Ateitis yra šiandien. Naujausia tendencija stabdžių sistemų srityje įgauna populiarumą

25 birželio 2024, 10:52

Be jokios abejonės, stabdžių sistemą galima apibūdinti kaip svarbiausią dalį, atsakingą už saugumą kelyje. Pirmosios stabdžių sistemos buvo pagrįstos mechanine svirties sistema. Su automobilių pramonės raida, nuo XX a. 20-ųjų metų, vis didesnį populiarumą įgijo gerai žinomos hidraulinės sistemos. Šiuo metu, kartu su elektrinių transporto priemonių plėtra, formuojasi nauja stabdžių sistemų karta. Kaip atrodys stabdžių sistemos artimiausioje ateityje?

Naujas mobilumas – nauji iššūkiai

Kai XX a. 20-aisiais buvo sukurti ir pradėti diegti hidrauliniai stabdžių sistemos, ne visi buvo įsitikinę šio išradimo saugumu. Panašią situaciją galima stebėti ir šiandien, kai lėtai servomechanizmai keičia vakuuminiu pagrindu veikiančius stabdžius šiuolaikiniuose automobiliuose. Pasitikėjimas elektronika, ypač jos patikimumu, nėra labai stiprus. Todėl nėra nuostabu, kad atsiranda baimių, kai ji užima tokią svarbią vietą mūsų saugumo klausimais.

Tačiau yra ir kita šio medalio pusė. Jungtinėse Amerikos Valstijose populiarėja nauja tendencija. Klasikinės automobilių pramonės entuziastai, norėdami pagerinti savo klasikinių „Mustang“, „Cadillac“ ir daugelio kitų automobilių stabdžių efektyvumą, naudoja naujausias automobilių technologijos pasiekimus. Pasirodo, kad „iBooster“, tai yra „Bosch“ gaminamas elektrinis stabdžių servomechanizmas, iš tokių automobilių kaip „Tesla Model 3“ ar „Honda Accord“, gali būti lengvai pritaikytas klasikiniams automobiliams. Tie, kurie nusprendė atlikti tokią modifikaciją, giria pagerintą stabdžių atsakomumą ir jausmą „kaip šiuolaikiniame automobilyje“. Taip pat svarbu, kad pagerėjo variklio našumas, nes jis nebepraleidžia energijos papildomo vakuumo generavimui.

Įdomus faktas: Pirmieji „Tesla“ automobilių modeliai naudojo elektrinį vakuuminį siurblį, prijungtą prie tradicinio stabdžių servomechanizmo. Tik vėliau inžinieriai nusprendė naudoti elektrinį servomechanizmą, kuris galiausiai pasirodė pigesnis ir efektyvesnis už pirmtaką.

Kelias link sauso stabdžių sistemos

Nors elektromobilumo plėtra pagreitino elektrinio stabdžių servomechanizmo, kuris pašalina poreikį naudoti vakuuminį siurblį, kūrimą, atsisakyti stabdžių skysčio nebus taip lengva. Stabdžių sistemų gamintojai planuoja elektrifikaciją vykdyti palaipsniui. Pirmasis žingsnis buvo būtent elektrinė stabdžių pagalba, tokia kaip „Bosch iBooster“ ar „TRW Electronic Brake Booster“ (EBB). Jie valdomi įmontuotu valdikliu kartu su CAN BUS sistema, todėl stabdymo jėga ir momentas yra tiksliai pritaikomi prie greičio, kelio sąlygų ir daugelio kitų veiksnių. Tai taip pat yra technologija, kuri pasirengusi ateičiai autonominių transporto priemonių srityje, nes stabdymas gali vykti be žmogaus įsikišimo. Be to, elektrinių ir hibridinių automobilių atveju ši sistema leidžia atlikti lengvą stabdymą naudojant tik regeneracinę sistemą.

