Karštos diskusijos paskatino galutinę rezoliuciją. Europos Parlamentas ir Europos Sąjungos Taryba sukūrė pirmuosius visoje ES taikomus sunkvežimių išmetamųjų dujų standartus. Iki 2025 m. jie turėtų išmesti 15 proc. mažiau anglies dioksido, o 2030 m. išmetamo CO2 kiekis turėtų būti sumažintas net 30 proc. Nauji tikslai neskatina automobilių pramonės entuziazmo, t. y. sunkvežimių gamintojų ir jų sudedamųjų dalių ir komponentų gamintojų.
Sunkvežimiai link dekarbonizacijos
Sunkvežimiai Europoje sudaro 5 % visų kelių eismo dalyvių ir išmeta 22 % visų kelių transporto priemonių išmetamo CO2 kiekio. Nenuostabu, kad šis darbas buvo atliktas dėl jų „grynumo“. Tačiau, ar pataikyta į tikslą, bus matyti artimiausioje ateityje. Sunkumų gali kilti su nustatytų standartų įgyvendinimu.
– Automobilių pramonė abiem rankomis pasirašo už kovą su klimato kaita ir būtinybe sumažinti išmetamą CO2 kiekį arba NOx. Tačiau verta pažymėti, kad šiuo metu siūlomi sunkvežimių išmetamo CO2 kiekio mažinimo tikslai yra per dideli. SDCM ir Europos automobilių dalių gamintojų asociacija (CLEPA) nurodo, kad, atsižvelgiant į esamus parametrus ir efektyvių technologijų skverbties rodiklį, tikrasis sunkiųjų transporto priemonių išmetamo CO2 kiekio mažinimo tikslas iki 2025 m. yra gerokai mažesnis nei 15 %, o 2030 m. – žemesnis nei 20 %. Nustatytą sumažinimo lygį galima pasiekti tik gerokai padidinus elektrinių transporto priemonių (įskaitant vandenilį) ir suskystintų gamtinių dujų dalį , o tai reikalauja didelių investicijų į infrastruktūras, kurių šiuo metu trūksta ir nepriklauso nuo automobilių pramonės, – sako Alfred Franke, Automobilių dalių platintojų ir gamintojų asociacijos pirmininkas.
Be abejo, teigiama naujiena yra ta, kad reglamente iki 2025 m. pasilieka „Super kreditų“ sistema išmetamoms CO2 emisijoms, t.y. skatinamoji sistema (nefinansinė), dėl kurios, pavyzdžiui, sunkvežimių gamintojai, turintys transporto priemones su nuliniu ir mažu teršalų kiekiu, ateityje bus pirmaujantys. Tai neabejotinai yra veiksmingesnis skatinimo mechanizmas nei sankcijos, taikomos sunkvežimių gamintojams, kurie neparduos privalomos nulinės ir mažos taršos transporto priemonių kvotos. Nuo 2025 m. „Super kreditai“ bus pakeisti neprivalomu pardavimo tikslu. Gamintojams, kurių naujų, mažai teršalų išmetančių transporto priemonių pardavimas viršys 2 % jų parduodamų sunkvežimių, bus leidžiamas mažiau ribojantis CO2 išmetimo tikslas.
Akivaizdu, kad visa tai yra glaudžiai susiję su dalių ir komponentų gamintojais, kurie, kaip transporto priemonių gamintojai turės pakeisti savo verslo profilį.
Taryba turi patvirtinti susitarimą dėl naujų sunkiųjų transporto priemonių išmetamo CO2 kiekio standartų ir balsuoti EP plenariniame posėdyje. Tačiau nėra garantijos, kad pateiktos palūkanų ribos bus sumažintos.
Komentarai