13-ojo Allianz Motor Day metu grupė pristatė savo poziciją ir prognozes dėl autonominio judumo ateities, dėmesį sutelkdama į saugumą, atsakomybę ir visuomenės pripažinimą.

Autonomija automobilių pramonėje klesti visu pajėgumu. „Autopilоtas” automobilyje jau nebenuostebina nieko, net jei jis veikia tik esant nuolatiniam vairuotojo dėmesiui ir kelio kontrolei. Kai kuriuose pasaulio regionuose automobiliai gali teisėtai važiuoti be nieko už vairo (pavyzdžiui, Waymo taksi San Fransiske). Europoje ši tema tačiau vertinama šiek tiek atsargiau, daugiausia saugumo ir nelaimingų atsitikimų mažinimo pretekstu. Savo pasiūlymus pristato Allianz per spaudos konferenciją savo renginyje Motor Day.
Pagrindiniai postulатai Europai
Allianz iškėlė tris pagrindinius reikalavimus, skirtus saugiam autonominio judumo diegimui: pirma, reikalauja bendros europietiškos „Vairuotojo pažymėjimo” autonominiams transporto priemonėms. Reikalingas vieningas europietiškas homologacijos modelis su suvienodintomis techninėmis ir bandymo procedūromis autonominiams automobiliams, įskaitant simuliacijas ir praktinius bandymus įprastame kelio eisme. Tai turėtų užtikrinti, kad transporto priemonė įrodytų, jog sugeba saugiai susidoroti su visomis kelio eismo užduotimis.
Antra, įmonė reikalauja vieningų ES standartų prieigai prie duomenų iš transporto priemonių, ypač susijusių su nelaimingais atsitikimais ir saugumu, draudikams ir reguliavimo institucijoms. Šie duomenys turėtų likti Europos jurisdikcijoje ir būti traktuojami kaip strateginis turtas.
Trečia, labai svarbi yra bendra europietiška duomenų bazė kritinėms kelio situacijoms autonominiams automobiliams (4 lygis). Ji turi registruoti visus įvykius autonominiame režime bei situacijas, artimas nelaimingam atsitikimui, kad būtų galima daryti išvadas ir gerinti saugumą.
Sistemų vaidmuo ir tikėtinas eismo įvykių sumažėjimas
Allianz technologijų centro (AZT) ekspertai prognozuoja, kad automatizavimas sumažins žmogaus klaidos sukeltų nelaimingų atsitikimų skaičių – pagrindinę susidūrimų priežastį. Allianz tikisi, kad kelių eismo įvykiai Europoje sumažės 20 procentų iki 2035 metų ir daugiau nei 50 procentų po 2060 metų.
Dabartinė Allianz žalos analizė parodė, kad aktyviai stabdančios pagalbinės sistemos jau dabar reikšmingai mažina nelaimingų atsitikimų dažnumą. Pavyzdžiui, transporto priemonėms su priekine avarinės stabdymo asistentu užfiksuotas vidutiniškai 30 procentų galinių susidūrimų plynančiame eisme sumažėjimas. Be to, AZT tyrimas parodė, kad iki 66 procentų visų susidūrimų atbulinėjant būtų galima išvengti, jei aktyviai įsikišančios galinės avarinės stabdymo sistemos būtų montuojamos serijine gamyba. Dėl to Allianz ragina įstatymų leidėjus įstatymu įpareigoti montuoti šias sistemas ir galinėje transporto priemonės dalyje.
Mažiau įvykių nereiškia mažesnių pajamų servísams, arba remonto išlaidų augimas
Nors autonominis vairavimas lemia mažesnį žalos dažnumą, įmonės ekspertai prognozuoja, kad atskiros žalos vertė išaugs, nes transporto priemonės tampa vis sudėtingesnės technologiškai. Mažesnis žalos dažnis bus kompensuotas didesnėmis remonto išlaidomis, kylančiomis daugiausia iš jutiklių, atsarginių dalių ir darbo kaštų. Verta pridurti, kad naujos rizikos formos, tokios kaip programinės įrangos klaidos ar kibernetinės atakos, reikalaus naujų draudimo apsaugos rūšių.
Visuomenės pasitikėjimas autonominiais automobiliais
Reprezentatyvus vartotojų tyrimas, kurį Allianz atliko septyniose Europos šalyse, parodė ambivalentišką požiūrį į autonominį vairavimą. Vidutiniškai 56 procentai respondentų tikisi aukštesnio arba bent jau tokio paties saugumo lygio autonominiuose automobiliuose, palyginti su žmonių vairuojamais.
Didžiausią pasitikėjimą rodo italai (65 procentai), mažiausią – apklausti Didžiojoje Britanijoje (44 procentai). Tuo pačiu metu 69 procentai respondentų baiminasi dėl sistemos patikimumo netikėtose situacijose, o 72 procentai laiko technologiją per nauja ir neišbandyta.
Allianz pabrėžia, kad pasitikėjimas priklauso ne tik nuo techninio tobulumo, bet ir nuo įrodymų, skaidrių duomenų, griežtos priežiūros ir aiškios atsakomybės. Pasak įmonės ekspertų, automatinė sistema dažnai reaguoja greičiau ir geriau nei žmogus, o autonomija gelbsti gyvybes, užtikrindama bent jau tokį patį saugumą kaip tradiciniai automobiliai.
Kas bus su draudimu?
13-ojo Allianz Motor Day susirinkę ekspertai vieningi savo tezėje: vokiškas rizikos atsakomybės modelis (Gefährdungshaftung) ir privalomasis civilinės atsakomybės draudimas yra geriausias sprendimas ir autonominiams automobiliams, užtikrinantis geriausią apsaugą nelaimingų atsitikimų aukoms. Pagrindinis privalumas yra tas, kad nukentėjusysis turi paprastą pretenzijos pagrindą – jis turi tik įrodyti žalą, kilusią dėl mechaninės transporto priemonės eksploatacijos.
Allianz kategoriškai atmeta idėją perkelti atsakomybę gamintojui produkto atsakomybės rėmuose, nes tai reikalautų iš aukos įrodyti produkto defektą, o tai yra didelė ir brangi praktinė kliūtis. Įmonė iškelia aiškią sąlygą: nukentėjusiųjų apsauga turi likti draudimo centre. Atsakomybė turi būti tenka transporto priemonės savininkui, nepriklausomai nuo to, ar vairuoja žmogus, ar mašina, o civilinės atsakomybės draudikai turi ir toliau būti pirmoji kontakto instancija.

Komentarai