Kitas etapas bus pusiau sausa stabdžių sistema. Šioje srityje didelį populiarumą pelnė „Continental“ sukurta technologija. Inžinierių sukurta stabdžių sistema susideda iš elektrinių galinės ašies ratų stabdžių ir hidraulinės sistemos su elektriniu servomechanizmu priekinėms ašims. Dėl šio sprendimo automobilių gamintojai gali pasiekti mažesnį svorį, paprastesnę konstrukciją, didesnį tikslumą ir mažesnes stabdžių sistemos sąnaudas. Stabdžių servomechanizmas, naudojamas „Continental“ inžinierių sukurtoje stabdžių sistemoje, kaip ir „Bosch iBooster“, turi fizinį ryšį su stabdžių pedalu.

Naujausia „Bosch“ pristatyta stabdžių sistema yra pusiau sausa sistema, naudojanti „Brake-By-Wire“ technologiją. „Bosch“ siūlomas sprendimas remiasi stabdžių pedalu, kuris siunčia elektrinį signalą stabdžių siurbliui. Dėl šios technologijos stabdžių siurblį galima įrengti bet kurioje vietoje, todėl jis nebeužima vietos variklio skyriuje.

Sausa stabdžių sistema, tai yra „Brake-By-Wire“

Didžiausių OE gamintojų prognozės vienareikšmiškai rodo, kad netrukus naujuose automobiliuose stabdžių sistemos bus visiškai be hidraulikos. Stabdžių vamzdžiai bus pakeisti kabeliais, o stabdžių siurblį pakeis elektriniai aktuatoriai, integruoti su stabdžių apkabomis. Savo idėją šiam sprendimui jau pristatė ZF.

ZF sukurta stabdžių sistema be stabdžių skysčio pasižymi iki 9 metrų trumpesniu stabdymo keliu ir leidžia pasiekti 17% didesnį elektrinių automobilių nuvažiuojamą atstumą dėl efektyvesnės energijos regeneracijos sistemos. Be to, ZF giriasi ekonominėmis naudingumais:

Atsisakymas hidraulinės sistemos reiškia žymiai mažesnes montavimo ir logistikos sąnaudas netgi gaminant transporto priemonę, nes sistema susideda iš mažiau dalių. Vartotojas taip pat laimi eksploatacijos laikotarpiu, nes nebereikia keisti stabdžių skysčio, todėl sumažėja reikalingų atlikti serviso darbų kiekis.

Tačiau ne paslaptis, kad elektronika nesulaukia pilno pasitikėjimo tarp automobilių naudotojų ir mechanikų. Tradicinės stabdžių sistemos, netgi naudojančios elektrinį servomechanizmą, leidžia stabdyti net ir vakuumo ar maitinimo gedimo atveju. Kokios saugumo sistemos naudojamos „Brake-By-Wire“ tipo sistemose? Su tokiu klausimu kreipėmės į ZF atstovą.

Panašiai kaip stabdžių sistemos su stabdžių skysčiu, sausa „Brake by Wire“ sistema reikalauja dviejų elektrinių grandinių – maitinimo šaltinio, centrinio ECU ir jungčių, kad būtų išlaikyta atsarginė sistema ir veikimas net gedimo atveju. Be to, „Brake by Wire“ sistema su keturiais protingais ZF EMB aktuatoriais yra natūraliai atsarginė, nes stabdžių apkabų stabdymo jėga gali būti subalansuota prireikus gedimo atveju. Be to, ZF EMB protingi aktuatoriai gali aptikti ir netgi numatyti galimus gedimus bei imtis tinkamų prevencinių veiksmų. Tai nebuvo įmanoma naudojant tradicines hidraulines sistemas ir padaro sausas „Brake by Wire“ sistemas ypač tinkamas autonominių transporto priemonių poreikiams – sako Diego Cusi, ZF Group „Foundation Brake Core & EMB“ inžinerijos direktorius.

Elektrinė revoliucija atneša pokyčius ne tik pavaros sistemoje, bet ir kituose automobilių komponentuose. Ar visiška stabdžių sistemų elektrifikacija yra labiausiai tikėtina ateities vizija? Ar vairuotojai galės pasitikėti elektriniais stabdžiais? Daugelis rodo, kad istorija kartojasi. Tai, kas šiandien nauja ir neaišku, rytoj gali tapti visuotinai priimtu standartu.

Tikiuosi, šis vertimas atitinka Jūsų poreikius. Jei turite daugiau klausimų ar reikia papildomos pagalbos, prašome kreiptis.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!