Šiuolaikinės transporto priemonės renka duomenis apie automobilių savininkus ir jų elgesį, taip pat gali juos išsiųsti nuotoliniu būdu. Pasirodo, dauguma vairuotojų to nežino. Vairuotojai taip pat nežino, kad telematika netrukus gali atimti teisę pasirinkti – pvz., dirbtuvę, kurioje jie galės remontuoti savo automobilį.
Šiandien transporto priemonėse yra jutikliai, kurie skaito ir registruoja viską – vairavimo stilių, greičio didinimą ir stabdymą, išmetamųjų teršalų keikį ir variklio darbo valandas. Sistemos naudodamos GPS registruoja taip pat transporto priemonės vietą, su jutikliais diržuose ar sėdynėse nustato keleivių skaičių.
Daugelyje šiuolaikinių transporto priemonių įdiegta nuotoliniu būdu siųsti techninę informaciją tiesiai automobilio gamintojui leidžianti technologija. Šie duomenys gali būti naudojami nuotolinei diagnostikai ir net taisyti ar planuoti apsilankymus dirbtuvėse. Ši technologija yra telematika.
Pagrindinės telematikos sistemų funkcijos.
Pažiūrėkite, kaip tai atrodo praktikoje.
Telematikos sistemos leidžia gamintojams stebėti automobilius nuotoliniu būdu, ir tai prieš vairuotojui sužinant, kad reikia remontuoti transporto priemonę.
… o taip turėtų atrodyti praktiškai, kad būtų išvengta monopolizacijos.
Naudojimasis telematika ir vartotojų teisės
Šiuo metu prieiga prie automobilių sugeneruotų duomenų ir jų naudojimo klausimas Europos lygiu nebuvo reglamentuotas. Nors dabartiniai reglamentai skelbia, kad šie duomenys yra automobilių savininkų nuosavybė, tai jie su jais iš tikrųjų neturi galimybės susipažinti. Prieiga priklauso tik nuo transporto priemonių gamintojų geros valios.
Su nepriklausoma IAM rinka Europos lygiu susijusios sektoriaus organizacijos pvz., FIGIEFA, jau seniai praneša apie neatidėliotiną poreikį nustatyti nuostatas, kurios užtikrins visiems automobilių rinkos subjektams sąžiningą prieigą prie duomenų. Deja, nesėkmingai.
Vartotojai nori tvarkyti duomenis, o įstatymų leidėjai tyli
Kai kas gali pasakyti, kad perduodame duomenis apie savo gyvenimą komerciniam panaudojimui patvirtinant išmaniojo telefono naudojimo taisykles. Tačiau kai mums reikės taisyti sugedusį išmanųjį telefoną ir turėsime kreiptis į gamintojo įgaliotą remontų centrą, pajusime tai mažesniu lygiu nei tuo atveju, jei dėl tos pačios priežasties mums teks pasirinkti įgaliotą remontų centrą rimtam automobilių remontui. Žinoma, abiem atvejais vartotojas turėtų pasirinkti, kam patikėti savo gaminio taisymą.
Komentarai