Alyvos užduotys variklyje

11 vasario 2014, 8:15

Šiame straipsnyje pakalbėsime apie variklinės alyvos cirkuliaciją, įvairias jos funkcijas, sąveikaujančius komponentus, galimas gedimų priežastis bei jų prevencijos priemones.

Variklinė alyva yra labai svarbi varikliui, nes atlieka daugybę užduočių, lemiančių tinkamą visų procesų, vykstančių variklyje, eigą:

Tepimas

Alyva sukuria ploną sluoksnį tarp trinties porų, apsaugodama jas nuo tiesioginio tarpusavio kontakto. Mažindama trinties pasipriešinimą, alyva mažina energijos sąnaudas ir dilimą.

Slopinimas

Alyvos sluoksnis – tai geras virpesių, o kartu ir triukšmo slopintuvas.

Aušinimas

Kadangi sunkiomis sąlygomis dirbantys elementai, tokie kaip vožtuvai, stūmokliai ir paskirstymo velenai, neturi tiesioginio kontakto su aušinimo skysčiu ir negali atiduoti šilumos šiuo būdu, todėl didelė šilumos dalis yra perduodama ar pašalinama būtent per alyvą.

Valymas

Degimo proceso liekanos, sudilusi medžiaga bei iš išorės patekusios smulkiausios dalelės alyvos yra surišamos ir transportuojamos. Vėliau jos sulaikomos alyvos filtre arba magnetiniame separatoriuje.

Sandarinimas

Tarpusavyje slydimo būdu sąveikaujančių elementų neįmanoma standžiai sandarinti. Todėl alyva šiais atvejais atlieka sandarinimo funkciją, pavyzdžiui, tarp degimo kameros ir alkūninio veleno karterio.

Antikorozinė apsauga

Alyva apsaugo nepadengtus detalių paviršius nuo korozijos susidarymo, taip pat saugo variklį nuo korozijos, ilgesnį laiką neeksploatuojant transporto priemonės.

Slėginio alyvos tiekimo sistema yra sudaryta iš daugybės komponentų. Svarbų vaidmenį joje atlieka alyvos siurblys: jis sukuria alyvos slėgį, būtiną alyvai transportuoti iš alyvos karterio per alyvos kanalus ir angas iki tepamų vietų.

Laikas keisti!

Tinkamam visų tepamų elementų funkcionavimui užtikrinti būtina laikytis nustatytų alyvos keitimo terminų. Taip pat visuomet turi būti keičiamas alyvos filtras, nes tik švarus alyvos filtras gali pašalinti iš alyvos tokius teršalus kaip dulkės, metalinės drožlės ir degimo proceso liekanas. Be fizinio užterštumo, alyva reikia reguliariai keisti dėl cheminių procesų pasėkmių, atsirandančių dėl didelių terminių ir cheminių alyvos apkrovų.

Tipinis alyvos senėjimas: nepaisant apsauginio alyvos sluoksnio, esančio tarp stūmoklio ir cilindro sienelės, į alkūninio veleno karterį prasiskverbia nedidelis išmetamųjų dujų kiekis. Dėl to vyksta alyvos oksidacija bei susidaro rūgštys, agresyviai veikiančios konstrukcinių elementų dangas.

Alyvos atskiedimas ir sutirštėjimas: esant šaltam varikliui, netinkamam kuro mišiniui arba nepakankamam išpurkšto mišinio kiekiui, sunkiau užsiliepsnojančios kuro sudedamosios dalys ne iki galo sudega. Nesudegusios kuro liekanos dėl kondensacijos gali nusėsti ant cilindro sienelių ir kartu su alyva pro tarpą tarp stūmoklio ir cilindro patekti į alyvos karterį ir atskiesti jame esančią alyvą. Alyvos sutirštėjimas dėl besikaupiančių suodžių dalelių ir didelės alyvos oksidacijos dažniau pasitaiko dyzeliniuose varikliuose.

Alyvos uždumblėjimas: iš alyvos išsiskiriančios dervos, susijungdamos su smulkiomis kelio dulkėmis ir degimo proceso liekanomis, sukelia alyvos uždumblėjimą.

