6 premjerai kreipiasi į ES: „Pakeiskite politiką automobilių atžvilgiu”

11 gruodžio 2025, 12:06

6 ES valstybių – Lenkijos, Vengrijos, Slovakijos, Italijos, Čekijos ir Bulgarijos – premjerai laiške Europos Komisijos pirmininkei Ursulai von der Leyen paragino skubiai peržiūrėti ES politiką automobilių srityje. Jame įspėja, kad dabartiniai reglamentai gali pristabdyti Europos automobilių pramonę, vietoj to, kad ją stiprintų.

Kreipimąsi pasirašė: Donaldas Tuskas, Viktoras Orbanas, Robertas Fico, Giorgia Meloni, Petras Fiala ir Rosenas Želiazkovas. Laiške, kurį pasiekė PAP agentūra, premjerai nurodė, kad paskutinės diskusijos ES parodė būtinybę „atsisakyti ideologinio dogmatizmo”, kuris – jų nuomone – neduoda realių klimato rezultatų, o tuo pačiu metu veda dalį Europos pramonės „į žlugimo ribą”.

Šešių valstybių vyriausybės pabrėžė būtinybę visiškai taikyti technologinio neutralumo principą, argumentuodamos, kad neegzistuoja vienas idealus sprendimas transporto dekarbonizacijai. Vienos technologinės krypties primetimas – kaip teigia – stabdo vystymąsi, riboja inovacijas ir silpnina konkurenciją. Premjerai paragino būsimoje CO₂ emisijų normų naujų lengvųjų ir lengvųjų komercinių automobilių peržiūroje po 2035 m. išlaikyti erdvę ne tik elektromobiliams, bet ir įkraunamiesiems hibridams, vandenilio technologijoms, automobiliams su pailgintos autonomijos įrenginiais (range extender), taip pat būsimiems sprendimams, kurie tik vystosi.

Taip pat paragino pripažinti mažo anglies dioksido kiekio ir atsinaujinančių degalų, įskaitant biodegalus, vaidmenį kaip visaverčių transporto dekarbonizacijos priemonių. Jų nuomone, jie turėtų būti klasifikuojami kaip klimatui neutralūs degalai. Dokumente taip pat pateiktas pasiūlymas peržiūrėti CO₂ emisijų sunkiasvorių transporto priemonių nuostatas, kad gamintojai galėtų realiai pasiekti tikslus be bausmių grėsmės.

Premjerai kritikavo ir įmonių automobilių parkų dekarbonizacijos pasiūlymą, prašydami, kad EK sutelktų dėmesį į paskatų, gerųjų praktikų ir paramos programų kūrimą – o ne į vienos konkrečios technologijos favorizavimą. Išvadose pabrėžė, kad Europa yra lūžio taške:

– Galime ir turime įgyvendinti klimato tikslus, nesunaikindami savo konkurencingumo. Pramoninėje dykumoje nėra nieko žalio.

Europos asociacijos mėnesių mėnesiais įspėja, kad ES reglamentų kryptis, ypač dabartinėje ekonominėje ir geopolitinėje situacijoje, kelia grėsmę tūkstančiams įmonių ir šimtams tūkstančių darbo vietų. Automobilių sektorius nuosekliai reikalauja realistinio dekarbonizacijos kelio, technologinio neutralumo, atvirumo tolesniam įkraunamųjų hibridų ir mažo anglies dioksido kiekio degalų vystymuisi bei Europos transporto priemonių ir dalių gamintojų konkurencingumo apsaugos.

– Premjerų kreipimasis yra aiškus signalas, kad sektoriaus postulatus – iki šiol dažnai ignoruotus – pradeda prasiskverbti į aukščiausią politinį lygį. Tai ne tik laiškas. Tai pranešimas, kad diskusija apie klimato politiką automobilių pramonėje įžengia į naują fazę – tokią, kurioje pagaliau pradedama atsižvelgti į sektoriaus balsą ir realius rinkos iššūkius – sako Tomaszas Bębenas, Automobilių dalių gamintojų ir platintojų asociacijos (SDCM) pirmininkas, CLEPA valdybos narys.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!