Šiuolaikiniai akumuliatoriai veikia trumpiau nei senieji, tačiau jų garantinis remontas yra beveik neįmanomas. Taip dažnai kartojamos tezės užtenka tik neišmanėliui. Specialistas turi žinoti daugiau sutrumpėjusio akumuliatoriaus tarnavimo laiko priežasčių.
Šis straipsnis negina akumuliatorių gamintojų ir distributorių, nestoja akumuliatorių naudotojų pusėje, nusivylusių turimų akumuliatorių tarnavimo laiku. Straipsniu siekiama paaiškinti, jog dabartiniai ir keliolikos metų senumo akumuliatoriai yra nelyginami 1:1. Pasikeitus automobiliams, pasikeitė ir technologijos.
Akumuliatorių gamintojai dažnai kaltinami planuotu gaminio nekokybiškumu, arba tokia akumuliatorių gamyba, kurios pasekmė yra suplanuota veikimo laiko trukmė, kuriai pasibaigus, akumuliatorius ima nebeveikti.
„Akumuliatoriaus būklę galima palyginti su žmogaus sveikata – ne tik dėl to, kad akumuliatoriuje kaip ir žmogaus kūne vyksta elektrocheminiai procesai. Šis palyginimas susijęs su profilaktika. Jei žmogus nejaučia rimtų simptomų, tai ir nesitikrina profilaktiškai. Panašiai yra su akumuliatoriumi. Jei automobilis nekelia rūpesčių, tai ir nėra tikrinamas profilaktiškai, o tai reiškia, jog neužtikrinamas teisingas eksploatavimas. Kai automobilio akumuliatorius sugenda arba pradeda streikuoti, yra aplankomos automobilių remonto dirbtuvės ir/arba pateikiamas skundas”- sako Krzysztof Najder, Product Marketing Manager Exide Technologies S.A.
Dabartinio akumuliatoriaus gyvavimo ciklas priklauso nuo daugelio parametrų: automobilio modelio, jo įrangos ir eksploatacijos sąlygų. Ar mitinis ilgalaikis seno tipo akumuliatorius ilgai išsilaikytų naujuose automobiliuose? Ne.
„Kaip teigia didžiausių pramoninių akumuliatorių gamintojai, ne akumuliatoriaus amžius lemia jo efektyvumą, o įtampa, kuri neturi būti žemesnė nei 12,5 V. Akumuliatorius nemėgsta būti perkrautas, nes pradeda „virti”. Jei periodinių patikrinimų metu mechanikai patikrintų įkrovimo įtampą ir paleidimo sistemą, tai būtų eliminuota daugybė skundų.” –sako Janusz Druchliński, akumuliatorių skyriaus vadovas Inter Cars SA.
Vadovaujantis tam tikru supaprastinimu, galime pasakyti, kad dėl trumpesnio akumuliatorių tarnavimo laiko kalta yra automobilių būklė. Keliolikos metų senumo, kažkada patikimi automobiliai pradeda kelti problemų, sensta generatorius, įkrovimo sistema. Nauji automobiliai turi daugiau srovės imtuvų ir akumuliatoriai turi rimtų išbandymų. Lengvo gyvenimo neturi net akumuliatoriai skirti transporto priemonėms su Start/Stop sistemomis.
„Bėgant metams mūsu automobiliai pasikeitė. Labai dažnai juose yra įrengti elementai, susiję su komfortu arba sumažinantys kenksmingų medžiagų emisiją tuoj pat, per ir po variklio užvedimo. Galima sakyti, kad su šiuo reiškiniu atsirado „protingai“ energiją naudojančios sistemos. Tai nekeičia fakto, kad daugelis šiuolaikiniuose automobiliuose nurodytų sistemų „užmigdymas” gali trukti iki pusės valandos, o energijos suvartojimas pirmame proceso etape gali siekti net keliolika amperų. Ribinė vertė yra apie 40 miliamperų, bet efektyvus automobilis gali ją gauti net po 30 min. Gamintojas numato tą faktą. Tačiau, jeigu tą reiškinį susiesime su trumpais važiavimo epizodais, tai pasirodys, jog akumuliatorius, atsižvelgiant į eksploatacijos specifiką, yra pasmerktas gedimui.” – teigia firmos Bosch specialistas Artur Chrust.
