Kaip tinkamai prižiūrėti stabdžių sistemą?

6 balandžio 2014, 9:57

Stabdžių sistema susideda iš daugelio elementų, todėl reikia kontroliuoti jų techninę būklę, kuomet pastebite, kad automobilio stabdžiai neveikia tinkamai. Šiame straipsnyje pateikiame labiausiai paplitusius „simptomus“, kurie turėtų paskatinti patikrinti automobilio stabdžių sistemą.

Tinkama stabdžių sistemos priežiūra

Vienas iš svarbiausių elementų, darančių įtaką vairavimo saugumui, neabejotinai yra stabdžių sistema. Visi žinome, kad svarbu yra jog automobilis tinkamai įsibėgėtų iki tinkamo greičio, tačiau taip pat svarbu yra, kad galima būtų laiku sulėtinti tą greitį. Dėl šios priežasties reikia reguliariai tikrinti stabdžių sistemą. Stabdžių sistemos kontrolė yra būtina, jei pastebimi šie požymiai:

·       Triukšmingas stabdymas – aiškiai girdima trintis stabdymo metu;

·       Stabdant automobilį „traukia“ į kažkurią pusę;

·       Per kietas stabdžių pedalas;

·       Per minkštas stabdžių pedalas;

·       Stabdant jaučiamas vairo mušimas.

Kiekviena stabdžių sistemos apžiūra prasideda nuo vairuotojo pateiktų problemų analizės. Vėliau patikrinama stabdžių skysčio kokybė bei jo lygis stabdžių sistemoje, išbandoma stabdžių sistema ant bandymų stendo arba važiuojant automobiliu. Per daug susidėvėję stabdžių diskai ir stabdžių trinkelės, dažnai priveda prie nenumatytų gedimų. Kai kurie iš jų yra pastebimi vairuojant, tačiau žala gali būti ir nepastebima. Dėl šios priežasties, reikia reguliariai tikrinti jų būklę. Vairuojant juntama vibracija ar stabdžių pedalo pulsavimas, sukelia stabdžių diskų mušimą. Nepaisant medžiagų, iš kurių yra pagaminti stabdžių diskai, pažeidimų, pagrindinės stabdžių disko mušimo priežastys gali būti: guolio laisvumas, ratų disbalansas ar netinkamas stabdžių suporto veikimas. Stabdžių suporto guminių elementų nusidėvėjimas sąlygoja sunkų suporto darbą ir netolygų stabdymą. Stabdžių disko mušimą gali sukelti ir netinkamas jo montavimas. Neišvalytas stebulės paviršius, kuris liečiasi su stabdžių disku taip pat gali sukelti jo mušimą. Nešvarumai, rūdys ar pažeistas disko ir stebulės paviršius, gali sukelti disko sukimosi ašies ir rato stebulės ašies nesutapimą, o tai gali sąlygoti stabdžių disko mušimą. Jei remontuojant automobilį reikia nuimti stabdžių diską, montuojant jį atgal, reikėtų išvalyti stebulės ir stabdžių disko paviršių. Stabdžių disko ir rato stebulės lietimosi plokštuma turi būti švari, be rūdžių ir be jokių pažeidimų.

Stabdžių disko mušimą galima pamatuoti naudojant „Mikoda“ matuoklį, kuriuo reikia matuoti 10 mm nuo stabdžių disko krašto. Taip pat svarbus yra tinkamai priveržtas ratas. Kodėl? Būtent per stabdžių diską, ratas yra montuojamas prie rato stebulės. Tinkamą rato priveržimą užtikrina tik dinamometrinis raktas. Jei priveržiant ratą nebus laikomasi varžtų prisukimo eiliškumo arba varžtų prisukimo momentas bus per didelis, tai gali pažeisti stabdžių disko ir rato stebulės lietimosi paviršių. Reikia laikytis nustatyto varžtų sukimo eiliškumo:

·       Prisukant 4 varžtus, rekomenduojama juos tvirtinti „kryžmai“;

·       Prisukant 5 varžtus, reikia sukti kas antrą varžtą;

Galutinai priveržkite varžtus naudodami dinamometrinį raktą. Galutiniam užveržimui nenaudolite pneumatinio rakto.

Stabdžių sistemos problemų priežastys

Stabdžių sistemos elementų, tokių kaip stabdžių trinkelės, stabdžių diskai ir stabdžių būgnai, veikimas didžiąja dalimi priklauso nuo mūsų vairavimo stiliaus ir naudojamų detalių kokybės. Vairuotojo nedėmesingumas stabdžių sistemai gali privesti prie to, kad jis važinės su visiškai nusidėvėjusiom stabdžių trinkelėm ar visiškai nusidėvėjusiais stabdžių diskais. Negalima naudoti stabdžių diskų, kurie neatitinka minimalių storio matmenų. Nusidėvėję stabdžių diskai įkaista daug greičiau, todėl perkaista stabdžiai ir sumažėja stabdymo efektyvumas. Per plonas stabdžių diskas gali sulūžti. Dažnai dėl perkaitimo atsiranda stabdžių disko įtrūkimai. Staigiai stabdant važiuojant dideliu greičiu arba ilgai stabdabt važiuojant nuolydžiu stabdžių trinkelės trinasi į stabdžių diskus. Tuomet darbinėje stabdžių disko dalyje įkaista temperatūra, o tose vietose, kur stabdžių diskas nesiliečia su stabdžių trinkelėmis, yra daug žemesnė temperatūra. Tas temperatūrų skirtumas sukelia mechaninį įtempimą, kuris gali sukelti stabdžių disko įtrūkimus.

Jei darbinė stabdžių disko dalis yra melsvos spalvos, tai yra įrodymas, kad stabdžių diskas perkaito. Dėl didelio mechaninio disko dilimo gali atsirasti disko įtrūkimų. Kai darbinė stabdžių disko dalis yra per plona, jis gali neišlaikyti apkrovų, kurios atsiranda stabdant. Įtrūkimai tai pat gali būti nekokybiško stabdžių disko liejimo pasekmė. Esant per plonam stabdžių diskui, jis gali sulūžti. Gali nukristi darbinė stabdžių disko dalis, kuri yra pritvirtinta prie rato stebulės. Jei stabdžių diskas sulūžta, iš rato pusės sklinda triukšmas, dažnėjantis su didėjančiu automobilio greičiu. Gali atsirasti stabdymo pulsacija, nepaisant to, kad yra stabdoma nuolatos.

Dėl stabdžių disko perkaitinimo trinkelės elementai įsitrina į stabdžių diską. stabdžių diskas su tokiais „įtrinimais”, taip pat sukialia pulsaciją ir vibraciją stabdant. Atvėsus stabdžių diskams, šie „simptomai“ turėtų išnykti. Jeigu stabdžių diskas buvo stipriai perkaitintas, rekomenduojama pakeisti stabdžių diskus. Keičiant stabdymo sistemos mechanines dalis, reikia keisti visos ašies dalis. Keičiant stabdžių diskus ar būgnus, reikėtų pakeisti ir stabdžių trinkeles.

Straipsnį paruošė įmonė „ATM Mikoda“

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!