GM oficialiai keičia alyvos rekomendaciją savo flagmaniškiems 6.2 V8 varikliams – vietoj anksčiau reklamuotos 0W-20, gamintojas techninės priežiūros akcijos metu keičia alyvą į 0W-40. Priežastis? Švaistiklio guolių užsikirtimo atvejai. Kodėl jie iš viso nusprendė naudoti 0W-20?
Kas atsitiko su 6.2 V8 varikliais?
L87 varikliai, montuojami Cadillac Escalade, Chevrolet Suburban ar Silverado 2021-2024 metų modeliuose, turėjo veikti su 0W-20 alyva – turinčia mažą dinaminį ir aukštos temperatūros klampumą. Toks tepimas turėjo padėti atitikti šiuolaikinius emisijų standartus, sumažinti vidinę trintį ir degalų sąnaudas. Tačiau realybė parodė, kad varikliuose su dideliu sukimo momentu ir didele apkrova – pavyzdžiui, velkant priekabą ar važiuojant greitkeliu – to nepakanka.
Per plonas alyvos sluoksnis esant ekstremaliai apkrovai lėmė tiesioginį alkūninio veleno metalinių elementų kontaktą su guoliais. Dėl to įvyko pagreitėjęs nusidėvėjimas, o kraštutiniais atvejais – švaistiklio guolių užsikirtimas. Reaguodami į šiuos signalus, GM atstovybės servisai gavo naujas gaires: naudoti 0W-40 alyvą, t.y. su didesniu aukštos temperatūros klampumu, kuri geriau apsaugo variklį.
Daugiau nei pusė milijono automobilių įtraukta į techninės priežiūros akciją!
Techninės priežiūros akcija yra JAV agentūros NHTSA (Nacionalinės greitkelių eismo saugumo administracijos) tyrimo rezultatas, kuri sureagavo į daugybę pranešimų apie variklinių agregatų gedimus. 2024 m. sausio mėnesį ši institucija pradėjo procedūrą, gavusi 39 oficialius skundus. Dėl to beveik šeši šimtai tūkstančių automobilių bus įtraukti į techninės priežiūros akciją, kurios metu automobiliai su per didelio nusidėvėjimo požymiais gaus naujus variklius, o likusiuose bus pakeista variklio alyva į 0W-40.
Iš kur kyla šis spaudimas naudoti mažo klampumo alyvas?
Jau daugelį metų automobilių gamintojai patiria spaudimą atitikti vis griežtesnius išmetamųjų dujų standartus. Vienas iš paprastesnių būdų sumažinti degalų sąnaudas (ir kartu – emisijas) yra vidinio variklio pasipriešinimo mažinimas. Būtent tai užtikrina mažesnio klampumo alyvos: jos mažina trintį, gerina šiluminį efektyvumą ir leidžia pasiekti geresnius rezultatus homologacinių degalų sąnaudų cikluose.
Todėl daugelyje naujų variklių rekomenduojamos 0W-20, ir net 0W-16 ar 0W-8 alyvos. Problema atsiranda tada, kai realybė nespėja paskui standartus – t.y. sąlygos, kuriomis variklis iš tikrųjų veikia kelyje. Nors hibridinės pavaros automobiliuose, važinėjančiuose mieste, tokios alyvos yra būtinos variklio ilgaamžiškumui, dideliuose ir sunkiuose pikapuose ar visureigiuose, dirbančiuose ilgalaikėje apkrovoje, jos pasirodo esančios pražūtingos.
Ką reiškia žymėjimai kaip 0W-20 ar 0W-40?
SAE (Automobilių inžinierių draugijos) klampumo klasės apibrėžia alyvos elgseną dviejuose temperatūros diapazonuose:
• Pirmasis skaičius ir raidė W (Winter) nustato alyvos takumą esant žemai temperatūrai – kuo mažesnis, tuo geriau paleidžiant šaltą variklį.
• Antrasis skaičius yra klampumas variklio darbinėje temperatūroje. Kuo didesnis, tuo storesnis tepimo sluoksnis aukštoje temperatūroje ir esant apkrovai.
0W-40 alyva išlaiko gerą takumą paleidžiant šaltą variklį, bet užtikrina aukštesnį apsaugos lygį aukštoje darbinėje temperatūroje nei 0W-20. Būtent dėl šios priežasties miesto automobiliuose (ypač tuose su hibridine pavara) mažo klampumo alyvų naudojimas yra toks svarbus. Jos sumažina variklio dilimą žemesnėse darbinėse temperatūrose, kurios pasitaiko dažnai važiuojant trumpais atstumais.
Kodėl didesnis klampumas yra svarbus?
Labai apkrautuose agregatuose – pavyzdžiui, naudojamuose mikroautobusuose ar pikapuose – mažo klampumo alyvos sluoksnis gali būti per plonas, kad užtikrintų visišką sąveikaujančių paviršių apsaugą. Esant dideliam slėgiui ir aukštai temperatūrai, gali įvykti alyvos sluoksnio „pralaužimas” ir tiesioginis metalo į metalą trinties kontaktas, o tai lemia pagreitėjusį nusidėvėjimą.
Būtent dėl to General Motors koncernas nusprendė padaryti pataisą – 0W-40 geriau apsaugo švaistiklio guolius ir kitus kritinius elementus, ypač intensyvaus naudojimo sąlygomis.
Ar tai reiškia, kad mažo klampumo alyvos yra blogos?
Ne. Daugelis šiuolaikinių variklių – ypač mažesnių, su tiksliai parinktais tarpais – yra specialiai suprojektuoti mažo klampumo alyvoms, siekiant maksimaliai padidinti efektyvumą ir atitikti emisijų standartus, tuo pačiu išlaikant ilgaamžiškumą šimtams tūkstančių kilometrų. Neįmanoma spėti, kada automobilio gamintojas klysta dėl variklio alyvos pasirinkimo, todėl lieka laikytis naudojimo instrukcijoje rekomenduojamų tepalų.
Apibendrinant: ne kiekvienas variklis mėgsta „taupumą”
Chevrolet nepasirinko 0W-20 iš užgaidos, o dėl būtinybės prisitaikyti prie griežtų išmetamųjų dujų emisijos standartų. Tačiau, kaip paaiškėjo, aukšta darbinė temperatūra, didelės apkrovos ir realios kelio sąlygos atskleidė, kad V8 variklių atveju – ypač JAV, kur dažnai velkamos priekabos ir ilgai važiuojama su didele apkrova – didesnis klampumas yra būtinybė, o ne pasirinkimas.
Tai primena, kad kova dėl degalų taupymo ir mažesnių emisijų turi savo ribas – ir negali vykti mechaninio patvarumo sąskaita. Galiausiai variklis nėra tik grafikas lentelėje, o elementų rinkinys, reikalaujantis realios apsaugos.
Komentarai