Keičiant automobilio atsargines detales, saugumas turi būti svarbiausias. Tai vienodai aktualu pusašiams, stabdžiams ar vairo mechanizmui. Netaisyklinga konstrukcija arba naudojami netinkami pusašio komponentai gali tapti ne tik priešlaikinio nusidėvėjimo, bet ir avarijos, o blogiausiu atveju – net žmonių sužalojimo priežastimi.
1 pav. VOLVO visureigio XC90 pusašis
Kasdieniniame automobilių serviso darbe pusašiui dažnai nesuteikiamas reikiamas dėmesys, kurio reikalauja ši, saugumo atžvilgiu pakankamai svarbi automobilio detalė. Pusašiai arba pastovaus kampinio greičio šarnyrai (lankstai) nėra klasikinės greitai nusidėvinčios detalės, todėl jie yra keičiami nedažnai. Tačiau šios detalės, ypač pusašio lankstai rato ar pavarų dėžės pusėse yra per dešimtmečius tobulintos originalių detalių tiekėjų technologijos rezultatas. Ji ne visada pastebima iš išorės, tačiau naudojama įvairių tipų automobilių pusašių lankstuose. Šių detalių montavimo procese būtina atsižvelgti į pusašio specifikacijas ir naudoti tik tokio tipo detales, kokios buvo sumontuotos automobilyje originaliai, t. y. gamykloje. Dažniausiai nepastebima ypatinga pusašio lanksto funkcinių elementų konstrukcija turi lemiamą įtaką tarnavimo laikui ir automobilio saugumui eksploatacijos metu.
Atsargiai: pigūs padirbiniai!
Žinių trūkumas apie skirtingų tipų pusašio lankstus ir jų darbą, atveda prie to, kad pusašiai arba lankstai yra kopijuojami, vadovaujantis pagamintais pavyzdžiais ir dažnai parduodami automobilių rinkoje žemomis kainomis. Pasiteisinant dažnai pateikiamas argumentas, jog pusašiui automobilyje, kuriam jau daug metų, atsižvelgiant į ridą, neteikiami tokie aukšti reikalavimai, kaip naujame automobilyje. Atsainus požiūris pavojingas tuo, kad tokiu atveju į saugumą nėra kreipiamas dėmesys. Šią patirtį patvirtina įmonė GKN, projektuojanti ir gaminanti virš 40% pusašių originalioje rinkoje visame pasaulyje. GKN, būdama pagrindine pusašių tiekėja naujų automobilių komplektacijoje, pabrėžia žinių trūkumą rinkoje, pavyzdžiui: neteisingai apskaičiuoti sukimo perdavimo momentai, naudojamas nekokybiškas plienas ir dažni grūdinimo proceso defektai. Įmonė GKN pusašius gamina griežtai laikydamasi automobilių gamintojų nurodymų bei atlieka pagamintos produkcijos bandymus savo gamyklose ir mokslo bei inžinerijos centruose, laikydamasi griežtai apibrėžtų kriterijų. Į rinką patenka tik tie gaminiai, kurie atitinka aukščiausius kokybės originalios įrangos standartus.
Be to, įmonė GKN periodiškai atlieka konkuruojančių įmonių produkcijos tyrimus ir bandymus, laikydamasi analogiškų standartų. Tikrinant produkcijos kokybę rezultatai dažnai išgąsdina, o tai gali tiesiogiai daryti įtaką transporto priemonių saugumui. Bandymų metu matomi ir aptinkami defektai: ryškūs nusidėvėjimo požymiai ant lanksto guolių bėgelių, netinkamai užpresuoti, persikreipę stabdžių sistemos ABS žiedai,deformuotos pusašio lanksto korpusinės dalys, didelis laisvumas tarp lanksto ir pusašio veleno. Šių produkcijos bandymu metu taip pat pastebimos labai svarbaus proceso – plieno grūdinimo – klaidos arba tai, kad naudojamas itin prastos kokybės plienas. Nepakankamas dėmesys plieno grūdinimo procesui gamybos metu kelia pavojų klientų saugumui. Taip pat pastebimos akivaizdžiai neteisingos žinios apie perduodamą sukimo momentą ir lankstų, kurių maksimalus kampas neatitinka originalių detalių parametrų, naudojimas. Klasikinės konstrukcijos AC ("angle contact") pusašio lankstas gali pasiekti 47° lenkimo kampą. Kadangi šios konstrukcijos lankstui jau daugiau nei 20 metų, todėl maždaug tokio amžiaus turi būti ir automobilis, kuriame jis yra sumontuotas. Naujesnis pusašio lankstas UF ("undercut free") suteikia 50° kampą ir tai atitinka automobilių gamintojų reikalavimus. Tačiau dauguma tiekėjų nebendradarbiauja su automobilių gamintojais pusašių srityje (jie nėra originalios įrangos tiekėjai arba turi ribotas technologines žinias, galimybes), todėl gamina tik AC arba dar senesnės kartos RF ("Rzeppa") tipo lankstus (2 pav.).