Transporto priemonių gamintojai daug dėmesio skiria naujausių automobilių svoriui. Dažnai jie kovoja už kiekvieną kilogramą. Ar akumuliatorių gamintojams yra pateikiama sąlyga dėl lengvumo? Tai galėtų turėti didelį poveikį akumuliatoriaus gyvenimo trukmei.
„Man sunku kalbėti apie kitų gamintojų akumuliatorių trukmę ir šito nedarysiu. Liksiu objektyvus ir, remiantis mūsų produkcija pasakysiu, teigimas, jog akumuliatoriai yra mažo atsparumo, yra absoliuti netiesa. Prioritetai yra produktyvumas, efektyvumas ir ilgaamžiškumas. Tai neišvengiamai susiję su akumuliatoriuje panaudotu švino kiekiu.” – tvirtina Artur Chrust.
Kaip yra su skundais dėl akumuliatoriaus?
Skundai dėl akumuliatorių yra apgaubti paslapties aura, o tai kelia įtarimų dėl nesąžiningumo. Gamintojai ir distributoriai nenori atskleisti skundų procedūrų principų dėl paprastos priežasties – bijoma, kad klientai žinodami šiuos principus, gali manipuliuoti akumuliatoriaus būkle taip, kad gali būti nepagrįstų skundų. Tuo tarpu, pasak vieno pirmaujančio gamintojo duomenų, apytiksliai 60-70% apskųstų akumuliatorių yra visiškai geros būklės, tik išsikrovę.
Ne kiekvienas pirkėjas perskaito akumuliatoriaus garantijos reikalavimus. Paprastai garantiniame talone yra gana ilgas išimčių sąrašas ir situacijos, kokiu atveju bus prarasta garantija. Be akivaizdžių priežasčių, tokių kaip: mechaninis akumuliatoriaus pažeidimas arba baterijos korpuso pažeidimas (pvz.: viršutinio dangčio nuėmimas) sąraše yra dviprasmiškų arba sunkiai įvertinamų situacijų. Skundu nebus laikoma, kai akumuliatoriaus gedimo priežastimi yra nekrovimo stovis, kai įkrovimo įtampa viršijo 14,5 V arba, jei elektros sistema automobilyje yra sugedusi. Verta paminėti, kad diagnostiniam įvertinimui ir skundo pagrindimui pateikiamas tik tas akumuliatorius, kuris yra skundo objektas. Vertintojai, vertinantys atiduoto dėl skundo akumuliatoriaus būklę, negali patikrinti automobilio elektros sistemos, kurioje jis buvo eksploatuojamas.
Kaip atrodo akumuliatoriaus vertinimas? Reikia sutelkti dėmesį į simptomus arba stebėti reiškinius, kurie įvyko akumuliatoriuje ir vertinti to pasekmes. Pavyzdžiui, akumuliatorius sistemingai nėra iki galo įkraunamas, o perkrautas rodo pilkai juodą spalvą dėl masės kritimų – daugiausiai neigiamos plokštelės. Teigiamos plokštelės destrukcija yra dėl intensyvaus įkrovimo proceso. Sidabro kristalai (sulfatai), esantys elektrolite arba ant plokščių paviršiaus, rodo akumuliatoriaus sulfatavimą. Skaidrus per mažo tankio elektrolitas rodo apie gilų išsikrovimą, pvz.: palikus automobilį su įjungtomis šviesomis keliolikai valandų.
Nuolat nepilnai įkrautas akumuliatorius
Tai gana keista, kad atsižvelgiant į technologijų pažangą automobilių pramonėje, kuomet gatvėse važinėja hibridiniai ir varomi elektra automobiliai, gamintojai, vis dar negali pasiūlyti standartinio akumuliatoriaus, kuris būtų atsparus visokiems eksploataciniams nepatogumams. Dažniausia problema yra akumuliatoriaus nepilnas įkrovimas.
