Būdingas modernių dyzelinių variklių bruožas – itin sudėtingi ir jautrūs purkštukai. Populiariausia šio tipo dyzelinių variklių įpurškimo sistema yra „Common Rail“ (angl. Bendrosios kameros įpurškimo). Pagrindiniai šios dyzelinių variklių sistemos elementai yra purkštukai, kurie užtikrina degalų tiekimą į vidaus degimo kamerą.
Kaip reikėtų prižiūrėti dyzelinio variklio purkštukus?
„Common Rail“ purkštukų sistemoje purškimas kontroliuojamas elektroniniu būdu ir vyksta dėl labai didelio slėgio (virš 2 000 Mpa). Naujausios kartos „Common Rail“ purkštukai veikia 7 atskirais kuro įpurškimo etapais, dėl kurių vidaus degimas vyksta itin tiksliai. Šiuo būdu degalai paskirstomi itin ekonomiškai, pagerinami ir transporto priemonės ekologiniai parametrai. Taip automobilis išmeta mažiau žalingų medžiagų, tokių kaip azoto oksidai ar vidaus degimo proceso metu susidarantys šalutiniai produktai ir užtikrina švaresnį variklio vidų (pašalina anglies monoksido sankaupas). Deja, šios technologijos pažanga nėra vienareikšmiška, kadangi „Common Rail“ sistemų konstrukcija sudėtingėja, o jų jautrumas ir galimybė sugesti didėja.
„Purkštuko gedimo atveju, panašiai kaip ir sugedus aukšto slėgio siurbliui, kuris yra toje pačioje „Common Rail“ sistemoje, gali nutikti keli dalykai: gali būti pastebimas netolygus variklio darbas, variklio „kalimas“, netolygus variklio darbas laisva eiga, variklio kratymasis užvedant, variklio išsijungimas važiuojant, didesnės degalų sąnaudos, dūmijimas iš išmetamojo vamzdžio ir triukšmingas pačių purkštukų darbas. Purkštukai dažniausiai sugadinami tada, kai jie nuolatos būna „atviri“ (kaip piltuvėliai) arba užsidarę. Purkštukai taip pat gali nustoti dirbti dėl besilupančių aukšto slėgio siurblio sluoksnių ir bet kokių nešvarumų, kurie gali patekti į įpurškimo sistemą. Neveiksmingas filtravimas yra viena didžiausių „Common Rail“ purkštukų gedimo priežasčių“, – sako Andrzej Husiatyński iš „Total Polska“.
Į ką reikėtų atsižvelgti ieškant gedimo bei juos keičiant?
Jei purkštukai neveiks, degalai nebus tiekiami į vidaus degimo kamerą ir užvesti variklį gali būti tiesiog nebeįmanoma (priklausomai nuo sugadintų purkštuvų kiekio). Atviras purkštukas gadins oro ir degalų mišinio proporcijas, todėl bus pažeistas degalų degimo proceso tikslumas. Dėl šios priežasties išaugs išmetamųjų dujų kiekis ir smarkiai padaugės anglies monoksido sankaupų ant stūmoklio ir įsiurbimo vožtuvo sistemos. Netinkamas oro-degalų mišinys dažniausiai gali būti įvertinamas matuojant su lambda zondu, kuris sugedus purkštuvui gali rodyti pakitusius matavimo rodiklius. Šis fenomenas neginčijamai paliks pėdsaką ECU atmintyje, kuri gali nurodyti klaidą, susijusią su lambda zondo panaudojimu. Panašia nutinka ir vertinant variklio darbingumo sumažėjimą bei netolygų variklio darbą laisva eiga.
„Būtini veiksmai, tikrinant purkštukų darbą, yra diagnostika testeriu ir teisingi problemų kodų nuskaitymai. Kaip minėta anksčiau, neveikiant purkštuvams gali kilti daugybė papildomų problemų, pavyzdžiui, pasikeitusi išmetamųjų dujų sudėtis. Teoriškai tai nėra tiesiogiai susiję su įpurškimo sistema. Bandant pašalinti pačius purkštukus, gali pasirodyti, kad jie yra „prikepę“ po purvo sluoksniu ir nuimti juos rankomis bus paprasčiausiai neįmanoma. Tokiu atveju reikėtų naudoti specialius hidraulinius trauktuvus, kurie turėtų padėti išspręsti šią problemą. Šio tipo prietaisai turėtų būti kiekvienose dirbtuvėse, kuriose dirbama su dyzeliniais varikliais. Pašalintą purkštuką reikėtų patikrinti ant tinkamo profesionalaus purkštuvų tikrinimo stendo“, – paaiškina Andrzej Husiatyński.
Jei tai yra elektromagnetiniai „Common Rail“ pirmos ir antros kartos purkštukai, galima juos regeneruoti, jeigu visi būtini komponentai jau pakeisti naujais. „Piezo“ purkštukai (teoriškai) yra neatnaujinami ir turi būti pakeisti naujais – išskyrus „Bosch“ firmos purkštukus, nes jie atnaujinami gamintojo gamyklose, tačiau ši procedūra nėra plačiai naudojama.
Atnaujinti purkštukai yra patikrinami naudojant testavimo stendus. Tikrinamas purkštukų sandarumas, kuro dozavimas (hidraulinės sąnaudos), įpurkštų degalų slėgis, veikimo trukmė, purškimo būdas ir daugybė kitų parametrų, kurie padeda išsiaiškinti purkštuko efektyvumą. Gauti rezultatai turėtų būti palyginti su standartiniais gamykliniais parametrais. Atnaujintiems kuro purkštukams yra suteikiamas vadinamasis „IMA kodas“, kuris įvedamas po to, kai jie yra įstatomi į variklį. Jeigu tai nėra padaryta, ECU gali nesugebėti valdyti purkštukų savarankiškai, o tai gali sukelti variklio sutrikimus arba sutrikdyti jo užvedimo procesą.
Kaip minėta anksčiau, „Common Rail“ purkštukai yra itin jautrūs bet kokiai degalų taršai, kuri gerokai sumažina jų darbo trukmę.
Kaip pasirūpinti purkštukais ir pailginti jų tarnavimo laiką?
„Prevencija yra geriau nei taisymas, tad vairuotojai turėtų nepamiršti reguliariai keisti degalų filtro. Filtras turi sugerti visus nešvarumus, bet tuo pačiu metu būti tinkamo tūrio, kad netrukdytų variklio darbui. Taip pat būtina naudoti aukščiausios kokybės degalus. „Total“ degalinėse mes itin didelį dėmesį kreipiame į šiuos dalykus, kad galėtume pasiūlyti vairuotojams patikimus sprendimus tiek benzininiams, tiek ir dyzeliniams automobiliams. Kartu su reguliariu ir patikimu aptarnavimu, tai yra ilgo ir sėkmingo variklio darbo garantija“,– apibendrindamas teigia Andrzej Husiatyński.
šaltinis: Intercars.lt
Komentarai