Avarinės sunkvežimių stabdymo sistemos jau užkardė daugelį tragedijų. Nedaugelis žino, kad naudojamos kelios šių konstrukcijų rūšys, kurios turi skirtingus privalumus ir trūkumus. Įdomu tai, kad naujausias sprendimas atrodo esąs perspektyviausias.
Avarinės rampos yra populiarios JAV visų pirma dėl didelio tonažo ir palyginti didelio greičio, pasiekto amerikietiškų sunkvežimių. Žinoma, svarbus yra ir reljefo formavimas, kuriame netrūksta ilgų ir stačių nuolydžių. Situaciją papildomai komplikuoja faktas, kad daugelis amerikietiškų sunkvežimių yra aprūpinti nesinchronizuotomis pavarų dėžėmis, kurios praktiškai atmeta avarinio stabdymo galimybę.
Kaip veikia avarinės sunkvežimių stabdymo sistemos?
Avarinės sunkvežimių stabdymo sistemos turi specialias rampas, montuojamas stačių nuolydžių apačioje. Vairuotojas, kuris negali sustabdyti greičio įgavusio sunkvežimio (pvz., dėl stabdžių gedimo), įvažiuoja į specialų kelią, vedantį į rampą.
Prieš pereinant prie detalaus šių konstrukcijų aprašymo, atkreipkime dėmesį, kad jos turi saugiai sustabdyti transporto priemones, kurių masė viršija 50 tonų, kurios įsibėgėja iki daugiau nei 150 km/h greičio. Ir svarbiausia, tokio „sviedinio“ stabdymas turėtų vykti gana švelniai, kad krovinys nesutraiškytų kabinos. Avarinio stabdymo metu sunkvežimis neturėtų apsiversti.
Žvyro rampos
Žvyro rampos („Arrester beds“) naudoja trinties pasipriešinimą transporto priemonei sustabdyti, kurį sukuria laisvai išdėstytas žvyras. Jis dengia paskutinę rampos dalį keliolikos centimetrų sluoksniu. Sunkvežimio ratai, kurie įvažiuoja į tokį sluoksnį, grimzta, dėl ko transporto priemonė sustoja.
Žvyro rampų privalumai apima didelį veiksmingumą ir minimalų riziką, kad sunkvežimis apsivers (grimtis žvyre yra gana tolygi ir palyginti lėta). Tokios konstrukcijos lengvai statomos ir yra pigios eksploatuoti.
Tačiau dažnai problema tampa rampos ilgis, būtinas įsibėgėjusio sunkvežimio stabdymui. Taip pat reikia reguliariai papildyti žvyrą ir stebėti visos rampos būklę. Stabdymo veiksmingumas gali labai sumažėti po lietaus ir sniego.
Gravitacinės rampos
Gravitacinės rampos yra ilgos ir statmenai pasvirę. Transporto priemonė, įvažiuojanti į tokią kylančią rampą, palaipsniui mažina greitį. Tokios konstrukcijos pasižymi labai dideliu stabdymo veiksmingumu, ypač ilgų ir stačių nuolydžių atveju. Reikia minimalios priežiūros ir nereikia papildyti jų paviršiaus medžiagomis.
Gravitacinė rampa turi būti pakankamai ilga, kas dažnai tampa problemiška tankiai apstatytose vietovėse. Be to, po transporto priemonės sustojimo yra didelė atbulinio važiavimo rizika, kas gali sukelti pavojų. Gravitacinės rampos taip pat yra brangesnės dėl jų ilgio.
Smėlio rampos
Smėlio rampos konstrukciškai panašios į žvyro rampas, tačiau smėlis pasižymi didesne pasipriešinimo jėga, todėl jos gali būti trumpesnės. Šis sprendimas lengvas ir pigus statyti, o taip pat labai veiksmingas staigiai stabdant transporto priemones.
Smėlio rampų trūkumai yra didelė rizika, kad transporto priemonė apsivers ir krovinys sutraiškys kabiną dėl staigaus stabdymo. Po lietaus ir sniego smėlis gali būti mažiau veiksmingas. Taip pat reikia dažnai papildyti smėlį ir stebėti visos rampos būklę.
Mechaninės rampos
Mechaninės rampos yra daug sudėtingesnės konstrukcijos nei kitos, bet turi svarbių privalumų. Jų stabdymui naudojamos specialios nerūdijančio plieno tinklai, išdėstyti tarpais ir parinkti taip, kad veiksmingai ir saugiai sustabdytų įvairios masės ir greičio transporto priemones.
Pavyzdžiui, „truck arrestor ramp“, sumontuotas Virdžinijoje prie 250 kelio, turi dešimt tinklų, ištemptų ant suvyniojamų lynų. Pirmasis gali sustabdyti lengvąjį automobilį, o dešimtasis – net 40 tonų sunkvežimį, važiuojantį daugiau nei 150 km/h greičiu.
Mechaninių rampų privalumai apima kompaktiškumą, nes šios konstrukcijos reikalauja daug mažiau vietos nei gravitacinės rampos. Jos pasižymi veiksmingumu ir saugumu sustabdant transporto priemones trumpuose atkarpose. Mažina sunkvežimio apsivertimo riziką, o dėl laipsniško kinetinės energijos sugerties per lynų suvyniojimo sistemas, stabdymas yra sklandus ir švelnus, kas apsaugo nuo staigaus krovinio poslinkio.
Tarp šio sprendimo trūkumų dažniausiai minimas jo kaina (Virdžinijos „truck arrest ramp“ kainavo apie 5,5 mln. dolerių). Sudėtinga konstrukcija taip pat reikalauja reguliarios priežiūros.
Mechaninės rampų veiksmingumą Virdžinijoje galime pamatyti žemiau esančiame filme:
Komentarai