Sveikatos, automobilio ir piniginės apsauga

26 spalio 2016, 22:26

Filtrų vaidmuo dažnai nėra pakankamai įvertinamas. Atsižvelgdami į išlaidas, daugelis vairuotojų delsia juos keisti, taip rizikuodami sugadinti transporto priemonę, didindami degalų sąnaudas, blogindami važiavimo komfortą ir, galiausiai, keleivių saugumą.

Pirmaujantys filtrų gamintojai rekomenduoja griežtai laikytis gamintojo nurodytų automobilių priežiūros ir eksploatacinių dalių keitimo terminų. Šiame straipsnyje norėtume trumpai apibūdinti filtrų keitimo privalumus ir problemas bei pasekmes, su kuriomis galime susidurti nesilaikydami minėtų reikalavimų. Eksploatuojant automobilį ištisus metus, ypatingą dėmesį reikia atkreipti į salono filtrus.

Salono oro filtrai

Vairuotojui ir keleiviams patikimai užtikrina švarų orą, kuriuo jie kvėpuoja, netgi esant smogui arba dideliam žiedadulkių kiekiui ore, ir tokiu būdu rūpinasi transporto priemonės keleivių sveikata, komfortu ir vairuotojo gebėjimu susikaupti. Taip pat palengvina ventiliatoriaus darbą, apsaugo šildymo ir oro kondicionavimo sistemas nuo užteršimo, pagerina oro cirkuliaciją ir užkerta kelią langų rasojimui. Be to, vidiniai stiklų paviršiai ir prietaisų skydelis ilgiau išlieka švarūs.

filtrai_1

Ištakos

Salono oro filtrus automobilių rinkoje galima rasti jau maždaug 27 metus. Pirmieji jų buvo dulkes sulaikantys filtrai, montuojami Skandinavijoje gaminamuose lengvuosiuose automobiliuose praeito amžiaus aštuntojo dešimtmečio pabaigoje. Pirminė jų paskirtis buvo keleivių apsauga nuo žiedadulkių ir dulkių. Didėjant visuomenės suvokimui apie oro kokybės svarbą, filtrų konstruktorių dėmesys buvo nukreiptas į gatvėse susidarančius teršalus. Pagrindinis dėmesys buvo skirtas tokioms dalelėms kaip dyzelinių variklių suodžiai bei dujinės medžiagos – sieros dioksidas, azoto oksidai, vandenilio sulfidai, amoniako ir benzino dariniai, nevisiško degalų sudeginimo produktai.

filtrai_2

Pasirodžius publikacijoms šia tema, automobilių pramonė sureagavo kurdama absorbcinio filtravimo sistemas. Renkantis absorbcinę terpę, buvo pasirinkta aktyvintoji anglis, kuri yra įvairių formų ir pasižymi įvairiomis savybėmis. Per daugelį metų chemiškai apdorojamos anglies absorbcijos savybės padidėjo daugelį kartų. Todėl žiedadulkių filtrai yra pažangių technologijų produktai.

1987 m. „Saab“ pristatytame naujausiame automobilio modelyje buvo įrengtas salono oro filtras. Šio produkto parametrai, lyginant su šiandienos standartais, buvo labai prasti. Pirmą rimtą žingsnį nemalonių kvapų filtravimo srityje 1991 metais žengė įmonė „Mercedes Benz“, išleisdama S klasės modelį. Šiame automobilyje panaudotas kvapų filtras buvo atskiras modulis, montuojamas transporto priemonės oro kondicionavimo sistemoje. Filtre buvo beveik kilogramas aktyvintosios anglies, o dėl savo konstrukcijos jis pasižymėjo puikiu efektyvumu. Kita transporto priemonė, kuri buvo pristatyta rinkai kartu su nemalonius kvapus šalinančiu filtru, buvo 1993 metų 7 serijos BMW. Tai buvo pirmasis rinkoje dviejų funkcijų filtras – jame buvo sujungtos dulkių ir nemalonių kvapų šalinimo funkcijos. Taigi, taip buvo sukurtas pagrindas plačiau naudoti filtrus ir parengti jiems taikomus standartus.

