Kodėl dažniausiai akumuliatorių keičiame žiemos sezonu?

27 lapkričio 2020, 18:55

Tai patiria dauguma vairuotojų: jie sėda į automobilį, pasuka raktelį, tačiau nieko neįvyksta. Priežastis – išsikrovęs akumuliatorius. Tačiau, priešingai nei dažnai manoma, akumuliatorius neveikia ne dėl šalčio, o dėl aukštos temperatūros ankstesnių metų vasarą.

akumuliatoriai.jpg

Kokios pagrindinės akumuliatoriaus gedimų priežastys?

Akumuliatorius genda dėl dviejų pagrindinių priežasčių: nusidėvėjimo ir senėjimo procesų. Kiek pažengęs nusidėvėjimas, lengva suprasti pažiūrėjus į automobilio padangas: kuo daugiau važinėjate ir kuo intensyvesnis jūsų vairavimo stilius, tuo didesnis bus nusidėvėjimas. Panašiai susidėvi ir akumuliatorius: kuo dažniau ir stipriau išsikrauna automobilio akumuliatorius ir kuo daugiau elektros vartotojų naudoja akumuliatoriaus išteklius, tuo didesnis susidėvėjimas. Taip pat jei automobiliu važinėjate retai arba dažnai, bet trumpesniais atstumais, generatorius negali visiškai įkrauti akumuliatoriaus, o elektros vartotojai toliau eikvoja jo išteklius.

Šią problemą galima išspręsti naudojant tinkamą akumuliatoriaus technologiją. Pavyzdžiui, jei turite transporto priemonę su paleidimo ir sustabdymo funkcija, būtinai reikalinga AGM arba EFB technologija. Įprastas SLI (starteris, žibintai, užvedimas) akumuliatorius nėra skirtas šioms programoms, todėl greitai susidėvi.

AGM akumuliatoriaus galia gali būti naudinga ir automobiliams, neturintiems paleidimo bei sustabdymo funkcijos sistemos: AGM technologija siūlo didesnes energijos atsargas, kurias naudojant įprastose transporto priemonėse, neturinčiose paleidimo ir sustabdymo funkcijos, galima pasiekti, kad akumuliatorius tarnautų ilgiau. Naudojant AGM akumuliatorių, taip pat galima susidoroti su ekstremaliomis lauko temperatūromis, o naudojant įprastą starterio akumuliatorių, jis reaguoja į ekstremalų šaltį ir šilumą, todėl sumažėja pajėgumas ir akumuliatorius greičiau išsikrauna. Tai parodė lauko tyrimas Dubajuje. Jo metu transporto priemonės su paleidimo ir sustabdymo sistema bei įprastais akumuliatoriais sugedo po 5-6 mėnesių, o AGM akumuliatoriais aprūpintos transporto priemonės išliko mobilios iki bandymo pabaigos – po 12 mėnesių.

Nėra galimybės pateikti bendrus teiginius apie tarnavimo laiką ir senėjimo procesą, nes tarnavimo laikas priklauso nuo tokių veiksnių kaip akumuliatoriaus tipas, aplinkos temperatūra, ciklų skaičius, išsikrovimo intensyvumas ir naudojimo dažnis. Neatsižvelgiant į tai, nusidėvėjimas turi įtakos senėjimo procesui, taigi ir akumuliatoriaus tarnavimo laikui.

Kodėl vasaros karštis paskatina senėjimo procesą?

Vairuotojai mano, kad šaltis pažeidžia akumuliatorių, bet iš tikrųjų gedimą sukelia šiluma. 20 °C lauko temperatūra yra tinkamiausia automobilio akumuliatoriui. Tačiau vasarą temperatūra dažnai pakyla aukščiau 30 °C. Dėl aukštos temperatūros akumuliatorius savaime išsikrauna, todėl jis greičiau sensta. Šis procesas nepastebimas vasarą ir rudenį, bet kai žiemą varikliui užvesti reikia daugiau energijos, dažnai kyla sunkumų.

Remiantis nykščio taisykle, cheminis reaktyvumas padvigubėja temperatūrai didėjant kas 10 °C. Tai sukelia eksponentinį cheminio reaktyvumo padidėjimą ir žalingesnius padarinius, tokius kaip tinklelio korozija. Tinklelio korozija, kaip ir korpuso plokščių rūdijimas, lemia švino lydinio skaidymąsi akumuliatoriaus viduje. Kadangi tinklelis palengvina srovės laidumą elektrode ir sudaro aktyviosios masės mechaninį karkasą, šios dvi tinklo užduotys atliekamos vis blogiau, todėl aukšta temperatūra vasarą pagreitina senėjimą ir sugadina akumuliatorių.

Kodėl daugiausia akumuliatorių pakeičiama žiemą?

Sužinojome, kad vasaros karštis gadina akumuliatorių, o aukštesnė temperatūra padidina cheminės reakcijos lygį. Tai tinka aukštesnei nei 20 °C temperatūrai. Jei temperatūra nukrinta žemiau 20 °C, cheminiai procesai akumuliatoriaus viduje sulėtėja. Laikant optimalia 20 °C temperatūrą, cheminės reakcijos aktyvumas esant 10 °C temperatūrai nukrinta iki 50 %, o esant užšalimo temperatūrai, jis siekia vos 25 %. Tai reiškia, kad akumuliatorius gali puikiai veikti vasarą, esant 20 °C temperatūrai, bet žiemą, kai temperatūra yra 0 °C, cheminė reakcija nebevyksta ir jį tenka keisti.

Pasiruoškite žiemai – patikrinkite akumuliatorių

Akumuliatoriaus bandymai padeda iš anksto nustatyti jo gedimus. Siekdami geriausio rezultato, vairuotojai bent kartą per metus, prieš žiemą turėtų patikrinti akumuliatorių dirbtuvėse. Tai užtikrins mobilumą ir apsaugos nuo papildomų išlaidų bei netikėtų gedimų. Juk niekas nesukelia daugiau rūpesčių nei akumuliatorius, kurio pajėgumo užtenka apšvietimo žibintams, bet stinga varikliui užvesti.

/InterCars

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!