Europos Komisija paskelbė naują Europos automobilių pramonės veiksmų planą, kuris yra labai svarbus, atsižvelgiant į rimtus iššūkius, su kuriais susiduria pramonė. Europos automobilių dalių tiekėjai susiduria su nerimą keliančia padėtimi – vien 2024 m. jau paskelbta apie 54 000 darbuotojų atleidimą. Europos automobilių dalių tiekėjų asociacija (CLEPA) palankiai vertina Komisijos iniciatyvą, tačiau pabrėžia, kad daug svarbių klausimų dar neišspręsta ir kad dėl padėties rimtumo reikia imtis skubių ir konkrečių veiksmų.
Ankstesnė CO2 reglamento peržiūra
CLEPA palankiai vertina šiandien spaudos konferencijoje Komisijos nario A. Tzitzikosto pasiūlymą, kad CO2 reglamentų peržiūra bus pradėta 2025 m., o ne 2026 m., kaip buvo numatyta iš pradžių. Be to, peržiūra bus grindžiama technologiškai neutraliu požiūriu. Deja, veiksmų plano tekste nėra konkrečių įsipareigojimų šiuo klausimu.
CLEPA generalinis sekretorius Benjaminas Kriegeris pabrėžia: „Svarbu mažinti atitikties reikalavimus. Svarbiausias klausimas: kaip technologinis neutralumas bus įgyvendinamas praktiškai? Norėdama išlikti konkurencinga ir išsaugoti darbo vietas, ES turi priimti įvairias tvarias technologijas, įskaitant iš tinklo įkraunamus hibridinius automobilius (PHEV), padidinto veikimo nuotolio automobilius, vandenilį ir atsinaujinančius degalus. Esame pasirengę prisidėti prie tolesnių žingsnių, kurių pagrindinis principas yra „visiškas technologinis neutralumas“, kaip neseniai paskelbė Komisijos pirmininkė L. von der Leyen. Jie turi apimti aiškų ir tvarų švarių judumo technologijų, papildančių elektrifikavimą iki 2035 m. ir vėliau, vaidmenį.“
Skaitmeninimas ir prieiga prie transporto priemonių duomenų
Automobilių tiekėjai daro pažangą skaitmeninimo srityje. Svarbiausias veiksnys tiekėjams ateityje yra lygiateisė prieiga prie transporto priemonių duomenų, kurie yra būtini siekiant tobulinti inžineriją, diegti naujas paslaugas ir remti duomenimis grindžiamas inovacijas. Po daugiau nei aštuonerius metus trukusių diskusijų Komisijos veiksmų plane įsipareigojama parengti teisės akto pasiūlymą, kad būtų išlaisvintas duomenų ekonomikos potencialas ir suteikta prieiga visiems judumo ekosistemos dalyviams.
„Komisijos įsipareigojimas sukurti dalijimosi transporto priemonių duomenimis sistemą yra svarbus žingsnis į priekį. Tačiau delsimas gali stabdyti investicijas ir lėtinti pažangą tuo metu, kai svarbiausia yra greitis. Jei paaiškės, kad gairių nepakanka, reikės papildomo reguliavimo“, – sakė Benjaminas Kriegeris.
Parama antrinei rinkai ir autonominėms transporto priemonėms
Ne mažiau svarbi tolesnei automobilių antrinės rinkos plėtrai CLEPA palankiai vertina atnaujintas pastangas dėl Motorinių transporto priemonių bendrosios išimties reglamento. Joje pripažįstama, kad yra elementų, kenkiančių konkurencijai automobilių sektoriuje, ir poreikis pritaikyti reguliavimą prie dabartinių skaitmeninės aplinkos iššūkių.
Siekis sukurti bendrąją autonominių transporto priemonių rinką, kuris yra pagrindinis CLEPA reikalavimas, yra svarbus žingsnis į priekį, tačiau reikia daugiau užmojų. CLEPA ragina skubiai priimti reglamentą ir nustatyti aiškų neribotų visiškai autonominių transporto priemonių serijų patvirtinimo tvarkaraštį. Suderintas požiūris yra labai svarbus siekiant laiku įgyvendinti, sumažinti sąnaudas, taikyti lanksčias bandymų procedūras ir plėtoti būtiną skaitmeninę infrastruktūrą.
Europos konkurencingumo užtikrinimas
Labai svarbu užtikrinti Europos vaidmenį visų pagrindinių automobilių technologijų srityje, nekeliant rinkos iškraipymų. ES turi skubiai apsvarstyti politikos priemones, kurios užtikrintų Europos vertės kūrimą ir bendrą konkurencingumą – nesvarbu, ar tai būtų tikslinis finansavimas, paklausos paskatos, ar prekybos apsaugos priemonės. Turėtų būti siekiama sudaryti vienodas sąlygas, kartu išsaugant didelio masto gamybos ir pasauliniu mastu susietos tiekimo grandinės privalumus. Daugiau nei 3 000 įmonių, kurių dauguma yra MVĮ, priklauso nuo šio lankstumo, kad galėtų klestėti Europoje.
Pastarosiomis savaitėmis CLEPA ir jos nariai aktyviai bendravo su Europos Komisijos nariais, pristatydami praktines strategijas, skirtas tikslingiems sprendimams, kurie padėtų sektoriui atsigauti. Iki vasaros planuojami darbo grupių susitikimai, todėl tiekėjai ir toliau sieks skubių veiksmų. Rizika pernelyg didelė – Europos automobilių pramonės darbo jėga ir pramonės ateitis priklauso nuo drąsios ir ryžtingos politikos, kuri neapsiriboja retorika, o pereina prie veiksmų.
Komentarai