Automobilių konstruktoriai vis dažniau naudoja juostinius diržus. Toks diržas rečiau plyšta, tačiau diržo keitimas yra sudėtingesnis.
SKF firma skuba mechanikams į pagalbą, siūlydama dalių komplektus ir reikalingus įrankius. Laikui bėgant ne tik padidėjo diržais valdomų prietaisų skaičius, bet ir jų galia, todėl tradiciniai diržai nustojo būti aktualūs. Iš pradžių variklių konstruktoriai bandė naudoti kelis diržus, bet galiausiai paplito Multi-V tipo diržai. Šiandien jie ne tik naudojami generatoriuose ir aušinimo siurbliuose, bet ir oro kondicionavimo kompresoriuose arba – vis dar tam tikrose konstrukcijose – hidrauliniame vairo stiprintuvo siurblyje. Juostinio diržo sistemoje atsirado kreipiamieji ritinėliai, automatiniai įtempikliai ir sumontuoti vibracijos slopintuvai. Galiausiai generatoriai turi vienos krypties movas – visa tai siekiant sumažinti vibraciją ir sumažinti visos sistemos apkrovą.
Nors senesniuose automobiliuose po diržo trūkimo arba nusmukimo pakako pakeisti patį diržą, šiandien šis atvejis yra daug sudėtingesnis. Gera naujiena yra ta, kad Multi-V juostinio diržo trūkimas yra atsitiktinis dalykas, kadangi jis sukurtas pernešti didesnį variklio apsukų momentą ir padidėjo jų atsparumas pažeidimams. Deja, tokio diržo pakeitimo procedūra yra labiau komplikuota.
Mechanikas darbą turėtų pradėti nuo pavaros sistemos gedimo analizės. Patikrinti diržo įtempiklio, kreipiančiųjų velenėlių, generatoriaus skriemulį, generatoriaus guolius, oro kondicionavimo kompresoriaus ir aušinimo siurblio bei alkūninio veleno būklę. Vienintelis elementas, kurio būklę galima įvertinti vizualiai arba liečiant, yra įtempiklio ritinėlio guolis, nors atsiradus abejonėms, reikia keisti visą įtempiklį. Dalių gamintojai įtempiklio modulį parduoda kaip vieną dalį ir tai užtikrina jo teisingą veikimą. Kitų guolių būklę galima įvertinti atkreipiant dėmesį į triukšmą eksploatacijos metu – tai signalas, kad reikia keisti velenėlį. Naudojant veiksmingą kintamosios srovės vienos krypties sankabą, po to kai generatoriaus sukimasis pagreitinamas sukimosi kryptimi ir staigiai sustabdomas, generatoriaus rotorius dar kurį laiką gali laisvai suktis. Priešingu atveju neteisingai veikiančios sankabos sukelta vibracija daro įtaką visai pavaros sistemai ir greitina susidėvėjimą.
Elementas, atsakingas už sukamojo judesio vibraciją, yra skriemulys su triukšmo slopintuvu. Elastinga medžiaga, esanti skriemulyje, laikui bėgant susidėvi. Tai gali pasireikšti mušimu, vibracija ir netipiniu triukšmu iš skriemulio pusės. Ypatingu atveju skriemulys gali trūkti ir sugadinti gretimus elementus. Todėl skriemulys turi būti nuodugniai patikrintas, ir, jei yra gedimas, turi būti pakeistas.
Kitas žingsnis – įvertinti ar visi skriemuliai yra vienoje plokštumoje ir nėra pernelyg nusitrynę. Nusitrynę arba pasislinkę darbinės plokštumos atžvilgiu, skriemuliai gali greitai sugadinti ir naują diržą. Paskutinis žingsnis po naujo diržo uždėjimo yra teisingas jo įtempimas, kurį žymiai palengvina automatinės įtempimo priemonės. Jos ne tik užtikrina nuolatinį diržo įtempimą, bet ir yra tas elementas, kuris slopina vibraciją sistemoje dėl hidraulinių ar trinties slopintuvų. Šiuo atveju reikėtų priminti, kad pats diržas yra elementas, užtikrinantis tinkamą įtempimą. Jo ilgis turi atitikti tokį ilgį, kokį numatė transporto priemonės gamintojas. Bet kokie nukrypimai gali sukelti ankstyvą sistemos komponentų susidėvėjimą.
Kaip ir šveicariškame laikrodyje, variklio pavaros sistemos efektyvumas yra atskirų komponentų efektyvumo visuma. Savo ruožtu gedimas gali turėti rimtų pasekmių. Dėl didelių jėgų, veikiančių variklio pavarų sistemoje, gali atsitikti taip, jog sugedus vienam kreipiančiajam velenėliui, pavaros diržas įtrauktas į paskirstymo sistemą ir blokuoja ją – tai jau reiškia variklio remontą.
Norint išvengti tokio nemalonumo, verta pasinaudoti išbandytais sprendimais, kuriuos siūlo SKF. Švedijos gamintojas siūlo visus variklio diržų pavaros komplekto komponentus, į kurios įeina visi keičiami elementai, o taip pat galima įsigyti atskiras dalis, tokias kaip diržai, įtempikliai, velenėliai, skriemuliai.
Norint išvengti VKMA, pažymėtuose rinkiniuose rasime diržą, įtempiklį ir velenėlius. Varikliams su skysčio siurbliu, varomu stiprintuvo pavaros diržu skirti komplektui su siurbliu, pažymėtu VKMAF. VKMAF komplektuose papildomai galima rasti generatoriaus vienos krypties sankabą.
Svarbus SKF pasiūlymo papildymas šioje srityje yra specializuotas VKN 300 įrankis, kuris leidžia greitai ir saugiai pritvirtinti tempimo diržus (stretch-fit). Tokiems diržams nereikia atskiro įtempiklio, o jų montavimas šiek tiek skiriasi. Dėl SKF diržą galima uždėti taip, kad nepakenktų nei diržui, nei skriemuliui. Tuo pačiu mechanikas bus saugus, nes diržas yra įtempiamas stipriai, o atsitiktinių įrankių panaudojimas gali sukelti traumas.
Komentarai