Netipiški garsai užvedant, išjungiant variklį arba važiuojant, dažniausiai yra pripažįstami dviejų masių smagračio gedimu. To priežastimi gali būti įtampos kritimas užvedant variklį, įpurškimo sistemos gedimas arba per laisvas ašinis pavarų dėžės velenas.
Garsai užvedant variklį
Neįprastų garsų užvedant variklį simptomai yra dviejų masių smagračio beldimas, sankabos ar pavarų dėžės srityje. Pats užvedimas gali trukti ilgiau negu visada, o užvedus variklis gali netolygiai dirbti.
Įtampos kritimas užvedant automobilį iššaukia elektrinių komponentų darbo nutraukimą ir įrašą į automobilio kompiuterio atmintį apie gedimus. Taip įvykti gali starterio gedimo, nepilnai įkrauto akumuliatoriaus arba pernelyg didelio pasipriešinimo starterio elektros grandinėse.
Jeigu starteris nepasiekia automobilių gamintojo rekomenduoto apsukų greičio užvedant automobilį, (apie 300 aps./min) kyla didelė vibracija dvimasio smagračio – DKZ rezonansinė vibracija, o tai yra triukšmo priežastis užvedant variklį (dažnai apsunkina šiltą variklį – išplečia medžiagą, o laidumas krenta). Jei priežastis buvo DKZ gedimas, triukšmas kiltų esant nedidelėms apsukoms važiuojant. Vibracija per ilgą laiką gali sukelti dalių gedimus.
Norint išspręsti šią problemą, reikia patikrinti akumuliatoriaus būseną ir jei reikia, įkrauti arba pakeisti akumuliatorių. Reikia patikrinti (jei reikia išvalyti arba pakeisti) elektros jungtis tarp akumuliatoriaus, starterio, generatoriaus ir kėbulo. Verta priveržti elektros jungtis gamintojo rekomenduotu sukimo momentu ir apsaugoti nuo korozijos. Patikrinti starterio būklę. Jei reikia, patikrinti atskirus elementus, išvalyti ir sutepti arba pakeisti starterį.
Elektros kontaktų valymas starterio ir generatoriaus elektros grandinėse sumažina įtampos kritimą ir pagerina elektros tiekimą starteryje. Suteptas kolektorinis starteris išsivalo po kelių variklio užvedimo procedūrų. Starterio sukimosi greitis vėl pasiekia normą, rekomenduojamą gamintojo.
Diagnostika atliekama paprastai – kai variklis karštas atjungiama purkštuko galia arba „common rail“, pajungiami diagnostikos prietaisai ir stebimos matavimo blokuose faktiškos variklio apsukos veikiant starteriui. Turi būti minimaliai 300 apsukų (> 300 min -1 ).
Verta patikrinti ar nėra problemų su droselio oro uždarymo sklendėmis (triukšmas išjungiant variklį) arba didelių normų skirtumų dirbant varikliui tuščia eiga ir bendrųjų problemų įpurškimo sistemoje.
Ašinis pavarų dėžės perdavimo veleno laisvumas
Patikrinti ašinį pavarų dėžės perdavimo veleno laisvumą. Maksimali vartojimo norma intervale 0,14-0,16 mm arba arti nulio. Atsiradus laisvumui keičiant dvimasį smagratį išryškėja klaidos:
- Negalima įjungti pavaros (defektas pasireiškia epizodiškai: pridžiūvus tepalui ir jam susimaišius su dulkėmis nuo trinties padidina stabdymo momentą ant veleno, diskas yra paimamas su atsilaisvinusiu velenu ir yra problema jungiant sankabą);
- neįmanoma įjungti bėgio;
- nors sankaba įminta, transporto priemonė juda;
- važiuojant: spaudžiant akseleratoriaus pedalą juda sankabos pedalas;
- sankaba slysta, neteisingai atsijungia, juda arba greitai susidėvi;
Priežastys
- guolis vartosi dėžutėje (stop magnis/aliuminio lydinys);
- Padidėjęs ašinis laisvumas.
Patarimai
- Guolio arba pavarų dėžės galinio korpuso keitimas;
- Nauja pavarų dėžė.
Vairuojant girdimi garsai
Simptomai:
Barškėjimas arba trūkčiojimas didinant greitį prie didelių variklio apkrovų, netolygus variklio darbas, nepakankamas variklio vibracijos slopinimas, iššaukiantis triukšmą reduktoriaus vietoje. Kibirkštinio uždegimo varikliuose gali būti tarpai uždegime, o dyzeliniuose varikliuose atsirasti trikdžiai tuščios eigos apsukų stabilume.
Galimos priežastys:
- Kibirkštinio degimo varikliuose: klaidos degiojo mišinio gaminime, klaida uždegimo sistemoje;
- Dyzeliniai varikliai: m.in. įpurškimo sistemos aprūkę elementai, įpurškimo sistemos klaida, važiavimas mažomis apsukomis.
Galimi sprendimai:
Įpurškimo arba uždegimo sistemos remontas, kompiuterio programinės įrangos patikrinimas ir esant reikalui jos atnaujinimas. Matavimo blokų patikrinimas transporto priemonėje pagal transporto priemonės gamintojo nurodymus.
Norint diagnozuoti, reikia atlikti bandomąjį važiavimą kartu su klientu (klientas vairuoja).
Garsai išjungiant variklį
Galimi simptomai:
Triukšmas (pvz.: klegėjimas) arba vidinė vibracija išjungiant variklį – trumpas, stiprus smūgis dvimasio smagračio/sankabos/pavaros srityje išjungiant variklį, barškėjimas ar trūkčiojimas perdavimo dėžės srityje.
Galimos klaidų priežastys:
- Nepakankamai prisispaudžianti atjungimo sklendė;
- Atjungimo sklendė yra mechaniškai užblokuota;
- Atsijungimo sklendė sudėvėta/sutrinta;
- Išmetamųjų dujų vožtuvas užstringa ar yra užterštas suodžiais.
Nepakankamas oro padavimo sustabdymas išjungiant variklį veda prie tolimesnio spyruoklės suspaudimo dvimasiame smagratyje. Tai sukelia vibracijas ir garsus perdavimo sistemoje išjungiant variklį.
Galimi sprendimai:
- Siurbimo sistemos patikrinimas ir reikalui esant remontas;
- Mechaninių dalių laisvo judėjimo ir veikimo patikrinimas, jei reikia –pakeitimas;
- Elektrinių atjungiamųjų sklendžių ir išmetamųjų dujų recirkuliacijos vožtuvų, naudojant tinkamus diagnostikos įrankius patikrinimas.
Nauji dvimasiai smagračiai pripažinti sugadintais, dar prieš montavimą
Jau keletą metų kai kuriuos dvimasių smagračių tipus sutepus iš vidaus specialiu tepalu, atsisakyta gamybos eigoje tikrinti centrifuga. Tai yra dėl gamybos procesų optimizavimo. Tepalas yra išpurškiamas išcentrinės jėgos pagalba, užvedant transporto priemonės variklį pasiekiant atitinkamas apsukas (1500> min -1).
Šie dvimasiai smagračiai, ištraukti iš dėžutės, dažnai mechanikų laikomi sugadintais, nors jie yra visiškai funkcionalūs. Gamyklinio tepalo išpurškimo stoka iššaukia charakteringą daužymosi vienas į kitą slopinimo elementų garsą, koks atsiranda tikrinant dvimasį smagratį išėmus iš dėžutės. To tipo dvimasiai smagračiai pasiekia teisingus veikimo parametrus po pirmo variklio užvedimo.
Straipsnis paruoštas remiantis ZF medžiaga
Komentarai