Ar vis dar verta naudoti automobilio ozonavimą? Pradedame ozonatoriaus testą.

6 kovo 2025, 8:00

Ozonavimo paslauga pasiekė populiarumo viršūnę per COVID-19 pandemiją. Tuo metu ozonatoriai sparčiai dingo iš platintojų lentynų. Susidomėjimas sumažėjo, kai pandemija atslūgo. Ar tai buvo teisinga? Ką tik pradėjome seminarinį dviejų ozonatorių bandymą. Tai rinkoje jau gerai žinomi prietaisai, turintys išskirtinę savybę. Jie turi specialų leidimą, patvirtinantį jų naudojimo teisėtumą dirbtuvėse….

Ozonavimas ar kas?

Ozonas yra retas gamtoje randamas cheminis junginys, kurio formulė yra O3. Tai reiškia, kad jo molekulę sudaro trys deguonies atomai, todėl junginys yra nestabilus ir greitai skyla į dvi molekules – O2 ir O. Vienas laisvas deguonies atomas yra labai aktyvus ir greitai jungiasi su kitomis medžiagomis. Šis oksidacinis potencialas yra pagrindinis ozono privalumas. Jis gali sujungti bakterijų ląsteles ir dideles molekules, būtinas daugelio bakterijų, mielių, pelėsių ir virusų gyvybei. Tokiu būdu jos neutralizuojamos. Ozonas plačiai naudojamas dezinfekavimo procesuose, pavyzdžiui, geriamajam vandeniui, tačiau saugokitės – didelėmis koncentracijomis jis pavojingas žmonėms.

Iš kur ozonas atsirado transporto priemonių remonto pramonėje? Tai dujos, kurios puikiai tinka oro kondicionavimo sistemai, transporto priemonės ventiliacijos kanalams ar tiesiog visam automobilio salonui dezinfekuoti. Ozonatoriai, t. y. ozoną gaminantys prietaisai, Lenkijos autoservisuose naudojami jau daugiau nei du dešimtmečius, tačiau tik pandemijos metu žinios apie jų naudingumą pasiekė platų mechanikų ratą. Žinoma, tuo metu buvo pabrėžiamas išskirtinis ozono gebėjimas neutralizuoti virusus. Nors nebuvo atlikta jokių patikimų tyrimų, patvirtinančių, kad ozonas gali susidoroti su COVID-19 virusu, Sveikatos apsaugos ministerija ir daugybė mokslininkų jį rekomendavo, o sveikatos apsaugos tarnyba ozonatorius naudojo greitosios pagalbos automobiliams dezinfekuoti. Beje, tuo metu ozonatoriai buvo naudojami ne tik automobilių, visuomeninių autobusų ar traukinių vidaus patalpoms dezinfekuoti. Jie taip pat buvo naudojami pastatų viduje ir visur, kur buvo rizika, kad gali būti viruso ląstelių.

COVID-19 pandemija staiga baigėsi ir apie ozonavimą nebebuvo rašoma nacionaliniuose laikraščiuose ar pranešama per televiziją. Tačiau šimtai ozonatorių liko dirbtuvių lentynose ir tebėra naudojami. Ar verta tai daryti, nes, kaip manoma, mums nebegresia nežinomas mirtinas virusas? Ekspertai neabejoja.

– Ozonas buvo išrastas ne pandemijos metu. Ozono naudingumas dezinfekuojant transporto priemonių vidų, oro kondicionavimo sistemas ar ventiliacijos angas patvirtintas jau seniai. Pirmuosius ozonatorius, kurių našumas buvo daug mažesnis nei dabartinių, “Marelli” savo klientams tiekė jau daugiau nei prieš 25 metus ir jie sėkmingai atliko savo funkcijas. Ozonavimas yra itin veiksmingas pelėsių, bakterijų ir grybelių, galinčių sukelti įvairias ligas ne tik alergiškiems žmonėms, neutralizavimo procesas. Ozonavimas yra vienas veiksmingiausių oro kondicionavimo sistemos valymo būdų ir, beje, vienas paprasčiausių. Jame nenaudojamos jokios cheminės medžiagos. Prietaisas ozoną gamina iš paties oro. Jam reikia tik elektros energijos. Dirbtuvėms ozonatorius yra investicija, kuri atsiperka itin greitai. Paslaugą atlikti paprasta, tai netrukus pademonstruosime. – Grzegorzas Toczyńskis, “Marelli Aftermarket Poland Sp. z o.o.” techninio aptarnavimo vyresnysis specialistas, mums sakė. prieš pat mašinos pristatymo pradžią mūsų draugiškose dirbtuvėse.

