Sprendimas toliau eksploatuoti dvimasį smagratį (toliau – DS) turėtų būti priimtas po nuodugnios jo apžiūros: tepalo išbėgimas, gilūs įėžimai arba metalo spalvos pasikeitimai dažnai gali reikšti vidinių DS elementų gedimus. Smagračio vainiko, perduodančio impulsus variklio apsukų davikliui bei starterio bendekso dantų būklė turi būti kruopščiai patikrinta taipogi.
Būtina atsižvelgti ir į sekančias aplinkybes:
PAKLAUSTI KLIENTO:
– kuris elementas jo manymu neveikia ir kokie nusiskundimai?
– kada pirmą kartą pastebėjo gedimą?
– ar gedimas atsiranda retkarčiais, dažnai ar yra pastovus?
– kuriuo metu pasireiškia gedimas: pvz. pradedant važiuoti, greitėjant, perjungiant pavaras, esant dar šaltam varikliui ar jam pasiekus optimalią temperatūrą?
– kiek jo automobilis pravažiavęs ir kiek jis vidutiniškai pravažiuoja per metus?
– apie papildomas apkrovas, kurias automobilis dažnai patiria: pvz. priekabos traukimą, dažnesnį važinėjimą ilgesniais ar trumpesniais maršrutais?
– dėl specifinio automobilio naudojimo: pvz. taksi, tarnybinis automobilis, mokomasis?
– ar kada buvo tvarkyta sankaba ar greičių dėžė, jei taip, kokios tada buvo tvarkymo priežastys?
IŠORIŠKAI ĮVERTINTI AUTOMOBILĮ:
– „nuskaityti“ automobilio diagnostines klaidas;
– patikrinti akumuliatoriaus krovimą;
– starterio būklę ir darbą;
– jei yra, variklio tiuningo elementus.
SVARBU:
– kada keičiamas sankabos komplektas ar jo elementai, visada patikrinti DS būklę. Pažeistas arba visiškai susidėvėjęs DS gali sugadinti naujai sumontuotą sankabos komplektą ar jo elementus.
– negalima naudoti DS, kuris buvo pažeistas automobilio avarijos atveju.
– neleidžiamas DS kontaktinio (trynimosi) paviršiaus mechaninis apdirbimas: dėl to susilpnėja kontaktinis (trynimosi) paviršius.
Į KĄ ATKREIPTI DĖMESĮ MONTUOJANT DS?
• patikrinti, ar naudojami varžtai yra atitinkamo ilgio:
> per ilgi varžtai trinsis į pirminį smagratį ir galimai sugadins guolį.
• patikrinti ar tinkamai įtvirtintos centravimo įvorės:
> negalima jėga įstumti ar ištraukti centravimo įvorių iš DS.
> per prievartą įstumtos į DS centravimo įvorės trinasi į pirminį DS smagratį.
• visada naudoti naujus varžtus tvirtinant DS prie alkūninio veleno:
> pagal automobilio gamintojo instrukcijas laikytis varžtų prisukimo jėgos!
• patikrinti ar starterio vainikas nepažeistas ir ar tinkamai pritvirtintas.
• DS kontaktinį (trynimosi) paviršių nuvalyti tepalo skiedikliu suvilgytu skudurėliu:
> atkreipti dėmesį, kad skiediklis nepatektų į DS vidų.
NELEIDŽIAMA:
• valant DS naudoti plovimo aukštu slėgiu ir garais įrenginius, chemines priemones, aerozolius ar purškiklius, suspaustą orą arba abrazyvines medžiagas!
DS GEDIMŲ DIAGNOSTIKA:
Aprašas – Sudegintas sankabos diskas
Priežastis – Sankabos diskas gali perkaisti, pvz. dėl viršytų naudojimo resursų
Pasekmės – DS terminis apkrovimas
Sprendimas – Patikrinti ar DS termiškai pažeistas – ar atsirado mėlynos / violetinės dėmės ant išorinio kontaktinio (trynimosi) paviršiaus.