„Švino-rūgštinių akumuliatorių gyvavimas trunka 3-4 metus, tai dažniausiai tik 60-70% nurodyto gamintojų gyvavimo. To priežastimi yra blogos akumuliatoriaus darbo sąlygos. Akumuliatoriaus senėjimas yra neišvengiamas ir natūralus, bet šie pokyčiai yra įtraukti į gamintojo deklaruotą tarnavimo laiką. Tik netinkamas eksploatavimas (paprastai su tam tikru laiko intervalu) mažina akumuliatoriaus darbo efektyvumą ir sutrumpina baterijos veikimo laiką.”- sako Krzysztof Najder iš Exide Technologies.
„Akumuliatorius automobilyje yra atsakingas už užvedimą – reikia jam suteikti daugiau energijos, o likusią energiją turi užtikrinti generatorius. Miestuose akumuliatoriai nuolat dirba nepilno įkrovimo režimu, o vairuotojai, važinėjantys iš priemiesčių, paprastai tų problemų neturi. Kiekvieną kartą, kai užvedame šaltą automobilį, reikia bent 20 min. pavažiuoti 60 km/h greičiu, kad pilnai įsikrautų akumuliatorius ir taip eksploatuojamas jis turėtų būti visada. Tuomet su akumuliatoriumi neturėtumėte turėti jokių problemų net 5 metus ir ilgiau.” – prideda Janusz Druchliński iš Inter Cars SA.
Eco-driving kenkia akumuliatoriui
Veiksniai, darantys įtaką, akumuliatoriaus sutrumpintam veikimo laikui ir netinkama eksploatacija:
Terminės akumuliatoriaus sąlygos (ypač aukšta veikimo temperatūra);
Akumuliatoriaus veikimo charakteristika, pvz.: labai dažni išsikrovimo ir įkrovimo ciklai, važiuojant mieste su daugybe sustojimų;
Variklio darbas tuščiąja eiga, dažni pajudėjimai (didelis energijos suvartojimas), per didelės elektros apkrovos (įjungtas galinio stiklo šildymas, kai automobilis stovi kamštyje).
Akumuliatoriaus tarnavimui negatyvų poveikį turi eco-driving, skatinamas žiniasklaidos, automobilių gamintojų ir ekologinių organizacijų. O tiksliau, vairavimo tendencijos su mažesnėmis variklio apsukomis (mažesnis degalų sunaudojimas), kurios skatina akumuliatoriaus nepilną įkrovimą.
Servisas ir pagrįstas pirkinys – akumuliatorius
Kol pažanga neatneš kokios nors revoliucijos, nuolat bus susiduriama su akumuliatoriaus problemomis. Norėdami jų išvengti, vairuotojai savo transporto priemonėse turi stebėti akumuliatoriaus įkrovimo sistemą. Tam į pagalbą galima pasitelkti mechanikus. Sprendžiant iš paskutinio tyrimo rezultatų net 90% mechanikų pareiškė, kad jų klientų automobiliuose tikrina akumuliatorių būklę, net jei klientai jų neprašo.
Akumuliatoriaus pirkimo metu labai svarbi yra konsultacija. Tai ne tik gebėjimas pasirinkti tinkamą akumuliatorių automobiliui, bet ir patikrintą bei patikimą. Atminkite, kad daugumą neigiamų nuomonių apie akumuliatorius generuoja žmonės, kurie apsigavo pirkdami netinkamą nežinomo prekės ženklo akumuliatoriaus kopiją. Taip vadinami „biudžetiniai” žemos kokybės vis dar naudojami Lietuvos rinkoje (pastaraisiais metais mažėja). Tokių sudėtingų ir sunkiai diagnozavimui pasiduodančių įrenginių atveju taupyti neverta.
Komentarai