2 pav. Lankstų evoliucija: Rzeppa (RF) – Angle contact (AC) – Countertrack® (SX)
Šie skirtumai yra nepastebimi vartotojui, tačiau turi didelę reikšmę transporto priemonės saugumui. Per mažas posūkio kampas dėl RF ar AC lankstų ribotų parametrų, lyginant su originaliais lankstais, daro neigiamą įtaką važiavimo kokybei. Tačiau dar pavojingesnė kylanti didelė apkrova rutuliniam guoliui pusašio lankste. Tai netgi gali nulemti visišką lanksto sugedimą, tuo pačiu rizikuojant automobilio keleivių saugumu. Pačiomis rimčiausiomis prastos produkcijos pasekmėmis gali būti pusašio veleno sutrūkimas arba lanksto atitrūkimas nuo pusašio veleno. Automobilio saugumo požiūriu tai gali būti sulyginama su stabdžių arba vairavimo mechanizmo gedimais. Bandymų metu pastebėtas pusašio veleno trūkimas netgi prie pusiau mažesnių nei gamintojo nustatytų apkrovų, o tai taip pat liudija apie nepakankamą gamybos kokybę. Šioje situacijoje likusi pusašio dalis veikia kaip propeleris, sugadindamas visą vairavimo sistemą…
Automobilio saugumui reikalingi patikimi komponentai
Kiekvienoje automobilių kartoje auga reikalavimai komponentams, turintiems didelę reikšmę patikimam ir saugiam automobilio eksploatavimui. Tai liečia ir pusašius. Šiuo metu vidutinis perdavimo sukimo momentas automobiliuose yra 300 Nm. Atsarginių automobilių detalių rinkai svarbus kuo ilgesnis pusašio ir jo lanksto tarnavimo laikas ir tai siejasi su sumontuotos produkcijos bei jūsų klientų saugumu. Tik automobilių gamintojų reikalavimus žinančios įmonės, valdančios gamybos procesus, sugebančios deramai investuoti į technologijas bei įrangą, gali tiekti patikimus pusašius, jų lankstus. To neįmanoma garantuoti tiekiant pigias detales. Šiuo atveju yra svarbi ne detalės gamybos vieta, o ją gaminanti ar perdirbanti įmonė. Naujausios transmisinių jungčių technologijos,pavyzdžiui įmonės GKN pusašio lankstas SX "CountertrackÔ" (2 pav.), jau naudojamos kaip originali automobilių įranga. Artimiausiais metais įmonė GKN taps pagrindine automobilių detalių tiekėja, aprūpinsiančia naujos kartos pusašiais bei lankstais ne tik originalią, bet ir atsarginių detalių rinką. Vienas naujausių įmonės GKN technologinių sprendimų – SX ir SIO lankstų kombinacija su SIO Ballspline™ veleno jungties technologija, kuri pritaikyta „Volvo“ visureigiams XC60 ir XC90. Ši technologija – tai unikalus pats tinkamiausias sprendimas šiuolaikiniams greitaeigiams visureigiams, kuomet reikia užtikrinti didelę pusašio veleno eigą, maksimalų posūkio kampą ir atlaikyti apkrovas bekelės sąlygomis, o iš kitos pusės reikšmingai pagerinti NVH charakteristikas (triukšmas, vibracija, atsparumas) (3 pav.).
3 pav. Naujausia pusašio technologija su SX ir SIO lankstais + Ballspline veleno jungtimi
Saugumo reikalavimai automobilių servisams
- Naudokite to paties tipo pusašius ir jų lankstus kaip ir originalios detalės.
- Naudokite firminę originalių pusašių gamintojų produkciją (pvz. SPIDAN, LÖBRO).
- Laikykitės gamintojo montavimo instrukcijos.
- Keičiant lanksto apsaugas, patikrinkite ar nepažeistas pats lankstas. Abejotinais atvejais pakeiskite ir pusašio lankstą.
- Visada naudokite naujus komponentus (lanksto apsaugas, tepalus, apkabas, varžtus), pvz. SPIDAN, LÖBRO.
- Naudokite tinkamus montavimo instrumentus.
www.gknservice.com
Komentarai