Automobilių pramonė įspėja: Europa dėl žaliojo perėjimo praranda plėtros tempą

3 lapkričio 2025, 21:07

Didėjančios energijos sąnaudos, prekybos įtampa ir reguliavimo netikrumas vis labiau smogė Europos automobilių komponentų gamintojams. CLEPA ragina realistiškai žiūrėti į klimato tikslus ir primena, kad perėjimas nepavyks be stiprios pramonės bazės.

Europos automobilių pramonė šiandien atsidūrė itin sunkioje padėtyje. Didėjančios energijos sąnaudos, spaudimas dėl prieigos prie kritinių žaliavų bei prekybos įtampa vis stipriau smogė automobilių komponentų gamintojams. Per pastaruosius metus buvo paskelbta apie dešimčių tūkstančių darbo vietų likvidavimą. Įspėjamieji signalai yra vienareikšmiai – jei Europa nesiims greitų ir ryžtingų veiksmų, ji ne tik nepasieks klimato neutralumo, bet ir praras savo konkurencinį pranašumą bei plėtros potencialą. Tuo tarpu Europos vyriausybės vis dar susiduria su sunkumais formuojant bendrą tolesnių veiksmų viziją.

Raginimas grįžti prie Mario Draghi reformų pasiūlymų

Pastarųjų savaičių metu 19 Europos lyderių grupė pateikė drąsų raginimą Europos Vadovų Tarybos pirmininkui, ragindama grįžti prie Mario Draghi pasiūlytų reformų bei stiprinti ES ekonomikos konkurencingumą. Ypač taikli yra pozicija dėl tvaraus vystymo politikos supaprastinimo bei bendrosios rinkos stiprinimo. Vis dėlto verta priminti, kad Draghi ataskaita taip pat apima visą skyrių, skirtą automobilių sektoriui – įskaitant raginimą atlikti technologiškai neutralią CO₂ išmetamųjų teršalų kiekio reglamentų peržiūrą. Tuo tarpu Prancūzija ir Ispanija pateikė bendrą dokumentą, kuris didele dalimi patvirtina dabartinį požiūrį šiuo klausimu, leisdamas tik nedidelę lankstumo ribą. Abiejų krypčių palaikymas vienu metu tiesiog prieštarauja viena kitai.

Europa turi priemonių – laikas jas panaudoti

Kol Europos institucijos vis dar diskutuoja dėl pokyčių krypties, pasaulinė konkurencija spartėja. Kinija ir Jungtinės Valstijos įgyvendina atvirą ir lankstų strategijas, kurios atitinka tikruosius vartotojų poreikius.

– Europos vartotojai vis dar nori pirkti hibridines transporto priemones, o komponentų tiekėjai yra pasirengę investuoti. Viešoji politika turėtų palaikyti vartotojus, kad jie galėtų judėti efektyviai ir už prieinamą kainą. CLEPA, Europos automobilių komponentų gamintojų asociacija, pateikė konkrečius pasiūlymus, kaip padidinti elektros variklio naudojimą įkraunamuosiuose hibriduose, kad elektriniai važiavimai būtų kuo dažnesni ir lengviausi kasdienėje eksploatacijoje. Vadinamojo utility factor (t. y. privalomo elektrinio važiavimo dalies) užšaldymas nereiškia krypties keitimo, o reglamentų pritaikymą prie rinkos realijų. Perėjime kiekvienas turi suvaidinti savo vaidmenį: vartotojams reikia paramos ir laiko, politikams – tinkamų priemonių ir sąlygų, o pramonei – erdvės toliau tobulinti technologijas, skatinančias pokyčius – sako Benjaminas Kriegeris, CLEPA generalinis sekretorius.

Dekarbonizacijos tikslai neturi prasmės, jei gamyba pabėgs iš Europos

Kiekvienas perėjimas kelia dalies vertės grandinės praradimo riziką. Europa tai jau patyrė saulės energetikos sektoriuje – viešosios lėšos rėmė pramonės plėtrą, kuri galiausiai suklestėjo… už Europos ribų. Griežtos vietinio turinio (local content) taisyklės gali užkirsti kelią šios klaidos pasikartojimui. Europa negali būti tik švarių technologijų pardavimo salonas – ji turi būti ir jų gamykla.

Vietinė gamyba – tai ne tik darbo vietos. Tai taip pat atsparumas, inovatyvumas ir užtikrinimas, kad žaliasis perėjimas sustiprins Europos pramoninį suverenitetą, o ne jį susilpnins.

Tuo tarpu nei Jungtinės Valstijos, nei Kinija neįvedė vidaus degimo variklių automobilių pardavimo draudimo. Vien tik Europos ambicijos nepakanka, kad būtų įgyvendintas griežtas atsisakymas vidaus degimo variklių 2035 metais. Reikalingas lankstus, etapinis požiūris, kuris leis išlaikyti investicijų tempą ir vartotojų pritarimą.

Laikas dirba prieš Europą

Žvelgiant plačiau, statymas yra aiškus – klausimas, ar Europa bus kitos mobilumo eros lydere, ar apsiribos stebėtojo vaidmeniu. Artėjantys politiniai sprendimai yra reta galimybė ištaisyti struktūrinius trūkumus, kol jie netapo nuolatiniais pasidalijimais.

Europa turi pasimokti iš pastarųjų metų ir suprojektuoti realistišką CO₂ reglamentų peržiūrą, kuri centre pastatys Europos strateginius interesus ir piliečių poreikius. Atėjo laikas, kad Europos Komisija nustatytų konkretų kelią, kuriuo Europa tikrai galės pravažiuoti – savo jėgomis.

– Šiandien labai svarbu, kad sprendimai dėl mobilumo, išmetamųjų teršalų ir tiekimo grandinių būtų suderinti su faktinėmis Europos ekonomikos galimybėmis. Automobilių sektoriuje turime didžiulį inovacijų potencialą, tačiau mums reikia stabilių ir nuspėjamų sąlygų, kurios leis investuoti Europoje, o ne už jos ribų. Konkurencingumas nėra gimsta dokumentuose – jis gimsta gamybos ceche. Jei norime, kad žaliasis perėjimas būtų sėkmingas, turime pasirūpinti, kad Europa ne tik nustatytų tikslus, bet ir gamintų bei skatintų technologijas, kurios leis juos pasiekti – sako Tomašas Bebenas, Automobilių komponentų platintojų ir gamintojų asociacijos (SDCM) prezidentas, CLEPA valdybos narys.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!