Veikiantis akumuliatorius būtinas, kad būtų galima užvesti variklį visomis sąlygomis. Tai akivaizdu, tačiau ne kiekvienas techninės priežiūros specialistas reguliariai tikrina akumuliatoriaus būklę. Dažniausiai akumuliatoriaus diagnostika atliekama tik tada, kai akumuliatorius nustoja veikęs.
KLASIKINIS ELEKTROLITO TANKIO MATAVIMAS
Elektrolito sieros rūgšties tirpalo tankio tikrinimas visada buvo vienas iš pagrindinių akumuliatorių patikros būdų. Šiandien, populiarėjant akumuliatoriams, kuriems nereikia priežiūros, tai yra mažiaus svarbu (neįmanoma juose išmatuoti elektrolito tankį, nes neįmanoma jo pasiekti), tačiau vis tiek daugelyje akumuliatorių yra kamščiai, kurie leidžia atlikti matavimą.
Be abejo, privalumas yra galimybė naudoti vieną iš pigiausių priežiūros prietaisų akumuliatoriams tikrinti – tankiamatį. Šis nebrangus prietaisas su skaidriu vamzdeliu leidžia ne tik išmatuoti rūgšties tankį, bet ir vizualiai jį įvertinti.
Rūgšties tirpalas turi būti bespalvis, drumstumas gali rodyti priemaišas arba tai, kad į elektrolitą įpilta vandens iš čiaupo. Pilkas elektrolitas reiškia sulfatizaciją, kurią galima bandyti pašalinti ilgai kraunant silpna srove. Rudas atspalvis rodo, kad akumuliatorius sistemingai per stipriai įkraunamas ir išsiskiria plokštelių medžiaga (kartu sparčiau prarandamas vanduo). Kita vertus, juoda (arba tamsiai ruda) elektrolito spalva rodo, kad akumuliatorių būtina keisti, nes labai sumažėjusi aktyvioji masė.
TINKAMAS ELEKTROLITO TANKIS
Teisinga visiškai įkrauto akumuliatoriaus elektrolito vertė yra 1,28 g/cm3. Tankio reikšmės pateikiamos esant kambario temperatūrai, didėjant temperatūrai tankis sumažėja 0,01 g/cm3 kas 15 laipsnių. Matavimas atliekamas praėjus mažiausia 30 minučių nuo variklio išjungimo kiekvienai celei atskirai. Elektrolito tankis mažėja didėjant iškrovos laipsniui. Mažesnė nei 1,25 g/cm3 vertė rodo, kad būtina įkrauti. Jeigu elektrolito tankis labai skiriasi kurioje nors iš celių, tai beveik neabejotinai rodo akumuliatoriaus problemą. Jeigu elektrolito lygis per žemas, būtina jį papildyti apie 1–2 cm (arba iki pažymėto lygio) virš plokštelių – įpilti reikiamą kiekį distiliuoto vandens. Po šios procedūros būtina palaukti kelias valandas, kad elektrolitas suvienodėtų prieš kitą matavimą.
APKROVOS TESTAS
Ramybės įtampa rodo akumuliatoriaus įkrovimo lygį. Prieš užvedant variklį, pageidautina, kad voltmetras rodytų 12,6 V arba daugiau. Jeigu akumuliatoriaus įtampa yra mažesnė nei 12,5 V, prieš vertinant akumuliatoriaus tinkamumą, būtina jį papildomai įkrauti.
Populiarus būdas įvertinti akumuliatoriaus būklę yra patikrinti akumuliatoriaus įtampą esant apkrovai. Apkrovos testas padeda įvertinti paleidimo pajėgumą: matuojama įtampa esant didelei apkrovai (maždaug 100 A) kelias sekundes. Jeigu įtampa nenukrinta žemiau prietaiso instrukcijoje nurodytos ribos (paprastai apie 9–10 V), testas pavyko. Trūkumas yra ribota galimybė parinkti apkrovą, kai akumuliatoriaus vardinė talpa ir paleidimo pajėgumas gali labai skirtis.