Šis efektas dar stipriau pasireiškia važiuojant trumpus atstumus: kai variklis neįkaista iki darbinės temperatūros, nėra galimybės išgarinti iš alyvos vandens kondensato, patekusio su kuro – oro mišiniu. Šis kondensatas, įtraukiamas į nuolatinę alyvos cirkuliaciją, greitina uždumblėjimo procesą, stabdo alyvos cirkuliaciją ir gali net užkimšti tepimo sistemą.

Dažnai nepagrįstai kaltinamas alyvos filtras

Kai užsidega kontrolinė nepakankamo alyvos slėgio lemputė arba mechaniškai sugadinamas variklis, dažnai pirmiausia įtariamas alyvos filtras. Tačiau nepagrįsta išankstinė diagnozė, kad būtent filtras užblokavo alyvos cirkuliaciją arba lėmė nesandarumą, paprastai po išsamios filtro patikros nepasitvirtina. Variklis sugesti ar netinkamai veikti gali dėl įvairių priežasčių. Per aukštą alyvos slėgį sistemoje galima nustatyti apžiūrėjus alyvos filtrą ir jo tarpinę. Jei filtras yra išpūstas arba tarpinė yra išstumta iš filtro briaunos, tai reiškia, kad gedimas įvyko dėl pernelyg aukšto slėgio sistemoje arba dėl pernelyg aukštų slėgio smūgių. Taip pat alyvos filtro dangtelio deformacija gali byloti apie per aukštą alyvos slėgį sistemoje. Filtras buvo kiek atstumtas nuo briaunos, todėl alyvos slėgis galėjo lengvai išstumti silpnai prispaustą tarpinę. Tokiais atvejais alyva prasisunkia tarp alyvos filtro ir jo briaunos. Jei variklis laiku nebus išjungtas, tai dėl tepimo stokos jis gali būti labai rimtai mechaniškai sugadintas.

Viena pagrindinių variklio gedimo priežasčių – alyvos slėgio reguliavimo vožtuvas

Priklausomai nuo variklio gamintojo, alyvos cirkuliacija sistemoje yra pritaikyta prie 2,5–3 barų slėgio. Tačiau alyvos siurbliai gali pakelti slėgį, gerokai viršijantį 20 barų. Pakankamam tepimui užtikrinti, esant šaltam varikliui (aukštas klampumas) ir didelėms variklio apsukoms, jie pumpuoja kur kas didesnius alyvos, kurios slėgis yra didesnis už normalų darbinį slėgį, nuolat esantį sistemoje, kiekius. Esant aukštesnei alyvos temperatūrai (žemas klampumas), padidėja cirkuliacijos srautas, tačiau siurbliai sumažina pumpavimo efektyvumą.

Svarbiausias komponentas, ribojantis alyvos slėgį sistemoje, – tai alyvos slėgio reguliavimo vožtuvas, kurio viduje esantis reguliuojamasis stūmoklis, esant per aukštam slėgiui, įveikdamas spyruoklės pasipriešinimą, atidaro grįžtamąjį kanalą, leidžiantį alyvos pertekliui arba slėgiui tiesiogiai sugrįžti į alyvos karterį.

Tribologijos srityje alyvos slėgio reguliavimo vožtuvo gedimas – tai viena dažniausiai pasitaikančių variklių gedimų priežasčių.

Jei alyvos cirkuliacijos sutrikimo priežastis nustatoma ankstyvuoju periodu, galima išvengti rimtesnių variklio gedimų. Tačiau jei paskubomis buvo pakeistas tik alyvos filtras, tai, veikiausiai, nepakankamas tepimas išliks ir tai sukels puikiai žinomas, pražūtingas pasekmes. Todėl patartina patikrinti alyvos slėgio reguliavimo vožtuvą ir jį pakeisti, jei kyla net menkiausias įtarimas, kad jis veikia netinkamai. Net tinkamas alyvos slėgis nėra vožtuvo tinkamumo garantas. Ne visuomet įmanoma nustatyti vožtuvo defektą matuojant alyvos slėgį, nes vožtuvas gali užsikirtinėti tik kartais.

www.mahle.com

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!