Cypiantys stabdžiai – kokie problemos šaltiniai ir kaip jų išvengti?

20 birželio 2025, 7:18

Garsai, sklindantys iš stabdžių sistemos, nuo lengvo cypimo iki neraminančio grandymo, yra viena dažniausių pretenzijų priežasčių, apie kurias pranešama autoservise. Šiuolaikiniuose automobiliuose, ypač elektriniuose ir hibridiniuose, jų atsiradimo rizika didėja dėl lengvos konstrukcijos ir aukštesnių akustinio komforto reikalavimų. Pagrindinis veiksnys, galintis užkirsti kelią tokioms problemoms, yra tinkamas stabdžių kaladėlių parinkimas ne tik pagal matmenis, bet pirmiausia pagal trinties mišinio sudėtį. Textar ekspertai paaiškina, kaip veiksmingai pašalinti triukšmą ir vibraciją stabdžių sistemoje.

Kodėl stabdžiai cypia?

Trintis tarp stabdžių kaladėlės ir disko stabdymo metu gali sukelti rezonansinio cypimo atsiradimą stabdžių sistemoje. Šis triukšmas gali siekti net iki 100 dB, tai yra prilygti pneumatinio plaktuvo darbo garsumui. Priklausomai nuo konkrečios priežasties, vairuotojai gali susidurti su įvairiais garsų tipais, pavyzdžiui, cypimu, grandymu arba garsu, primenančiu valymo plieninės šepetėlio braižymą. Šie erzinantys garsai yra viena pagrindinių pretenzijų priežasčių, apie kurias pranešama autoservisuose.

Nenuostabu – automobilių pramonės siekis naudoti lengvas konstrukcijas, įvairius pavaros tipus ir šiuolaikinius vairuotojo pagalbos sistemas didina vibracijos ir jas lydinčių garsų atsiradimo riziką. Pavyzdžiui, sumažinto svorio elementai yra labiau linkę į cypimą ir trintį. Variklio garso nebuvimas elektromobiliuose reikalauja tylesnių stabdžių. Tuo pačiu metu auga klientų lūkesčiai dėl komforto. Todėl teoriškai natūralūs garsai, sklindantys iš automatinių pavarų dėžių ar elektroninių transporto priemonės valdymo pagalbos sistemų, skatina vairuotojus apsilankyti autoservise. Vartotojai dažnai nesuvokia, kad vienas iš būdų išvengti automobilių triukšmo yra tinkamų stabdžių kaladėlių parinkimas.

TMD Friction kompanijos, kuriai priklauso Textar prekės ženklas, ekspertai rekomenduoja ypatingą dėmesį skirti stabdžių kaladėlių pasirinkimui keičiant stabdžius. Mechanikas turėtų pasirinkti kaladėlių komplektą, tiksliai pritaikytą konkrečiam automobiliui, kad užtikrintų tylų stabdymą ir taip išvengtų pretenzijų.

Viskas priklauso nuo trinties medžiagų

Standartinių stabdžių kaladėlių trinties mišiniai yra suprojektuoti taip, kad veiktų daugelyje skirtingų transporto priemonių. Palyginti su sprendimais, pritaikytais konkretiems automobilio reikalavimams, šie universalūs mišiniai linkę generuoti didesnį triukšmą. Todėl autoservisų naudojami originalios įrangos (OE) tiekėjų, tokių kaip TMD Friction, siūlomi kaladėlės leidžia tyliai stabdyti.

Dėl daugiau kaip 80 metų patirties gaminant trinties medžiagas originaliai įrangai Textar prekės ženklu ir išplėstos testavimo bazės, TMD gali sumažinti NVH (triukšmas, vibracijos, nemalonumas, angl. Noise, Vibration, Harshness) grupės problemų atsiradimo riziką. Patyrę gamintojai kuria trinties medžiagų mišinius, tiksliai pritaikytus konkretiems automobiliams, atsižvelgdami į jų stabdžių sistemų charakteristikas ir numatytą naudojimą. Esminis vaidmuo tenka tiek pačiam mišiniui, tiek jame naudojamiems komponentams. Idealiuoju atveju jie turėtų pasižymėti žemu savarankiškų vibracijos lygiu ir gerais slopinimo savybėmis.

Be įvairių trinties mišinių, yra ir papildomų būdų, kurie gali padėti slopinti vibracijos perdavimą nuo kaladėlės kitiems komponentams. Tam naudojamos 350 skirtingų slopinančių poveržlių, tarpiniai sluoksniai, kryptingas montavimas, įpjovimai, fazavimas ir papildomi svareliai.

– Norėdami pasiekti NVH reiškinių šaltinį, turime atlikti tikrą detektyvinį darbą. Todėl mūsų triukšmo mažinimo komandos specialistai šiais klausimais užsiima jau stabdžių kaladėlių kūrimo metu. Triukšmo atsiradimo priežastys dažnai būna labai sudėtingos. Ne visada galima atkurti ar numatyti stabdymą lydinčius garsus testiniu būdu. Dėkojant mūsų pačių analitiniams ir modeliavimo įrankiams, 10 testavimo stendų ir kelių testavimams, garantuojame, kad Textar kaladėlės atitinka NVH reikalavimus ir nepriklausomoje atsarginių dalių rinkoje, – sako Wolfgang Hoffrichter, vyresnysis NVH inžinierius TMD Friction.

Pirminio stabdžių triukšmo priežasties nustatymas

– Žmonės dažnai klaidingai mano, kad kalta stabdžių kaladėlė. Tuo tarpu priežastis kartais būna susidėvėję pakabos elementai arba dalys, kurios labai skiriasi nuo originalių. Tokie atvejai reikalauja ekspertinių žinių, kad būtų identifikuotas problemos šaltinis. Todėl remiame savo klientus ir per tiesiogines susitikimus, aptardami konkrečius autoservisų atvejus, – pabrėžia Marcin Ostrowski, Textar prekės ženklo techninis treneris.

Siekdama veiksmingai išvengti montavimo klaidų, galinčių sukelti triukšmą, TMD Friction siūlo autoservisams eilę naudingų sprendimų, padedančių pagerinti stabdžių sistemos veikimo komfortą ir akustiką bei išvengti pretenzijų. Tai vadovai, procedūros ir dokumentai, tokie kaip kontroliniai sąrašai, taip pat techniniai straipsniai, prieinami Textar interneto svetainėje. Be to, technikos komanda organizuoja mechanikams stacionarius mokymus ir nemokamus internetinius seminarus.

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!