Alkūninio veleno balansavimas: užgaida ar būtinybė?

30 rugpjūčio 2013, 0:04

Atlikdami variklio kapitalinį remontą, dauguma automobilių savininkų vis dar svarsto, ar būtina atlikti alkūninio veleno balansavimą. Pagrindinė abejonė kyla dėl to, ar verta „švaistyti pinigus“ šiai operacijai. Pamėginsime paprastai ir suprantamai atsakyti į šį klausimą.

Anot technikos mokslų profesoriaus V. Ščepetilnikovo, tinkamas automobilio detalių balansavimas prailgina jo eksploatavimo laikotarpį nuo 25 iki 100 procentų, o galingumą padidina 10 procentų (Основы балансировочной техники. Т. 1. – Уравновешивание жестких роторов и механизмов / Под ред. В.А. Щепетильникова. – М.: Машиностроение, 1975г.).

Galime apskaičiuoti šio teiginio pagrįstumą: esant 6000 APM (apsisukimų per minutę), 20 kilogramų sveriantis alkūninis velenas sudarys išcentrinę jėgą, lygią 788 kg (kai masė pasiskirsto netolygiai (vos 0,1 mm) dėl veleno išlinkimo smagračio tvirtinimo vietoje, netinkamo šlifavimo bei disbalansą galinčių sukelti elementų pakeitimo (tokių kaip alkūninio veleno atsvaros, stūmokliai, švaistikliai, smagratis, sankaba ir t.t.).

Alkūninio veleno sukurta griaunančioji jėga pasiskirsto į atramos taškus ir sukelia:
• kuro sąnaudų didėjimą;
• galingumo mažėjimą;
• variklio ir kitų automobilio įtaisų dilimą;
• didesnę vibraciją ir triukšmą salone, o tai neigiamai veikia ir vargina vairuotoją bei keleivius.

Atlikta apklausa parodė, kad po alkūninio veleno balansavimo:
• variklio galingumas padidėja apie 10–15%;
• variklis stabiliai veikia visais režimais;
• kuro sąnaudos sumažėja apie 5–10%;
• dingsta vibracija.

Mūsų „didelių greičių“ laikais turbūt kiekvienas protingas vairuotojas supranta, koks svarbus yra automobilio ratų balansavimas ir, kad jis turi būti atliekamas kiekvieną kartą permontavus padangą. Deja, ne kiekvienas žino, kad alkūninio veleno balansavimas po variklio kapitalinio remonto yra taip pat labai svarbus ir, netgi, būtinas veiksmas.

Parengta pagal SP „V.M.S. Ltd“ informaciją
 

Komentarai

Komentarų nėra. Būkite pirmas!