Viena vertus, nepriklausomos dirbtuvės pritraukia klientų, bet kita vertus, jos nerimauja dėl ateities – tai Vidurio Europos automobilių paslaugų rinkos paradoksas

5 gegužės 2025, 16:31

Nors daugelis nepriklausomų automobilių dirbtuvių Vidurio ir Rytų Europoje šiandien džiaugiasi augančiu klientų skaičiumi, tuo pačiu didėja nerimas dėl jų ateities. Naujausi portalo MotoFocus.eu atlikti tyrimai rodo kontrastingą vaizdą: viena vertus – augimas ir stabilizacija transporto priemonių aptarnavimo srityje, kita vertus – vis didėjantis susirūpinimas dėl paties sektoriaus išlikimo.

Klientų daugėja – nepriklausomos dirbtuvės vis dar žaidime

Naujausi tyrimo duomenys rodo, kad daugelyje regiono šalių didžioji dauguma dirbtuvių 2024 m. užfiksavo klientų skaičiaus augimą, palyginti su ankstesniais metais. Optimistiškiausias vaizdas atsiskleidžia Bulgarijoje, kur beveik du trečdaliai dirbtuvių aptarnavo daugiau klientų. Kroatija ir Slovėnija taip pat atrodo labai gerai – daugiau nei pusė šių šalių dirbtuvių fiksuoja teigiamą dinamiką.

Visame Vidurio ir Rytų Europos regione beveik pusė nepriklausomų dirbtuvių užfiksavo klientų skaičiaus augimą, o kita reikšminga grupė išlaikė praėjusių metų lygį. Tai rodo, kad nepriklausomos dirbtuvės vis dar naudojasi vairuotojų pasitikėjimu, gerai išnaudoja automobilių parko augimą ir gali efektyviai konkuruoti su įgaliotomis dirbtuvėmis.

Daugumos dirbtuvių stebimas klientų aptarnavimo stabilumas gali rodyti klientų prisirišimą ir stiprius, įsitvirtinusius santykius su klientais bei efektyvų valdymą net sudėtingoje rinkos aplinkoje.

Tačiau… ateitis neatrodo rožinė

Paradoksalu, bet nepaisant teigiamų signalų dėl klientų skaičiaus, daugelis nepriklausomų dirbtuvių savininkų su nerimu žvelgia į ateitį. Daugelyje regiono šalių beveik pusė respondentų prognozuoja įmonių skaičiaus mažėjimą per artimiausius dvejus metus. Panašios nuotaikos vyrauja Rumunijoje, Čekijoje, Estijoje ir Latvijoje.

Iš kur šios baimės? Šaltiniai yra daugialypiai, o jų bendras vardiklis – augantis veiklos naštos sunkumas automobilių paslaugų sektoriuje. Viena vertus – milžiniškas technologinių pokyčių tempas. Šiuolaikiniai automobiliai tampa vis sudėtingesni, pripildyti elektronikos ir reikalauja pažangios diagnostikos, kurios neįmanoma atlikti be brangios įrangos ir specializuotų žinių. Tai reiškia nuolatinį poreikį investuoti į modernius įrankius, įrenginius ir personalo mokymus. Mažesnėms dirbtuvėms tai rimtas iššūkis.

Kita vertus – administracinis spaudimas, kuris nuolat auga. ES taisyklės dėl aplinkos apsaugos, atliekų šalinimo, pastatų šildymo būdo, taip pat įsipareigojimai dėl sveikatos draudimo, darbo saugos ir sveikatos, atlyginimų ir mokesčių – visa tai lemia augančias veiklos sąnaudas. Daugeliui dirbtuvių, ypač mažiausioms, pelningumo riba pradeda išnykti.

Ne mažiau svarbus yra ir rinkos konsolidacijos reiškinys – didesnės įmonės stiprėja, perimdamos klientus ir mažesnes dirbtuves, kurios negali prisitaikyti prie naujų realijų. Tuo pačiu metu kyla rizika, kad esant tokioms didelėms naštoms, dalis mikroverslininkų pradės atsisakyti teisėtos veiklos ir pereiti į šešėlinę ekonomiką, o tai dar labiau sutrikdys konkurenciją ir paveiks bendrą rinkos vaizdą. Šį reiškinį stebime jau šiandien visame regione.

Viltys ir netikrumas – prognozės artimiausiais metais

Ateities prognozėse aiškiai matomi regioniniai skirtumai. Tokios šalys kaip Bulgarija ar Kroatija išlaiko aukštą optimizmo lygį – didelė dalis dirbtuvių tikisi tolesnio įmonių skaičiaus augimo. Galbūt tai yra ankstesnio labai didelio klientų skaičiaus augimo rezultatas. Slovakijoje ar Slovėnijoje vyrauja atsargios, bet ganėtinai teigiamos nuostatos.

Tačiau daugelyje regiono šalių vyrauja skepticizmas – tik nedidelė dalis dirbtuvių prognozuoja įmonių skaičiaus augimą, o dauguma numato sumažėjimą. Tuo pačiu metu daugiau nei trečdalis tikisi išlaikyti dabartinį dirbtuvių skaičių, o tai rodo, kad nepaisant baimių, vis dar tikima sektoriaus stabilumu.

Apibendrinti paprašėme Alfredo Franke, MotoFocus grupės prezidento.

“Išliks stipriausi ir lankščiausi. Nepriklausomų dirbtuvių sektorius Vidurio ir Rytų Europoje yra kryžkelėje. Viena vertus – augantis techninės priežiūros paslaugų poreikis, atsarginių dalių rinkos plėtra ir vis dar didelis klientų pasitikėjimas. Kita vertus – didėjantys reguliavimo, technologiniai ir ekonominiai sunkumai, kurie ypač stipriai paveikia mažesnes dirbtuves. Ateitis priklausys tiems, kurie pasiryš profesionalizacijai, investicijoms į įrangą, mokymus ir modernias valdymo formas bei prisitaikymą prie vartotojų lūkesčių. Tik toks požiūris leis dirbtuvėms ne tik išlikti, bet ir vystytis vis reiklesnėje rinkoje.”

Tyrimo metodologija

Tyrimą, kurio pagrindu parengtas straipsnis, atliko portalas MotoFocus.eu internetinės apklausos (CAWI) forma su nepriklausomų automobilių dirbtuvių atstovų grupe šiose Europos šalyse: Lenkija, Čekija, Slovakija, Slovėnija, Lietuva, Latvija, Estija, Vengrija, Rumunija, Bulgarija ir Kroatija. Tyrime dalyvavo 2506 asmenys.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!