Elektroninė stabilumo kontrolės sistema arba ESC – tai elektroninė sistema, kuri padeda išvengti automobilio nuslydimo ir apsivertimo. Mažiausiai 40% mirtimi pasibaigusių nelaimių keliuose yra slydimo rezultatas.
Tyrimai rodo, kad ESC gali sumažinti tokių nelaimingų atsitikimų skaičių 80%. Faktas: Dauguma nelaimingų atsitikimų, kuomet vairuotojas nustoja kontroliuoti transporto priemonę, įvyksta tuomet, kai automobilis važiuoja netinkama trajektorija, pavyzdžiui posūkio metu, arba kuomet, atsižvelgiant į esamas sąlygas, viršijamas transporto priemonės greitis. ESC jaučia, kuomet transporto priemonė per daug pasilenkia į priekį ar šoną arba kuomet padangos pradeda netekti sukibimo. Ji akimirksniu sumažina variklio apsukas ir atitinkama jėga pristabdo vieną iš ratų, tokiu būdu transporto priemonė yra ir toliau valdoma.
Jeigu transporto priemonė yra pagaminta 2000 metais arba naujesnė, ji gali turėti ESC. Automobilis gali turėti ESC, o vairuotojas gali net apie tai nežinoti, kadangi skirtingi gamintojai šią sistemą vadina įvairiai.
Jutiklių grupė perduoda transporto priemonės eksploatavimo sąlygas vienam iš automobilio kompiuterių. Kuomet kompiuteris nustato, kad yra prarandama transporto priemonės kontrolė, per variklio valdymo sistemą jis iškart pradeda mažinti variklio greitį ir tinkamu būdu įjungia atitinkamą stabdį taip, kad transporto priemonės kontrolė būtų išlaikyta.
21-ojo amžiaus saugos diržai?
Daugybė tyrimų parodė, kad ESC yra labai veiksminga priemonė, norint užkirsti kelią transporto priemonės kontrolės netekimui ir mirtimi pasibaigiančioms avarijoms. Neseniai Kelno universitete atliktas tyrimas parodė, kad jei visi Europos automobiliai turėtų ESC, būtų galima išsaugoti 4 000 gyvybių ir išvengti 100 000 nelaimingų atsitikimų. „Mercedes“ kompanija teigia, kad ESC kaip standartinės įrangos jų transporto priemonėse įrengimas leido 29% sumažinti pavienių transporto priemonių avarijas bei 15% sumažinti bendrą avarijų kiekį. Firmos „Toyota“ tyrimai rodo, kad 30% sumažėjo avarijų, kuomet automobiliai susidūrė kaktomuša.
ESC turinčios transporto priemonės sumažina mirtinų avarijų, kurių priežastimi yra automobilio kontrolės praradimas, riziką per pusę, o apsivertimo rizika sumažėja 80%. Automobilių ekspertai apibūdina ESC kaip svarbiausią patobulinimą saugos srityje. Atsižvelgdamos į tokį žymų kelių eismo įvykių ir mirčių rizikos sumažinimą, Jungtinės Amerikos Valstijos, Kanada ir Australija priėmė naujus teisės aktus, pagal kuriuos ESC privalo būti įrengta visose naujose keleivius vežančiose transporto priemonėse. ES siūlo, kad pradedant nuo 2012 m., ESC turėtų naujų serijų automobiliai ir komercinės transporto priemonės, o nuo 2014 m. ESC būtų įrengta visuose naujuose automobiliuose.
Diagnostinių stočių statistika rodo, kad 60% visų transporto priemonių yra nuo 4 iki 12 metų amžiaus. Šiandien keliuose yra 10 metų senumo transporto priemonių, turinčių įrengtą ESC. Beveik trečdalis 2005 metų laidos transporto priemonių ir daugiau nei pusė visų 2007 m. lengvųjų transporto priemonių turi įrengtą ESC. Svarbu, kad ir vairuotojas, ir mechanikas žinotų, ar transporto priemonė turi ESC.
Kodėl? Dėl kelių svarbių priežasčių:
• ESC veiksmingumą lemia padangų ir transporto priemonės pakabos savybės. Jeigu padangos neturi sukibimo su kelio danga, tuomet tai panašu į vairavimą ant ledo. Būtent dėl to yra taip svarbu turėti geras padangos ir nesusidėvėjusias pakabos dalis.