Aprašas – Degėsių liekanos ant išorinių DS kraštų
Priežastis – Sankabos disko terminė apkrova
Pasekmės – Degėsių liekanos gali patekti į DS vidų ir jį sugadinti
Sprendimas – DS keitimas
Kontaktinis (trynimosi) paviršius
Aprašas – Įbrėžimų pėdsakai ant DS kontaktinio (trynimosi) paviršiaus
Priežastis – Susidėvėjusi sankaba
Pasekmės – Apribotos atitinkamos jėgos sankaboje perdavimo galimybės / DS kontaktinio (trynimosi) paviršiaus pažeidimai
Sprendimas – DS keitimas
Kontaktinis (trynimosi) paviršius
Aprašas – Pasitaikantys tamsūs perkaitimo pėdsakai
Pasekmės – Be pasekmių
Sprendimas – Taisymas nebūtinas
Kontaktinis (trynimosi) paviršius
Aprašas – Įtrūkimai ant trynimosi paviršiaus
Priežastis – Terminės apkrovos
Pasekmės – DS neužtikrina funkcionalumo
Sprendimas – DS keitimas
Aprašas – Išbėgęs tepalas, trūksta tarpinės, sugadinimai arba tamsios dėmės dėl per didelių terminių apkrovų
Priežastis – Terminės apkrovos arba mechaniniai pažeidimai
Pasekmės – Netinkamas guolių tepimas, DS sugadinimas
Sprendimas – DS keitimas
Aprašas – Sugadinti
Priežastis – Mechaninis susidėvėjimas
Pasekmės – Netinkamai veikia DS
Sprendimas – DS keitimas
Aprašas – Susidėvėję; atsižvelgiant į diametrą, maksimalus skersinis laisvumas naujam guoliui siekia 0,04 mm., galimas eksploatacijos eigoje – iki 0,17 mm.
Priežastis – Susidėvėjimas
Pasekmės – ≤ 0,17mm.: nėra; > 0,17mm.: žymus antrinio smagračio nuokrypis
Sprendimas – DS keitimas, jei laisvumas > 0,17mm.
Aprašas – Nedidelis kontaktinio (trynimosi) paviršiaus spalvos pasikeitimas, be degimo apnašų ant išorinių DS kraštų
Priežastis – Terminė apkrova
Pasekmės – Be pasekmių
Sprendimas – Nebūtinas
Aprašas – Auksinės – geltonos spalvos dėmės ant kontaktinio (trynimosi) paviršiaus, kurias įtakojo neilgi temperatūriniai režimai iki 220°C
Pasekmės – Be pasekmių
Sprendimas – Nebūtinas
Aprašas – Spalvingos dėmės kniedžių srityse bei ant išorinių paviršių
Priežastis – Didelė terminė apkrova (280°C)
Pasekmės – Priklausomai nuo terminės apkrovos intensyvumo, DS gali būti pažeistas
Sprendimas – DS, kuris atitinka žemiau išvardintus kriterijus, gali būti nekeičiamas:
– Kontaktinio (trynimosi) paviršiaus nudilimo kampas ≤ 0,5 mm. (nuo pradinės vertės)
– Patikrinti ar nėra įtrūkimų
Aprašas – Pastebimos violetiniai – mėlynos dėmės ant kraštinių arba galinių DS paviršių / pažeidimai – pvz. įtrūkimai
Priežastis – Labai didelės terminės apkrovos
Pasekmės – Sugadintas DS
Sprendimas – DS keitimas
Aprašas – Išsilydęs kontrolinis žiedas
Priežastis – Aukšta terminė apkrova DS vidiniuose elementuose
Pasekmės – Apribotas DS veikimas
Sprendimas – DS keitimas
Aprašas – Abiejų smagračių trintis tarpusavyje
Priežastis – Susidėvėjęs slydimo guolio žiedas
Pasekmės – Garsesnis, nei įprasta, veikimas
Sprendimas – DS keitimas
Aprašas – Kraštutinis starterio vainiko susidėvėjimas
Priežastis – Sugedęs starteris
Pasekmės – Triukšmas užvedimo metu
Sprendimas – DS keitimas / patikrinti starterio darbą
Aprašas – Pakitę DS vainiko dantys
Priežastis – Mechaninis pažeidimas
Pasekmės – Variklis dirba netolygiai
Sprendimas – DS keitimas
Nežymus tepalo pralaidumas
Aprašas – Nežymūs tepalo pėdsakai iš angų arba pro tarpines nuo variklio pusės
Pasekmės – Be pasekmių
Sprendimas – Nebūtinas
Gausus tepalo pralaidumas
Aprašas – Tepalo išbėgimas > 20g (sankabos korpusas padengtas tepalu)
Pasekmės – Netinkamas spyruoklių tepimas
Sprendimas – DS keitimas
Aprašas – Disbalansas DS, triukšmingas darbas
Pasekmės – DS disbalansas
Sprendimas – DS keitimas
Komentarai