Konstrukcija

Lengvajame automobilyje filtras turi išvalyti iki 100 000 litrų užteršto oro per valandą, o sunkvežimiuose naudojami filtrai dažnai išvalo net iki penkių kartų daugiau. Salono oro filtrus galima suskirstyti į dvi grupes: standartiniai salono oro filtrai ir aktyvintosios anglies filtrai. Standartinius filtrus sudaro trys specialiai parinktos filtravimo medžiagos sluoksniai – pradinis sluoksnis, mikropluoštas ir laikančioji medžiaga. Kiekvienas sluoksnis yra skirtingo storio ir atlieka skirtingą funkciją. Pradinis sluoksnis sulaiko didžiausias daleles (dulkes ir žiedadulkes), mikropluoštas absorbuoja smulkiąsias daleles, o laikančioji medžiaga sudaro filtro pagrindą, užtikrinantį jo konstrukcijos stabilumą visą naudojimo laikotarpį. Be to, dėl elektrostatinio krūvio mikropluoštas pritraukia ir sulaiko pačias smulkiausias teršalų daleles (iki septyniasdešimties kartų mažesnes už žmogaus plauko storį), taip apsaugodamas mūsų plaučius. Daugiasluoksnė filtravimo medžiaga labai pagerina filtravimo savybes, užtikrina geresnę sveikatos apsaugą, sąlygoja tinkamą oro kondicionavimo sistemos veikimą ir apsaugo nuo automobilio stiklų rasojimo.

filtrai_3

Filtrai su aktyvintąja anglimi, be trijų filtravimo medžiagos sluoksnių, turi papildomą aktyvintosios anglies sluoksnį, kuris pašalina kenksmingas dujas, pavyzdžiui, ozoną, išmetamąsias dujas ar nemalonius kvapus. Filtruose naudojama anglis pasižymi neįprasta struktūra. Tik su vienu šios medžiagos gramu būtų galima uždengti paviršiaus plotą, siekiantį 1000 m2, o su vienu arbatiniu šaukšteliu tokios anglies būtų galima uždengti paviršiaus plotą, lygų futbolo stadionui. Filtruojant ir absorbuojant toksinus vyksta oksidacijos procesai, kurie lemia laipsnišką filtre naudojamos anglies susidėvėjimą. Filtro efektyvumas mažėja ir pasiekia vadinamąjį prisisotinimo tašką, kuris reiškia, kad, lyginant su naujo filtro efektyvumu, filtro pajėgumas sumažėjo 75%. Būdingi požymiai yra stiklų rasojimas ir aiškiai jaučiamas nemalonus kvapas. Tai aiškus signalas, kad atėjo laikas keisti filtrą.

Kodėl reikia keisti salono oro filtrą?

Daugelis vairuotojų vis dar nesupranta reguliaraus salono oro filtro tikrinimo svarbos ir jo įtakos likusiems vėdinimo ir oro kondicionavimo sistemų elementams. Dėl užsikimšusio filtro ir su tuo susijusių didelių oro įsiurbimo apkrovų gali perkasti ventiliacijos variklis. Reikia aiškiai pažymėti, kad automobiliuose su oro kondicionavimo sistema filtras yra vienintelė apsauga nuo teršalų. Užterštas filtras tampa tikra bakterijų ir mikroorganizmų veisykla. Jie sugeba labai greitai patekti į garintuvą ir išplisti visoje oro kondicionavimo sistemoje. Keičiant filtrą, reikia išvalyti užterštą aplinką, ypač minėtą garintuvą. Per ilgas atidėliojimas kelia pavojų, kad reikės keisti visą garintuvą, todėl klientas patirs dideles išlaidas.

filtrai_4

Taip pat negalima pamiršti vaikų, kurie dėl jauno savo amžiaus ir neišsivysčiusios imuninės sistemos yra ypač jautrūs į saloną ir kvėpavimo takus patenkančių bakterijų atakoms.

Salono oro filtro efektyvumas ir talpa yra tiksliai apibrėžti originalios įrangos (OEM) specifikacijose. Priklausomai nuo transporto priemonės gamintojo, salono oro filtrą būtina keisti automobiliui nuvažiavus 30 000 km arba ne rečiau kaip kas dvejus metus. Tačiau, atsižvelgiant į didelį mikrobiologinį krūvį, filtrą rekomenduojama keisti ne rečiau kaip kartą per metus.

Tik aukštos kokybės salono oro filtrai geba užtikrinti gryną orą automobilio salone, o kartu ir keleivių komfortą bei saugumą.

filtrai_5

Komentarai

Komentaras turi būti ilgesnis nei 5 ženklai.

Atkreipkite dėmesį į taisykles!

Komentarų nėra. Būkite pirmas!