Grzegorz Toczyński iš “Marelli Aftermarket Poland Sp. z o.o.”, pristatantis ozonatoriaus veikimo principą.
Ozonatorių bandymas – mašinų aprašymas

Mūsų bandyme dalyvauja du “Magneti Marelli” prekės ženklo ozonatoriai. M-MX 4000 modelis yra mažesnis įrenginys, skirtas lengvųjų automobilių ozonavimui. Jį galima naudoti ir didesnėms transporto priemonėms ar patalpoms, atitinkamai pailginant jo veikimo laiką. M-MX PRO ozonatorius yra didesnis ir šiek tiek pažangesnis įrenginys, kurį galima naudoti didelėms transporto priemonėms – pavyzdžiui, autobusams ar karavanams (tai padarysime netrukus) ir patalpoms. Toliau pateikiame išbandytų įrenginių techninius duomenis:

  • “Magneti Marelli M-MX 4000” – nedidelis ozonatorius, rekomenduojamas mažiems ir vidutinio dydžio kabinetams. Jo našumas – 4000-5000 mg/h. Jis ozoną gamina vadinamuoju vainikinio išlydžio metodu. Jis turi siaurą išleidimo kanalą – į komplektą įeina vamzdelis, kurį galima įkišti į sunkiai prieinamas vietas, pavyzdžiui, transporto priemonių ventiliacijos kanalus.
  • Magneti Marelli M-MX PRO – didesnis, labai efektyvus įrenginys, rekomenduojamas dideliems ir vidutinio dydžio kabinetams. Jo ozono generavimo našumas – 15 000 mg/h. Dujos gaminamos naudojant vainikinį išlydį ant keraminės plokštelės. Jame įmontuotas ozono koncentracijos jutiklis, leidžiantis nuolat kontroliuoti ozonavimo procesą. Valdymą palengvina spalvotas LED ekranas ir spausdintuvas su galimybe įrašyti asmeninius duomenis (kliento, automobilio ir kt.)….

Pastaba. 2024 m. liepos 1 d. Europos Sąjunga oficialiai pripažino ozoną kaip biocidą. Nuo šiol už neleistiną jo gamybą naudojant nesertifikuotą įrangą gali būti baudžiama. Bendrovė “Marelli Aftermarket” gavo nacionalinį leidimą Nr. 9853/24 ir šiuo metu atlieka europinę registraciją. Jis leidžia parduoti ir prekiauti ozonavimo įrenginiais ir, svarbiausia, teisėtai gaminti ozoną galutiniam naudotojui, t. y. dirbtuvėms. Nes būtent jis faktiškai gamina ozoną, kuriam taikoma registracija kaip biocidiniam produktui Europos Sąjungoje. Gamintojo, t. y. “Magneti Marelli”, ozono registracija apsaugo visus pardavėjus ir naudotojus visoje tiekimo grandinėje. Todėl mūsų bandomos įrangos naudojimas Europos Sąjungoje yra visiškai teisėtas. Daugiau apie šiuos leidimus parašysime mūsų bandymo santraukoje.

Kaip atliekamas ozonavimas?

Grzegorzas Toczyńskis pristato “Magneti Marelli” ozonatorių sertifikatus.

Mūsų ozonatorių bandymas prasidėjo nuo to, kad mūsų draugiškose dirbtuvėse patikimas “Marelli Aftermarket Poland” technikos specialistas Grzegorzas Toczyńskis, kuris jau padėjo mums atlikti kelis ankstesnius bandymus, pristatė ozonatorių. Šį kartą užduotis buvo paprastesnė nei, pavyzdžiui, paleidžiant padangų serviso mašinas. Ozonatoriai yra iškart paruošti darbui. Tačiau juos eksploatuoti reikia atsargiai, nes didelės koncentracijos ozonas yra pavojingas žmonių sveikatai.

Įrenginių veikimą geriausia paaiškinti praktiškai. Trumpai aptarę abiejų ozonatorių funkcijas (pvz., galimybę nustatyti laikmatį arba pasirinkti tikslinę ozono koncentraciją M-MX PRO modelio atveju), pradėjome veikti. Pacientas buvo BMW, kurio salonas išdavė ankstesnio savininko nesveiką priklausomybę. Cigarečių dūmų kvapas buvo taip įsiskverbęs į sėdynes ir lubas, kad net ir po ilgo laiko buvo jaučiamas būdingas kvapas.

Kaip atlikti ozono procedūrą, kad ji būtų visiškai veiksminga? Instrukcijos paprastos, tačiau svarbu įsiminti keletą detalių ir išvengti klaidų.

