Muitai atsitraukia, įtampa išlieka – Europos automobilių pramonė kryžkelėje

4 rugpjūčio 2025, 10:08

JAV ir Europos Sąjunga oficialiai paskelbė „prekybos karo pabaigą”. Tačiau už šį ramybę Europos gamintojai, ypač automobilių pramonės, turės brangiai mokėti. Naujas susitarimas jiems kelia daugiau klausimų nei suteikia tikrumo – ir jokių lengvatų. Ar susitarimas tikrai atneš stabilumą, ar dar labiau pagilins interesų skirtumus abipus Atlanto?

Europos Sąjunga ir Jungtinės Valstijos sudarė prekybos susitarimą, kuris – prezidento Donaldo Trumpo teigimu – turėtų užbaigti visus nesutarimus ir įvesti „didžiausią iš visų sandorių”. Tačiau Europoje, ypač automobilių sektoriuje, entuziazmas yra švelniausiai tariant nuosaikus. Taip, 15 procentų skamba geriau nei 30, bet tai vis dar rimtas naštas automobilio ir dalių gamintojams.

Nauji muitai: mažiau nei turėjo būti, bet daugiau nei buvo

Svarbiausias susitarimas – pastovaus 15 procentų muito tarifo įvedimas didžiajai daliai prekių, eksportuojamų iš ES į JAV, įskaitant automobilius ir automobilių dalis. Tai mažiau nei anksčiau žadėti 30% ar 27,5%, bet vis dar žymiai daugiau nei iki šiol galiojusi 2,5% automobiliams ir 1,5% komponentams pagal Pasaulio prekybos organizacijos taisykles.

Ursula von der Leyen, Europos Komisijos pirmininkė, užtikrina, kad nustatytas tarifas yra „aiškus lubos, be galimybės toliau didinti” ir kad susitarimas „įveda nuspėjamumą”. Tačiau automobilių pramonė nedemonstruoja hurra-optimizmo – Europos automobiliai ir dalys tiesiog pabrango Amerikos rinkoje.

Muitai vietoj konkurencingumo

Automobilių pramonė seniai ragino susitarimą tipo „nulis už nulį”, t.y. visišką muito panaikinimą abiem pusėms. Toks modelis buvo iš dalies įgyvendintas lėktuvams, chemikalams, generiniams vaistams, puslaidininkiams ir kai kuriems žemės ūkio produktams. Bet automobiliai ir dalys? Deja – pilni 15%.

– Tai gali būti „geriausias rezultatas, kurį buvo galima pasiekti”, nors greičiausiai pats Trumpas nustebęs, kad savo šauksmais ir grasinimais pirštu sugebėjo išderėti tiek daug. Gerai JAV, blogiau Europai, nors pliusu išlieka faktas, kad bent jau kol kas nutolo atviro prekybos karo vizija. Dalių gamintojams tai reiškia didesnes sąnaudas ir mažesnį konkurencingumą. Tokiu sunkiu momentu kaip dabar tai nėra gera žinia, – sako Tomasz Bęben, Automobilių dalių platintojų ir gamintojų asociacijos (SDCM) valdybos pirmininkas.

O kaip su lengvatomis ir apsaugos mechanizmais?

Pramonė atkreipia dėmesį į faktą, kad ne visa informacija yra viešai prieinama ir aiški. Pavyzdžiui, iki šiol Europos tiekėjai galėjo naudotis vadinamuoju kompensaciniu mechanizmu pagal 232 skyrių. Jis leido gauti muito atleidimus, jei JAV automobilių gamintojai naudojo iš ES importuotas dalis ir negalėjo jų lengvai pakeisti. Šis mechanizmas turėjo veikti iki 2027 metų.

Problema ta, kad naujajame susitarime neaišku, ar šios taisyklės toliau galioja. Kitas klausimas – ar įmonės turės mokėti 15%, net jei gamina JAV?

Kada tai viskas įsigalios?

Nauja 15% stawka turėtų galioti nuo rugpjūčio 1 d., kaip paskelbė Baltieji rūmai. Ji bus įvesta JAV prezidento vykdomuoju potvarkiu. ES pusėje vyksta darbai dėl bendro pareiškimo – politinio dokumento, bet teisiškai neprivalomo.

– Jungtinės Valstijos gavo „gražų susitarimą”, o Europa iš esmės sutiko su žymiai blogesnėmis sąlygomis nei galiojo iki šiol. Automobilių pramonė todėl į naują susitarimą žiūri su atsargiu skepticizmu. Palengvėjimas? Gal laikinas. Stabilumas? Popieriuje. Viena aišku – Europos gamintojai ir tiekėjai vis dar nežino, ant ko iš tikrųjų stovi, ir ar po akimirkos Trumpas nepakeis nuomonės. Jau dabar iš Baltųjų rūmų sklinda balsai, kad JAV pasilieka teisę pakelti tarifus, jei susitarimas – apkrautas įsipareigojimais ES pusėje – nebus įgyvendinamas prezidentą Trumpą tenkinančiu mastu, – priduria Tomasz Bęben.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!