pavarų dėžės, tempdamos sunkias priekabas, linkusios perkaisti. Jose taip pat greičiau nusidėvi tarpusavyje veikiantys elementai. Aliejus, veikiantis su trinties plokštelėmis, vietoje ir laikinai įkaista iki ekstremalių temperatūrų. Šie veiksniai neigiamai veikia aliejų, keisdami jo chemines ir trinties savybes bei užteršdami jį.

Pažvelkime į klasikinę automatinę pavarų dėžę su keitikliu. Jei tai bus senesnės kartos automatinė pavarų dėžė arba naujesnė, bet nesinchronizuota su priekaba, „dėžės nuovargio“ požymis bus dažnesnis ir neretai „nesąmoningas“ pavarų keitimas. Vairuotojas gali pastebėti, kad pavarų dėžė aiškiai turi problemų pasirenkant tinkamą diapazoną ir dėl to nervingai perjunginėja pavaras aukštyn ir žemyn, tarsi negalėtų rasti tinkamos pavaros. Kartais sprendimas yra apriboti pavarų diapazoną viena ar dviem (daugelis vartotojų pamiršta, kad jų automobilyje yra tokia funkcija).

Jei naujesnė pavarų dėžė turi elektroninį ryšį su priekaba – pavarų dėžės valdiklis aptinka priekabos buvimą – pavarų dėžė paprastai vėliau keičia diapazonus ir palaiko variklį aukštesnėse apsukose. Abiem atvejais vairuotojas gali pastebėti, kad pavarų dėžė „nuvargsta“.

Pusiau automatinės pavarų dėžės ir priekabos tempimas

Automatinės pavarų dėžės iš esmės yra mechaninės pavarų dėžės su pridėtu robotu, kuris valdo pavarų perjungimą ir sankabos veikimą. Jos tempdamos priekabą dėvisi taip pat kaip įprastos mechaninės pavarų dėžės, ir šiuo atveju aliejaus degradacija nevyksta pernelyg greitai. Net jei kelionės metu atsiranda, pvz., sankabos sudegimas, tai neturi įtakos aliejaus būklei.

Nepaisant to, TotalEnergies siūlo šiuolaikinius mažo klampumo aliejus (pvz., 75W) šio tipo pavarų dėžėms, kurie suteikia mažą dinaminį pasipriešinimą, puikiai aušina pavarų dėžę ir turi specialių priedų, saugančių sinchronizatorius.

TotalEnergies aliejai mechaninėms ir automatizuotoms pavarų dėžėms taip pat yra labai atsparūs aukštai temperatūrai (net iki 180°C).

Klasikinių automatinių pavarų dėžių dėvėjimasis

Šiose pavarų dėžėse nėra mechaninio ryšio tarp variklio ir pavarų dėžės (išskyrus LockUp). Už sukimo momento perdavimą atsako aliejumi užpildytas keitiklis. Aliejus taip pat yra pavarų planetinių krumpliaračių, kurie realizuoja pavarų keitimą, komplekse, bendradarbiaujančiame su daugialapėmis sankabomis (trinties plokštelėmis).

Šio tipo pavarų dėžėse aliejus yra ypač jautrus temperatūros padidėjimui ir mechaniniam užteršimui. Kita vertus, aliejai, naudojami tokiose pavarų dėžėse, yra labai pažangūs, nes jie turi turėti tinkamus trinties modifikatorius, kurie reaguoja su trinties plokštelių paviršiais ir užtikrina aukštą dinaminio trinties koeficientą, kad greitai keistųsi pavaros, ir aukštą statinio trinties koeficientą, kad išvengtų slydimų.

TotalEnergies šioje klasėje aliejai yra mažo klampumo, tinkamų trinties ir atsparumo parametrų, gerų priešdėvėjimo savybių ir specialių EP priedų, kurie reaguoja su metalo paviršiais, bet su lydiniais, naudojamais trinties plokštelėms gaminti.

CVT nuolatinių perdavimo santykių pavarų dėžių dėvėjimasis

Nuolatinių perdavimo santykių pavarų dėžės (CVT) paprastai yra pora kūginių ratų, sujungtų grandine arba specialia juosta. Toks komplektas užtikrina „begalinį“ pavarų skaičių. Šios pavarų dėžės yra sujungtos su varikliu per sankabą arba šlapios daugialapės sankabos. Šios pavarų dėžės labai blogai toleruoja didelius sukimo momentus ir tempimo metu sieks palaikyti variklį aukštose apsukose. Jei jos neatpažins papildomo krovinio ant kablio ir laikys variklį žemame, „ekonominiame“ apsukų diapazone – jų dėvėjimasis vyks aiškiai greičiau.

Šiuo atveju aliejaus užduotis yra apsaugoti grandinę arba juostą ir kūginius ratus. Šis aliejus užtikrina puikias trinties savybes, kad sumažintų nuostolius ir slydimą grandinėje/juostoje. Aliejus taip pat yra suderinamas su plačia medžiagų gama, naudojama grandinėms, juostoms ir kūginiams ratams gaminti – siekiant užtikrinti kuo geresnes priešdėvėjimo savybes. Kita svarbi CVT pavarų dėžių aliejų savybė yra putojimo mažinimas.

Dviejų sankabų pavarų dėžių dėvėjimasis

Dviejų sankabų pavarų dėžės iš esmės yra dvi mechaninės pavarų dėžės viename korpuse. Viena pavarų dėžė valdo lygines pavaras, kita – nelygines. Sukimo momento perdavimas į variklį vykdomas per dvi daugialapes sankabas. Pavarų dėžėse su šlapiais sankabomis, šios sankabos dirba aliejuje ir yra šiek tiek patvaresnės (dėl to jos naudojamos automobiliuose su didesniu sukimo momentu), o pavarų dėžėse su sausomis sankabomis – sankabų komplekte nėra aliejaus (šios pavarų dėžės skirtos silpnesniems automobiliams).

Sausų sankabų pavarų dėžėms aliejaus keitimas nėra privalomas – paprastai jis atliekamas tik profilaktiškai. Be to, kai kurios šių pavarų dėžių tipai netgi neturi keičiamo aliejaus. Sausų sankabų pavarų dėžėse galima teigti, kad šios pavarų dėžės kelia aliejams panašius reikalavimus kaip įprastos mechaninės pavarų dėžės. Šlapių sankabų pavarų dėžėse yra visiškai kitaip. Aliejaus keitimas yra būtinas šio komponento darbui – neatsargumas šiuo atveju drastiškai sumažina sankabų ilgaamžiškumą. Aliejus chemiškai degraduoja. Be to, į aliejų patenka mechaniniai teršalai.

TotalEnergies rekomenduoja keisti aliejų dviejų sankabų pavarų dėžėse su šlapiais sankabomis kas 60-80 tūkst. km (jei automobilio gamintojas nerekomenduoja dar trumpesnių intervalų). Kelionės su priekaba, kurios sukelia sankabų dėvėjimąsi, yra papildomas veiksnys, trumpinantis aliejaus ilgaamžiškumą dėl trinties priedų dėvėjimosi, kurių užduotis yra užtikrinti, kad sankabų veikimas vyktų be per didelio slydimo.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!