– Geriausia ozonatorių statyti automobilio išorėje ir vamzdžiu tiekti ozoną į vidų, pvz., pro pravirą langą. Pastatytas automobilio viduje, jis įsiurbs jau pagamintą ozoną, todėl gali pagreitėti vadinamojo ozono elemento arba vamzdelio susidėvėjimas (priklausomai nuo naudojamo tirpalo). Todėl dėl šio veiksmo sutrumpės ozonatoriaus tarnavimo laikas. Jei atidarysime vieną iš langų, norėdami įdėti vamzdelį į vidų, nieko blogo nenutiks, ozonas sunkesnis už orą, todėl jis vis tiek kaupsis netoli automobilio grindų, tačiau ventiliacijos anga jį stumia į viršų, o padidėjus koncentracijai, aukštesnės medžiagos, pavyzdžiui, lubos, taip pat bus “ozonuojamos”, – sakė Grzegorzas Toczyńskis iš “Marelli”. 

Prieš pradedant tiekti ozoną į saloną, kad procesas būtų kuo veiksmingesnis, geriausia užvesti automobilį, įjungti oro kondicionierių (jei jis automatinis, pakeičiame nustatymą į rankinį), nustatyti žemiausią išmetimo temperatūrą ir ventiliatorių į pirmą arba antrą “pavarą”. Be to, salone nustatome uždarą oro cirkuliaciją. Daugumoje transporto priemonių vėdinimo sistemų oras įsiurbiamas iš apačios – ozonas (sunkesnis už orą) bus stumiamas į viršų.

Pasak mūsų eksperto, galima ir kitokia konfigūracija, pvz., praėjus kelioms minutėms nuo apdorojimo ozonu pradžios pakeisti oro srauto kryptį – nuo pūtimo ant priekinio stiklo iki pūtimo ant kojų ir t. t., kad ozonas pasiektų visus transporto priemonės kanalus. Bakterijos greičiausiai kaupiasi ant kondicionieriaus garintuvo ir šildytuvo, kur yra drėgmė ir palanki temperatūra. Kad ozonas pasiektų šias vietas, procedūrą galite pradėti nustatę aukščiausią oro kondicionieriaus temperatūrą ir palikę atvirą oro cirkuliaciją. Po kelių minučių galite pakeisti nustatymą – į žemiausią temperatūrą ir uždarą sistemą. Taip ozonas pasieks jautrias vietas.

Naudojant “Magneti Marelli M-MX 4000” ozonatorių, norint atlikti visiškai veiksmingą standartinio dydžio lengvojo automobilio ozonavimo procedūrą, reikia nuo 15 iki 20 minučių. Šios procedūros pratęsti neverta, nes kraštutiniais atvejais, esant didelei koncentracijai, ozonas gali sureaguoti su kai kuriomis automobilyje esančiomis medžiagomis, pavyzdžiui, klijais ar lakais. Todėl dėl pernelyg ilgai trunkančios ozono procedūros gali atsilupti, pavyzdžiui, automobilio lubų apmušalas ar kitas klijais pritvirtintas elementas. Tačiau paplitusi nuomonė, kad ozonas gali pažeisti transporto priemonės elektronines sistemas, nėra teisinga. Jei automobilis labai užterštas, prieš apdorojant ozonu, žinoma, būtina pašalinti fizinius nešvarumus – išvalyti ir išsiurbti, pageidautina pakeisti salono filtrą, ir tik tada pereiti prie apdorojimo ozonu. Jei automobilyje tvyro ypač blogas kvapas, galite taikyti standartinę 15-20 minučių ozono procedūrą, tada kruopščiai išvėdinti automobilį ir dar kartą pakartoti procedūrą.

Kokiomis sąlygomis negalima ozonuoti automobilio?

Ozonavimą galima veiksmingai atlikti ir vasarą, ir žiemą, tačiau šaltuoju metų laiku tai padaryti lengviau. Ozonas yra jautrus aukštai oro temperatūrai ir UV spinduliams. Vasarą procedūrą geriausia atlikti kuo vėsesnėje vietoje, kai temperatūra neviršija 25 laipsnių Celsijaus. Viršijus šią ribą, ozonas greičiau suyra. Tačiau žema temperatūra ozonui įtakos neturi, todėl niekas netrukdo žiemą atlikti ozono procedūrą ne dirbtuvėse. Vasarą geriau to nedaryti tiesioginiuose saulės spinduliuose, net jei temperatūra yra žemesnė nei 25 laipsniai C, dėl minėtų UV spindulių.

 

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!