AR TO PAKANKA?
Nors aprašomi būdai leidžia nustatyti, ar akumuliatorius tinkamas toliau naudoti, tačiau ne visada paaiškina, kodėl akumuliatorius laiko trumpiau nei tikimasi. Gali būti skirtingų priežasčių, kodėl prieš laiką akumuliatorius tampa netinkamas. Viena iš jų – konkrečiam automobiliui netinkamai parinkta tikrinamo akumuliatoriaus talpa. Per maža akumuliatoriaus talpa ir paleidimo srovė lemia akumuliatoriaus tinkamumo trukmę. Kita – gali būti starterio gedimas arba netinkama įkrovimo sistemos įtampa.
Naudotojas gali pakenkti akumuliatoriui, jeigu palieka automobilį su įjungtu kokiu nors srovės imtuvu. Iškrovimas labai kenkia starteriniams akumuliatoriams. Jų konstrukcija (didelio paviršiaus plonos plokštelės) leidžia trumpai naudoti labai aukštą srovę, tačiau netinka cikliškam darbui. Išsikrovusį akumuliatorių geriau kuo skubiau prijungti prie kroviklio.
Kita akumuliatorių, kuriems būtina priežiūra, problema – dideli elektrolito nuostoliai. Garuojantis vanduo lemia, kad elementai veikia su pernelyg koncentruota rūgštimi, o tai skatina plokštelių koroziją.
MODERNI AKUMULIATORIŲ DIAGNOSTIKA
Didžiausių diagnostikos galimybių pasiekiama naudojant elektroninius tikriklius, kurie veikia laidžio matavimo principu. Toks prietaisas yra „DTE“ gaminamas „DBT-12 +“. Akumuliatorius patikrinamas paprastai ir greitai. Pakanka prijungti jį prie gnybtų ir tikriklis per kelias sekundes leidžia įvertinti paleidimo srovę ir palyginti ją su gamintojo nurodyta verte.
Kartu sužinoma, kaip smarkiai išsikrovęs akumuliatorius, ir galima šią būseną atskirti nuo vidinio trumpojo jungimo, kai įtampa taip pat sumažėja. Kadangi akumuliatoriaus temperatūra yra svarbi, galima ją kompensuoti nustačius verčių diapazoną.
Be to, tikrikliu „DBT-12“ galima patikrinti įkrovimo ir variklio užvedimo sistemas. Tikrinant įkrovimo sistemą, matuojama įtampą be apkrovos ir esant apkrovai (įjungus keliasdešimties amperų stiprio imtuvus). Tikriklis fiksuoja įtampos pulsavimą, padėsiantį aptikti lygintuvo diodų gedimą, net jeigu įtampa yra teisinga. Jeigu blogai veikia įkrovimo sistema, nereikėtų stebėtis, kad esant per žemai įtampai vyksta akumuliatoriaus sulfatizacija. Dažna ir palyginti paprastai pašalinamas problema – nepatikimi ar oksidavęsi akumuliatoriaus polių ar masės jungčių gnybtai.
Tikrinant užvedimo sistemą taip pat fiksuojama paleidimo įtampos eiga. Dažna akumuliatoriaus pažeidimo priežastis – starterio problemos. Kiekvieną kartą paleidžiant starterį, iš akumuliatoriaus teka aukšta srovė. Per aukšta srovė veikia akumuliatoriaus būklę.
Atliekant akumuliatoriaus diagnostiką nereikėtų apsiriboti tik paties akumuliatoriaus patikrinimu, bet reikėtų patikrinti ir jo veikimo aplinką. Verta pasinaudoti šiuolaikinių tikriklių siūlomomis funkcijomis, nereikėtų matuoti vien tik paleidimo pajėgumo parametrą.
Komentarai