Projektuojant transporto priemonę itin svarbu kiek įmanoma labiau sumažinti triukšmą, vibraciją ir kietumo pojūtį. Pašalinant nepageidaujamus garsus ir vibraciją siekiama pagerinti vairuotojo bei keleivių komfortą, taip pat sumažinti mechaninį stresą, kurį patiria įvairūs transporto priemonės komponentai. Šis aspektas itin svarbus ir transmisijos sistemoje. Galiniais ratais varomuose automobiliuose (taip pat 4 varomų ratų transporto priemonėse) variklio galia į atitinkamas ašis perduodama pasitelkiant kardaninį veleną. Veikimo metu jo kampas kinta pavarų dėžės ir diferencialo atžvilgiu. Šis reiškinys vyksta pakabai sušvelninant smūgius, atsirandančius dėl kelio nelygumų. Prie kardaninio veleno galų tvirtinamas specialus sujungimas – nesant šio mazgo velenas tiesiog susilankstytų ir pertrūktų (1 pav.).
1 paveikslas
Vienas šio sujungimo tipų – tai lanksčiojo disko jungtis (dar vadinama kardaninio veleno mova). Tai sustiprinto pluošto guminis diskas, sujungiantis pavarų dėžės išėjimo veleno jungę (flanšą) su kardaninio veleno junge (flanšu). Tam tikruose modeliuose, kuriuose svarbus didelių sukimo apkrovų atlaikymas, prie kardaninio veleno jungės (flanšo) gali būti tvirtinama papildoma elastinė jungtis, prijungta prie pagrindinės pavaros jungės (flanšo). Kardaninio veleno mova sugeria transmisijos sistemos vibraciją ir apkrovos pakitimus. Sukimo momentas, prieš pereidamas į varantįjį veleną, diferencialo grandines ir ratus, pirmiausia turi būti tinkamai perduodamas per lanksčiąją jungtį. Jos dizainas specialiai pritaikytas tinkamam staigių jėgų absorbavimui, transmisijos sistemos trikdžių sumažinimui ir apsaugai nuo kampinio išsilenkimo – šis aspektas padeda sumažinti transmisijos sistemos triukšmą, vibraciją, šiurkštų veikimą.
Kardano movos patiria dideles apkrovas, todėl jas būtina patikrinti per kiekvieną reguliarų servisą. Bet koks kardano movos būklės pablogėjimas yra lengvai pastebimas. Dažniausi šio reiškinio požymiai – transmisijos sistemos vibracija, galinti suintensyvėti akceleracijos metu, taip pat transmisijos sistemos bildesys. Patikros metu nustatoma, ar elastinėje kardano movoje nėra įtrūkimų, įplyšimų, trūkstamų komponentų, lanksto deformacijų. Bet koks įtrūkimas ar netinkamas išsiplėtimas signalizuoja kardano movos pažeidimą – šiuo atveju reikalingas komponento keitimas. Keičiant elastinę kardano movą, ypač didelio nusidėvėjimo atveju, rekomenduojama patikrinti ir kardaninio veleno centruojančiąją – vedančiąją įvorę, taip pat susiliečiančius paviršius, varžtų sriegius. Esant bet kurio iš išvardintų komponentų nusidėvėjimui veleno vibracija gali pasireikšti net ir pakeitus elastinę movą. Taip pat kardaninio veleno jungties keitimas neatsiejamas nuo papildomų žinių, susijusių su šios dalies dizainu ir sandara.
Elastinė kardaninio veleno mova yra sudaryta iš kordais sustiprintos gumos, kurioje įdiegtos metalo įvorės – per jas bei susiliečiančias junges (flanšus) perkišami varžtai. Tokiu būdu užtikrinamas itin stiprus ir ilgaamžis sujungimas. Šis komponentas turi pasižymėti tinkamomis ekstremalių sukimo momentų, pasireiškiančių transmisijos sistemoje, slopinimo savybėmis, taip pat tinkamu radialinių, ašinių ir kampinių nukrypimų išlyginimu.
Dėl šių priežasčių sklandžiai užtikrinamas tinkamas komponento standumas (tempimas kompensuojamas įvairiomis kryptimis). Komponentas yra itin atsparus staigioms apkrovoms – šis aspektas leidžia užtikrinti ilgą tarnavimo laiką (2 pav.).
febi bilstein elastinės kardano movos skersinis pjūvis: siekiant tinkamo atsparumo sukimo apkrovoms movoje įdiegtas didelis kiekis tolygiai išdėstytų sustiprinančiųjų kordų (3, 4, 5 pav.).
2 paveikslas
Paveiksle parodytas armuotos elastinės movos skersinis pjūvis (vaizdas iš vidinės pusės). Jame matomi suspausti centruoti ir sulygiuoti kordų paketai – tokiu būdu užtikrinama stipri ir ilgaamžė jungtis. Kitame paveiksle parodytas armuotos elastinės movos skersinis pjūvis iš išorinės pusės. 6 ir 7 paveiksluose parodytas konkurento gaminio skersinis pjūvis: komponente galima pastebėti mažesnį kordų kiekį, taip pat pastebimas netolygus kordų lygiavimas – dėl šių priežasčių komponento tarnavimo laikas tampa itin trumpas, taip pat šiuo atveju tampa itin sudėtinga užtikrinti tinkamą sukimo apkrovų kontrolę – šis aspektas tokio pobūdžio komponentui yra itin svarbus.
Keičiant elastines kardano movas (priklausomai nuo transporto priemonės modelio) svarbu atkreipti dėmesį į specialius žymėjimus (lygiavimo ar krypties) – tik tinkamas montavimas leidžia užtikrinti sklandų movos veikimą. Taip pat pagal gamintojo specifikacijas rekomenduojama
3 paveikslas
4 paveikslas
5 paveikslas
6 paveikslas
7 paveikslas
pakeisti montavimo varžtus. Svarbu užtikrinti tinkamą varžtų užveržimą pagal transporto priemonės gamintojo nurodymus. Visas febi elastines kardaninio veleno movas gamina originalios įrangos gamintojas SGF – tai pasaulinis automobilių pramonės lyderis. Tokiu būdu užtikrinamas maksimalus patikimumas, komfortas ir montavimo tikslumas.
Komentarai