• Atsarginės dalys (tokios kaip amortizatoriai) turi atitikti transporto priemonės gamintojo nuorodas. Kai kurios atsarginės dalys (ypač pigios, žemos kokybės) jų neatitinka. Šios dalys turės įtakos ESC veikimui ir stabdžiai gali būti įjungti tuomet, kuomet vairuotojas to visai nenori.
• Transporto priemonėms su įrengta ESC, kaip ir visoms kitoms transporto priemonėms, reikia reguliariai keisti stabdžių kaladėles, amortizatorius ir spyruokles, padangas bei kitas nusidėvinčias dalis. Rinkdamiesi atsargines dalis, būtinai įsitikinkite, ar jos yra pritaikytos gamintojo nustatytų originalių transporto priemonės valdymo galimybių atkūrimui. Tai ypač svarbu ESC veikimui. Net ir su ESC automobilio sustabdymas ir apsukimas priklauso nuo padangų kokybės. Gera padangų traukos jėga labai priklauso nuo gerai veikiančių amortizatorių ir spyruoklių. ESC veikimui gali pakenkti susidėvėję, prastos kokybės arba nepriderinti amortizatoriai.
Kuo ESC skiriasi nuo ABS arba ASC?
ABS padeda išvengti slydimo tiesia linija, o ASC apsaugo nuo ratų praslydimo, tačiau tik ESC apsaugo transporto priemonę nuo slydimo kreivėse.
ABS (Stabdžių antiblokavimo sistema) siekia apsaugoti padangas nuo užsiblokavimo arba praslydimo staigaus stabdymo metu. Tai padeda išlaikyti traukos jėgą ir pagerina transporto priemonės valdymą.
Antipraslydimo sistema (ASC) apsaugo padangas nuo greito sukimosi greičio didinimo metu, pavyzdžiui ant ledo arba drėgno oro sąlygomis. Tai padeda išlaikyti traukos jėgą greičio didinimo metu.
Elektroninė stabilumo kontrolės sistema yra skirta sulėtinti automobilį ir pagerinti jo valdymą posūkio metu. Ji naudoja tiek ABS, tiek ir ASC privalumus bei variklio valdymą ir šoninio greitėjimo jutiklį, padedantį sistemai nustatyti, kuomet transporto priemonė važiuoja kita kryptimi, nei nori vairuotojas. Ši hibridinė sistema padeda išvengti nuslydimo ir apsivertimo, o tai savo ruožtu gelbsti gyvybę.
ESC naudoja tuos pačius daviklius kaip ir ABS bei ASC, prideda šoninio greitėjimo jutiklio duomenis, o kai kuriais atvejais panaudoja vairavimo kampo jutiklį. Tai iš esmės lemia, kad kompiuterinė sistema žino apie kiekvienos padangos greitį, norimą variklio greitį, automobilio palinkimą pirmyn ir į šoną, numatomą vairavimo kryptį bei kuomet kuri nors padanga praranda traukos jėgą. ESC sugeba atlikti daugiau operacijų ir gali padaryti daugiau vairavimo korekcijų, nei bet kuris žmogus kada nors bus pajėgus. Visos sistemos – ABS, ASC ir ESC – kontroliuoja transporto priemonę, diferencijuodamos stabdžių stabdymo jėgą atskiriems ratams. Skirtingai nuo kitų sistemų, ESC taip pat turi galimybę reguliuoti variklio greitį (apsukas).
Kodėl verta pasirinkti KYB amortizatorius ESP turinčioms transporto priemonėms?
Nusidėvėję amortizatoriai nustoja veikti efektyviai po 80 000 kilometrų (50 000 mylių).
Žemos kokybės antrinės rinkos amortizatoriai ir techniniu požiūriu, ir veikimu važiavimo metu skiriasi nuo originalių atsarginių dalių. Amortizatorių veikimo skirtumas daro įtaką ir kitiems komponentams, pavyzdžiui, stabdžiams ir padangoms, sąlygodamas jų įtampą ir nusidėvėjimą.
Transporto priemonės naudojimo metu originalios atsarginės dalys nusidėvi. Tik KYB amortizatoriai yra pritaikyti originalių ESC bruožų atkūrimui.
Komentarai