Astronominis kainų augimas. Nepriklausomos dirbtuvės kovos dėl išlikimo.

17 rugsėjo 2024, 9:38

“Automechanika” parodoje Frankfurte paskelbto tyrimo rezultatai meta šviesą į transporto priemonių remonto rinkos ateitį Europoje. Nors tai skamba kaip tema ekspertams, iš tiesų tai liečia kiekvieną iš mūsų – nes praktiškai kiekvienas turėjo kada nors atiduoti automobilį į dirbtuves. O dabar įsivaizduokime, kad toks apsilankymas bus daug brangesnis.

Automobilių remontas vis brangsta

Įsivaizduokime tipinę situaciją – kažkas automobilyje sugenda. Daugumai iš mūsų remontas dažniausiai reiškia kelias dienas be automobilio ir tam tikras, nors įmanomas pakelti, išlaidas. Deja, situacija gali pablogėti. Pagal tyrimą, kurį parengė “Alix Partners” ir “Berylls” kartu su Briuselio organizacijomis CLEPA ir FIGIEFA, remonto kainos gali stipriai išaugti, o visa tai dėl galimos įgaliotų servisų dominacijos ir vis didesnių kliūčių, su kuriomis susiduria nepriklausomos dirbtuvės.

Kodėl? Šiuolaikiniai automobiliai vis dažniau yra labiau “skaitmeniniai” nei “aparatūriniai”. Prie to prisideda nauji reglamentai, kurie turėtų pagerinti saugumą, bet tuo pačiu metu riboja nepriklausomų dirbtuvių prieigą prie pagrindinių duomenų, techninės informacijos ir atsarginių dalių. Pasekmė vairuotojui? Didesnė priklausomybė nuo įgaliotų servisų, kurie ne visada yra prieinami kainų atžvilgiu.

Nepriklausomų dirbtuvių ateitis

Tyrime buvo analizuojama remonto rinkos situacija iki 2035 metų septyniose šalyse (Vokietija, Prancūzija, Didžioji Britanija, Lenkija, Italija, Norvegija). Parodomi du galimi scenarijai. Pirmajame automobilių gamintojai tampa dar labiau dominuojantys, o tai veda prie drastiško kainų augimo. Tokiu atveju, iki 2035 metų remonto išlaidos gali pasiekti astronominę 197,9 milijardo eurų sumą. Tai 35 milijardais daugiau nei baziniame scenarijuje, o tai neabejotinai atsilieps vairuotojų piniginėms.

Antrasis scenarijus yra optimistiškesnė vizija, kurioje rinka išlieka subalansuota, o prieiga prie dalių ir techninių duomenų yra vienoda tiek įgaliotiems servisams, tiek nepriklausomoms dirbtuvėms. Tokiu atveju remonto išlaidos gali net sumažėti iki 159,8 milijardo eurų, o tai savo ruožtu paspartins elektromobilių plėtrą ir bus palanku ekologijai bei tvariam transportui.

Dalys tik išrinktiesiems?

Vienas iš svarbiausių iššūkių nepriklausomoms dirbtuvėms yra prieiga prie atsarginių dalių. Vis daugiau komponentų yra prieinami tik pas automobilių gamintojus, o jų montavimui reikalinga specializuota programinė įranga, kuri papildomai didina remonto išlaidas. 2024 m. liepos mėnesį įvestos naujos kibernetinio saugumo taisyklės tikriausiai padarys šią situaciją dar sudėtingesnę. Tuo tarpu prieiga prie techninės informacijos, kuri teoriškai turėtų būti garantuota įstatymu, dažnai yra ribota arba pateikiama sudėtingais formatais, o tai vėlina remontą ir generuoja nereikalingas išlaidas. Programinės įrangos atnaujinimo atveju nepriklausomos dirbtuvės dažnai turi naudoti pasenusias priemones vietoj šiuolaikinių sprendimų.

– Kad vartotojai ir toliau turėtų laisvę pasirinkti, kur nori aptarnauti savo automobilius, reikalingos tvirtos taisyklės, kurios atsižvelgtų į kibernetinį saugumą, prieigą prie techninių duomenų ir atsarginių dalių, – sako Frank Schlehuber, vyresnysis rinkos konsultantas CLEPA. Tai skamba gana techniškai, bet kalbama apie paprastus dalykus: turime teisę pasirinkti, kur remontuojame savo automobilius, o aptarnavimo kainos neturėtų mūsų stebinti.

Automobilių gamintojai įgyja vis didesnį pranašumą dėl jų interesus saugančių teisių. Tačiau tai stato vartotojus į sudėtingą padėtį. Todėl būtina, kad įstatymų leidėjai reaguotų ir sukurtų teisinę sistemą, kuri užtikrintų vienodą prieigą prie atsarginių dalių ir techninių duomenų, nepriklausomai nuo to, ar naudojamės įgaliotu servisu, ar nepriklausoma dirbtuve.

Šiame kontekste labai svarbus yra automobilių pramonės blokinio išimties reglamento (MVBER) pratęsimas ir peržiūra, kuri po 2028 metų turėtų garantuoti atsarginių dalių prieinamumą nepriklausomiems servisams. Svarbūs yra ir homologacijos taisyklių pakeitimai, kurie turi atsižvelgti į naujas grėsmes, susijusias su kibernetiniu saugumu, bei prieigą prie remonto ir aptarnavimo duomenų.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!