Nelegalūs šaldomieji agentai – ar tai reali rinkos problema?

30 rugsėjo 2025, 18:01

Nelegali prekyba šaldomaisiais agentais yra globali problema, kuri tapo rimta grėsme daugelyje Europos Sąjungos šalių. Kontrabandininkai taiko įvairius metodus, kad aplenktu teisėsaugos institucijų veiksmus, naudodamiesi didelės paklausos, ribotų kvotų ir nacionalinių mokesčių deriniu.

Nelegali prekyba automobilių kondicionierių šaldomaisiais agentais

R-134a vis dar plačiai naudojamas šaldomasis agentas aptarnaujant automobilių kondicionavimo sistemas – manoma, kad maždaug 30% rinkoje esančio R-134a kyla iš nepatikimų ar net nelegalių šaltinių.

Nors R-134a buvo uždraustas naujuose automobiliuose dar 2017 metais dėl didelio šiltnamio efektą sukeliančio potencialo (GWP), jis vis dar legalus aptarnaujant senesnius transporto priemones. Kontrabandininkai išnaudoja šią spragą, į ES šalis įveždinami dideli šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekiai, dažnai per Ukrainą ar Turkiją.

Pasekmės automobilių pramonei

Su šia praktika susiję rizikai yra labai rimti ir gali realiai kelti grėsmę autoservisų bei kitų automobilių pramonės įmonių veiklai.

Daugelis nelegalių šaldomųjų agentų aplenkia kokybės kontrolę, todėl patenka į apyvartą pavojingi neregulamentų dujų mišiniai. Drėgmės buvimas gali sukelti ledo kristalų susidarymą, kurie užblokuoja vožtuvus ir garintuvus, o nepatvirtinti rūgštys gali sukelti vidinių komponentų koroziją, sumažindami vėsinimo efektyvumą. Netinkamos alyvos gali sutrikdyti kompresorių sutepimą, sukelti jų gedimus ir brangias keitimas.

Labiausiai kyla grėsmė žmonių saugumui. Dokumentuoti atvejai, kai sulaikyti balionai, pažymėti kaip „nedegūs”, turėjo degių priemaišų. Tai kelia rimtą gaisro ir nelaimingų atsitikimų riziką tiek šaldomąjį agentą aptarnaujantiems asmenims, tiek vairuotojams, naudojantiems transporto priemones, o tai reiškia grėsmę klientams.

Autoservisai, naudojantys nelegalius šaldomuosius agentus, patiria rimtų finansinių pasekmių – padirbų ar neatitinkančių šaldomųjų agentų naudojimas gali panaikinti gamintojų garantijas, pakenkti galimybei gauti draudimo išmoką, taip pat sukelti sankcijas pagal Europos F-dujų reglamentą.

Be to, nelegali prekyba yra reikšminga kliūtis siekiant Europos klimato tikslų. Dujos su dideliu GWP, įvežamos už ES kvotų sistemos ribų, generuoja neapskaitytą išmetamųjų teršalų kiekį, kuris panaikina pažangą, pasiektą taikant palaipsinio mažinimo mechanizmą. Kiekvienas nelegaliai parduotas balionas yra ne tik nuostatų pažeidimas, bet ir reali kliūtis vykdant ES klimato įsipareigojimus.

Legalūs R-134a dujų pakaitalai

Norint išvengti nelegalių šaldomųjų agentų naudojimo, kurie gali kelti grėsmę gyvybei, sugadinti sistemas ir generuoti didelių keitimo išlaidų, labai svarbu atidžiai tikrinti etiketes ir pirkti tik iš patikimų tiekėjų.

Pramonė reaguoja į problemą, įvesdama naujos kartos sprendimus. Bendrovėje Orbia Fluor & Energy Materials sukūrė alternatyvą – Klea® 456A – kuri yra tiesioginis, tvarus R-134a pakaitalas antrinei rinkai. Tai ypač aktualu tuo metu, kai Europa ruošiasi kitam šaldomųjų agentų su dideliu GWP mažinimo etapui, planuojant sumažinti ES kvotą perpus iki 2027 metų.

Klea® 456A sukurta specialiai autoservisams, aptarnaujantiems senesnius transporto priemones, kurie nebegali pasikliauti vis sunkiau prieinamu ir reguliuojamu R-134a. Tai R-1234ze, R-134a ir R-32 mišinys, kurio GWP yra maždaug 55% mažesnis, palyginti su R-134a – išlaikant tą patį efektyvumą ir geresnį prieinamumą pagal galiojančias F-dujų nuostatas. Be to, Klea® 456A sumažina ilgalaikių šalutinių produktų, tokių kaip trifluoracto rūgštis (TFA), susidarymą, leidžiančią atitikti augančius vadinamųjų „amžinų chemikalų” (PFAS) ribojimo reikalavimus.

Klea® 456A klasifikuojama kaip nedegi, todėl panaikinama saugumo rizika ir efektyvumo mažėjimas, kurie gali atsirasti naudojant degias alternatyvas sistemose, pritaikytose R-134a. Tai reiškia, kad technikai gali naudoti turimus įrankius, įrangą ir alyvas, išvengdami brangių investicijų.

Naujos kartos produktai, tokie kaip Klea® 456A, suteikia transporto priemonių, įrengtų R-134a sistemomis, savininkams saugumo jausmą – jų automobiliai gali „išgyventi” iki eksploatavimo pabaigos saugiu ir efektyviu būdu. Tuo pačiu technikai gali rinktis aplinkai draugiškus šaldomuosius agentus be kompromisų sistemų efektyvumo ar klientų pasitikėjimo atžvilgiu.


Straipsnio autorius: dr. Robert Low CEng MIChemE, technologijų direktorius Orbia Fluor & Energy Materials

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!